اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
دبیر علمی اندیشکده مهدویت بیان کرد؛
پاسخ آیتالله صافی به چرایی نیامدن اسم امام مهدی(عج) در قرآن
حجتالاسلام فوادیان با شرح روششناسی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در تفسیر آیات مهدوی، گفت: بنابر اعتقاد ایشان، در قرآن شریف، آیات متعددى به مهدویت تفسیر و تأویل شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست «روش شناسی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در تفسیر آیات مهدویت» از سلسله نشست های مهدویت و انتظار در اندیشه آن مرجع فقید شیعی، یکشنبه، 13 آذرماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان»، دبیر علمی اندیشکده مهدویت و کارشناس و پژوهشگر مهدوی در این نشست به طرح بحث پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید:
ائمه(ع) از همان آغاز در کنار ترویج و تبیین مسائل اسلامی، در تبیین مهدویت با بهره گیری از قرآن نیز کوشیدند تا شیعیان از این مسئله غافل نباشند. آنان با طرح و تبيين موضوع امام دوازدهم(عج) از منظر قرآن علاوه بر تقويت اين باور، نظام فکري شيعه را به تدريج بارور کردند. علما نیز پیرو ائمه(ع) در این مسیر بوده اند چنان که آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چنین بود.
در قرآن کریم، آیاتی پیرامون امام زمان(عج) وجود دارد؛ آیتالله العظمی صافی در این باره می نویسد: «موضوع ظهور مصلح آخرالزمان از زمانهای آسمانی بسیار دور و کهن، در زمان انبیا و حتی مکتبها و مذاهب دیگر مطرح بوده است و کتابهای آسمانی مثل تورات و انجیل و زبور به آن بشارت دادهاند و قرآن کریم، این یگانه سند باقی وحی و برهان حقانیت همة پیغمبران خدا و حجت خاتمیت دین اسلام، نیز در آیات متعدد، جامعة بشریت را به آن نوید داده و در انتظار آن آیندة پاک و پر از نور، علم، آگاهی، بیداری و عدل و قسط قرار داده است.»
چرا نام امام مهدی(عج) در قرآن نیامده است؟!
ایشان معتقد است «در قرآن شریف، آیات متعددى به مهدویت تفسیر و تأویل شده است»، علم تفسیر معارف ظاهری را بیان میکند و معارف باطنی را علم تأویل بیان می کند. برخی از ایشان پرسیده اند: چرا نام امام زمان (ع) و نيز نام هيچيك از امامانى كه ما آنها را اينقدر ارج مىنهيم، مستقيم در قرآن نيامده است؟
جواب این است که مسأله امام مهدى(عج) از مسائلى است كه در عصر حضرت رسول(ص) و قبل از آن حضرت(ص) در بين اهل كتاب معروف بوده است و تصريح به خصوص آن در قرآن لزوم نداشته است و به علامات و جهات ديگر- كه لازم بوده- اشاره شده است، مثل آيه: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يرِثُهَا عِبَادِى الصَّالِحُونَ» و آيات متعدد ديگر.
به علاوه در قرآن مجيد چنانكه گفته اند گاه بعضى آيات، لفظش عام و مصداق يا مراد از آن خاص است، مثل اين آيه: «أَفَمَن يهْدِى إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يتَّبَعَ أَمَّن لَّا يهِدِّى إِلَّا أَن يهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيفَ تَحْكُمُونَ»؛ مصداق براى من يهدى الى الحق غير از اميرالمؤمنين و ائمه تا حضرت مهدى عليهمالسلام نيست.
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی(ره) با روش های متنوع رایج در عرصه تفسیر، به شرح و تفسیر آیات مهدویت در آثار خود پرداخته که مهم ترین آنها عبارت است از روش تفسیر قرآن به قرآن؛ نمونه روشن این روش در احادیث تفسیری مهدویت، روایت امام صادق(ع) است که برای تفسیر آیه «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا» با استناد به آیه «أَن یُحْشَرَ الناسُ ضحیً» ثابت نمودند مقصود از نور خورشید در این آیه، نور قیام امام عصر(عج) است که به گرد آمدن مردم در روزی نورانی اشاره دارد.
ایشان در بیان اصالت مهدویت از جهت ابتناى آن بر آیات قرآن كریم می نویسد: «در قرآن مجید آیات متعدّدى است كه دلالت دارند بر پیروزى، فلاح حزبالله و غلبه سپاه خدا. مانند این آیات: «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»؛ «همانا حزب خدا پیروزمند است»؛ «أ َلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»؛ «همانا حزب خدا رستگار است» و «وَإِنَّ جُندَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ»؛ «همانا سپاه ما پیروزند».
علاوه بر این، آیت الله العظمی صافی در آثار خود، علاوه بر استفاده از آیات قرآن، از روایات به عنوان یکی دیگر از روش های تفسیری، استفاده کرده و برای توضیح بیشتر و فهم واضحتر مطالب، نگاه ویژه و جامعی به این مسئله داشته است. ایشان بعد از ذکر چند آیه مهدوی می نویسد: «برحسب معتبرترين مدارك و تفاسير و احاديث، به تحول بىسابقه و بىنظير و انقلابى كه به رهبرى و قيام حضرت مهدى اهل بيت(ع) و امام منتظر و موعود(عج) انجام خواهد گرفت، تفسير شده است.»
روش تفسیری کتاب مقدس
آیت الله صافی به جهت رابطه بینامتنی و تشابه آیه 105 سوره مبارکه انبیاء با کتاب عهدین درصدد تفسیری بدیع از این آیه مهدوی است. آیه شریفه این است: «وَلَقَدْ کَتَبنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» كه مفاد ظاهر آن این است كه: «و هرآینه ما در زبور بعد از ذكر نوشتیم كه البته بندگان صالح من وارث زمین میگردند».
علیرغم تحریفات متعدد، تورات و انجیل فعلى هم كه در دست یهود و نصارى است، حاوى بشارات متعدد به ظهور اسلام و حضرت رسول خاتم(ص) و ائمه طاهرین(ع) است كه علماى بزرگ تورات و انجیلشناس، این موارد را در كتابهایى كه به زبان فارسى و عربى و غیره نوشتهاند، استخراج كرده و در تألیفات خود نوشتهاند.
از روش شناسی آیتالله صافی در تفسیر آیات مهدوی برمی آید که مسلمان همیشه به سوى آینده مى نگرد و هر وضعى كه موجود باشد، اگرچه نسبتاً خوب و عادلانه باشد، او را قانع نمى كند، آن را نهایت كار و پایان راه نمى شمارد، و اگر هم ظالمانه و غیر اسلامى باشد، در هر صورت و شرایطى، مسلمان ناامید نمى شود و وظیفه دارد كه ظلم و فساد و تجاوز و جهل و خودكامگى و استضعاف را محكوم سازد و براى حصول هدف هاى اسلام، كوشش و تلاش بیشتر نماید تا به سهم خود به اسلام عزیز و به نوع بشر و جوامع متحیر و سرگردان و مضطرب خدمتى انجام دهد. و نشستن و تسلیم بودن و كناره گیرى كردن و تماشاگر صحنه هاى تباهى و فساد و فقر و انحطاط اخلاقى شدن، هرگز در اسلام جایز نیست، و بر مسلمان منتظر و مؤمن و متعهد روا نمى باشد و با انتظار ظهور حضرت ولى عصر- ارواح العالمین له الفداء- و فلسفه انتظار موافقت ندارد.
گفتنی است، در انتهای این نشست مباحث مطرح شده از سوی ناقدان حاضر به بحث و بررسی گذاشته و پیشنهاداتی برای ارتقای مسئله ارائه شد.
منبع:
خبرگزاری شبستان
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
,
همایش مهدویت و انتظاردر اندیشه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی( قدسّ سرّه)
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
فرقهها در سیاست استعماری، نامسئلهها را برای ما مسئله جلوه میدهند
هم اندیشی علمی مهدویت به مثابه راهبرد برای مقاومت در گذر از پیچ تاریخی برگزار می شود
تصمیمگیری بدون توجه به فقه از غفلتهای ما در این چهل سال است
پنجمین شماره دوفصلنامه علمی ـ ترویجی جامعه مهدوی
واقعیت جریان احمد الحسن از زبان یکی از مستبصران حوزوی
آیتالله صافی ۷۰ سال توفیق پاسخ به استفتاء داشت
آیا انقلاب اسلامی زمینهساز ظهور است؟
انتظار در اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی بیعملی نیست
آسیبهای برون مذهبی و درون مذهبی مهدویت
انتصاب سرپرست گروه جریان شناسی مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
143
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما