در نشست علمی « جایگاه مردم در نظام سیاسی و حاکمیت دینی از دیدگاه علامه طباطبایی» بیان شد: انتظار مردم از حکومت اجرای احکام اسلامی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نخستین نشست روایت شفاهیِ «فصل مردم»، با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر یزدانی مقدم به بررسی نظرات علامه طباطبایی(ره) درباره نقش مردم در حکومت اسلامی اختصاص یافت.

در این نشست حجت الاسلام یزدانی مقدم، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بیان کرد: "رئالیسم مدنظر علامه طباطبایی، رئالیسم تعاملی است؛ رئالیسم تعاملی یک رئالیسم ساده  و خام نیست؛ زیرا ایشان در نوشته‌های خود بارها گفته‌اند فهم ما از جهان خارج فی‌الجمله است و وضعیت کسی که خطای در معرفت را قبول نداشته باشد از سوفسطایی هم بدتر است."


دکتر یزدانی مقدم افزود: «وقتی جامعه به وجود می‌آید توانایی‌ها  و قدرت‌ها و تخصص و مهارت‌هایی پیدا می‌کند؛ خیلی بیشتر از زمانی که هنوز جامعه تشکیل نشده بود. یکی از چیزهایی که جامعه بوجود می‌آورد حکومت است. این حکومت‌ها کم‌کم به استبداد گراییدند و مردم به مرور به سمت پادشاهی مشروطه رفتند، اما تجربه حکومت پادشاهی مشروطه این بود که پادشاه تا زمانی که ضعیف است مشروطه باقی می‌ماند و با تسلط و قدرت‌یابی کامل همان روش استبدادی را در پیش می‌گیرد. بنابراین مردم به سمت حکومت جمهوری سوق پیدا کردند و چه بسا در آینده از جمهوری هم گذر کرده و حکومتی نو بنا کنند."

وی در انتها افزود: "رابطه حکومت با مردم این است که مردم توقع دارند تا حکومت احکام اسلام را اجرا کند و در غیر احکام اسلام با مردم مشورت و نظرخواهی کند."

مدرسه علوم انسانی فکرت، همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی در سلسله گفتگوهای تخصصی به جریان‌های مهم فکری در گفتمان انقلاب اسلامی می‌پردازد.
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
احمدرضا یزدانی مقدم
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 130
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما