اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
در یک نشست علمی بررسی شد؛
آیا انقلاب اسلامی زمینهساز ظهور است؟
حجتالاسلام محمود ملکیراد در نشست علمی «راهبرد انقلاب اسلامی در زمینه سازی ظهور» گفت: انقلاب اسلامی، زمینهساز ظهور است. حجتالاسلام سلیمیان برخلاف نظر وی معتقد است گرچه ممکن است اقدامات انقلاب اسلامی بستری برای دولت مهدوی ایجاد کند ولی به منزله زمینهسازی نیست و اساسا ما تکلیفی دینی در اینباره نداریم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمود ملکیراد، عضو ️هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۶ بهمن ماه در نشست علمی «راهبرد انقلاب اسلامی در زمینه سازی ظهور» که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با ذکر این مقدمه که اصولا اگر بخواهیم رابطه اندیشه مهدویت و انقلاب را ترسیم کنیم خواهیم دید رابطه دوسویه دارند یعنی مهدویت در پیدایش و استمرار انقلاب مؤثر بوده است و انقلاب هم با ایجاد یکسری زمینهها در توسعه فرهنگ مهدویت مؤثر بوده است.
وی با اشاره به راهبردهای مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: ظلمستیزی، امیدآفرینی و حقطلبی سه راهبردی است که انقلاب از آموزه مهدویت اخذ کرد و به پیروزی رسید. واژه راهبرد هم به معانی مختلف به کار رفته است که یکی از آنها برنامه و فعالیت آگاهانه است؛ معنای دیگر الگو و یا ترفند است که معمولا در فیلمهای هالیوودی کاربرد دارد و معنای دیگر آن هم به معنای نگرش است. همچنین در بحث ما به معنای برنامه بلندمدت است.
ملکیراد با اشاره به اینکه آیا ما موظف به زمینهسازی هستیم یا اینکه یک فرایندی است که ما در آن نقشی نداریم، اظهار کرد: ظهور رخدادی است که حضرت مهدی(عج) بنابر آموزههای اسلامی و به خصوص شیعی آن را با اذن الهی محقق خواهند کرد که البته بحث ما این نیست بلکه ما درصدد پاسخ به این پرسش هستیم که انقلاب اسلامی از چه راهبردهایی برای زمینهسازی ظهور استفاده میکند.
عضو ️هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: به نظر بنده اولین راهبرد، تاکید انقلاب بر رهبری الهی و ولایی در زمین است زیرا برای بسط ولایت مهدوی در جهان نیازمند یکسری عناصر و ویژگیها هستیم و از جمله آن دین الهی در قالب وحی الهی و دیگری نیاز به امامت الهی در عصر حضور و تداوم آن در قالب ولایت فقیه در عصر غیبت است. بنابراین تبیین آموزه مهدویت یعنی تاکید بر ولایت الهی بر روی زمین.
راهبردهای انقلاب برای زمینهسازی
وی افزود: مسئله دیگری که انقلاب بر آن تاکید دارد و از راهبردهای زمینهسازی است بحث نظام و دولتسازی است البته چه بهتر بود که دولت و نظام از یکدیگر تفکیک میشدند ولی چون در هم تنیده است بحث درباره آن یکجا آمده است. مراد از نظامسازی هم این است که ما چند مرحله تا تمدنسازی داریم و نظامسازی در حقیقت دومین مرحله بعد از وقوع انقلاب است و شامل نظامسازی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... میشود.
عضو ️هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: باور اسلامی ما برای آینده، تشکیل دولت جهانی است، به همین دلیل از منظر امام خمینی(ره) مرزهای جغرافیایی و انحصار دولتها به این مرزها با آموزههای اسلام سازگاری ندارد بلکه جغرافیای جهان اسلام مدنظر است.
وی افزود: چنانچه از آیات قرآن هم این مطلب استنباط میشود. خداوند در قرآن از واژه ناس استفاده کرده و فرموده که قرآن بیان برای همه مردم است و پیامبر(ص) به عنوان رحمت برای همه جهانیان ارسال شده است نه فقط برای بخشی از انسانها. البته پایان دولتسازی اسلامی را در دوره ظهور شاهد خواهیم بود کما اینکه قرآن کریم فرموده است: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ.
ملکیراد اظهار کرد: راهبرد دیگر، راهبرد جامعهسازی اسلامی است یعنی علاوه بر دولت و نظامسازی، باید جامعهسازی هم بشود که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب از آن با عنوان جامعهپردازی نام بردند و این هم خودش ذیل کلانپروژه مهدویت و گروه مهدویتپژوهی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال انجام است.
وی افزود: به تعبیر آیات قرآن تشکل حزبالله در این حوزه خیلی مهم است و از این جهت راهبرد مهم انقلاب اسلامی، تشکیل جامعه مؤمنانه است. قرآن کریم در اینباره فرموده است که؛ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ؛ یعنی وقتی حزب الله غلبه خواهد کرد که جامعه منتظر زمینه را برای ایجاد حزبالله اقدام کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: همچنین برخی آیات دلالت بر این دارند که مؤمنان و کسانی که عمل صالح دارند در نهایت بر زمین مسلط شده و حکومت خواهند کرد؛ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ ...؛ بنابراین تشکلسازی در آینده جهان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
بسط ولایت مهدوی؛ مهمترین راهبرد برای ظهور
ملکی راد در ادامه اضافه کرد: راهبرد آخر هم بحث تمدنسازی است. انقلاب راهبرد خود را ایجاد تمدن نوین اسلامی قرار داده است و با ایجاد این تمدن، زمینه گسترش فرهنگ ناب اسلامی و فرهنگ مهدویت به صورت خاص در دنیا فراهم خواهد شد و چون زبان مردم ایران فارسی است باید تلاش بیشتری هم در راستای گسترش زبان فارسی صورت بگیرد که اخیرا هم مقام معظم رهبری بر آن تاکید فرمودند و به صنعتگران توصیه فرمودند که حتی کالاهای خود را با نام ساخت ایران توزیع کنند.
وی تاکید کرد: بنابراین مهمترین راهبرد نظام و انقلاب اسلامی در تمدنسازی بسط ولایت مهدوی در جهان است و با بسط ولایت مهدوی، زمینههای ظهور هم فراهمتر خواهد شد.
مکلف به زمینهسازی نیستیم
در ادامه این نشست، حجتالاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سخنانی گفت: این موضوع که ما کلامی از امام معصوم(ع) داشته باشیم که فرموده باشند شما وظیفه برای ظهور دارید و باید زمینهسازی کنید، سراغ نداریم یا بنده مطلع نیستم البته ائمه(ع) بر آمادگیداشتن و آمادهبودن تاکید فرمودهاند ولی اینکه آیا این آمادگی به معنای زمینهسازی است جای تردید وجود دارد.
وی با بیان اینکه برخی روایات در این زمینه خاستگاه اهل سنت دارد، افزود: مؤسسات و مراکز فراوانی وجود دارد که امروزه بر بحث تمهید و تمهیدکنندگان و واژگان و مشتقاتی از این دست بر بحث زمینهسازی تاکید داند ولی اگر نتوانیم آن را براساس منابع متقن، اثبات کنیم استحسانی بیش نخواهد بود.
سلیمیان تصریح کرد: موضوع دیگری که در زمینهسازی مطرح است، استناد به برخی اخبار در عرصه عقب و جلوانداختن زمان ظهور است که عمدتا مبتنی بر سخن مشهوری است که خداوند قوم بنیاسرائیل را ۴۰۰ سال مؤاخذه کرد و بعد وعده عقاب داد ولی چون توبه و ضجه و گریه کردند این مدت کاهش یافت.
وی اضافه کرد: روایتی به امام صادق(ع) نسبت داده شده است که به حضرت ابراهیم(ع) گفته شد به زودی فرزندی برای تو به دنیا خواهد آمد و خدا به او وحی فرمود ساره به زودی بچهدار میشود ولی چون ابراهیم در این کار مردد شد نوادگانش به ۴۰۰ سال سختی گرفتار خواهند شد. امام صادق(ع) فرمودند وقتی فشارها بر بنیاسرائیل زیاد شد ۱۷۰ سال عقاب از آنان برداشته شد و اگر شما هم دعا و انابه برای فرج بکنید مدت کاهش مییابد وگرنه تا آخرین مدت طول خواهد کشید.
بدا در ظهور و زمان و نشانههای آن نداریم
این پژوهشگر تصریح کرد: گاهی از امثال این روایات بهره برده شده و به اثبات زمینهسازی و کاهش زمان مقدر پرداخته میشود؛ در اینجا عمدتا تمرکز روی بدا میرود و اینکه اگر قرار است زمانی طولانی بگذرد تا ظهور رخ دهد با زمینهسازی بدا رخ خواهد داد و ظهور جلو میافتد. بنده در مورد بدا و رابطه آن با سه عرصه زمان ظهور، خود ظهور و نشانههای حتمی ظهور در ضمن تدوین مقالهای در اینباره به این نتیجه رسیدم که اساسا بدا نه در اصل ظهور، نه زمان ظهور و نه در نشانهها رخ نخواهد داد.
سلیمیان اضافه کرد: کسانی میگویند ما باید استغاثه کنیم تا امام زمان(عج) از پرده غیبت بیرون بیایند؛ این روایت برای اولین بار در تفسیر عیاشی بیان شد و بعد از ۷۰۰ سال در تفسیر صافی آمد بدون اینکه بزرگان ما بر آن تمرکز کنند و سند روایت هم از نظر رجالیون قابل قبول نیست و در کتب رجالی به شدت مورد مذمت قرار گرفته است و اسناد خوبی هم ندارد. از برخی اساتید هم مشورت گرفتم و ایشان هم تاکید داشتند که اعتباری ندارد.
وی افزود: ما مکلف به زمنیهسازی نیستیم بلکه موظف به انجام تکالیف خود در دوره ظهور هستیم بنابراین اینکه بخواهیم کارهای خودمان را به ظهور گره بزنیم و بگوییم حتما امام مهدی(عج) میآید حداقل آسیبش این است که برخی به امام بدگمان میشوند. پس برای اینکه ما راهبرد انقلاب را زمینهسازی برای ظهور بدانیم ابتدا باید تکلیف راهبرد را مشخص کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: گاهی ما موظف نیستیم زمینهسازی کنیم ولی چون علاقه به ظهور داریم براساس انجام تکلیف دست به یکسری کارها میزنیم ولی اینکه گفته شود الا و لابد این راهبردها مؤثر در زمینهسازی است فکر کنم کاری دشوار است.
آموزه جهانی مهدویت را به شیعه منحصر نکنیم
سلیمیان بیان کرد: ما ۸۰ میلیون شیعه در ایران داریم که یک درصد مردم کره زمین است و از این تعداد هم چقدر مهدویت را قبول دارند؟ یعنی از یک درصد هم باید کم کنیم و اینکه با یکسری خوانشها، مهدویت را برای خودمان مصادره کنیم امری خطرناک است و ظرفیتهای فرادینی و فرامنطقهای را میسوزانیم.
وی تاکید کرد: بنابراین درست این است که بگوییم ما موظف به یکسری تکالیف هستیم که اگر ظهور در نزدیک ما رخ دهد این اقدامات میتواند شرایط و بستری برای آن اتفاق باشد. راهبردهای چهارگانه، فارغ از مهدویت هم میتواند انجام شود و لازم نیست قید مهدوی به آن بزنیم و اگر تا هزار سال دیگر هم ظهور رخ ندهد این مسیر پیمودنی است مثلا بحث ولایت و رهبری، دولتسازی و نظامسازی و ... بدون مهدویت هم میتواند رخ دهد.
وی افزود: البته این سخنان به معنای آن نیست که ما امید به ظهور نداریم ولی فرض کنید هزار سال دیگر هم امام زمان(عج) نیاید و در سدههای آینده کسانی سخنان و نوشتههای ما را بخوانند و همان تصوری که امروز ما از صفویه داریم درباره ما خواهند داشت
.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
فرقهها در سیاست استعماری، نامسئلهها را برای ما مسئله جلوه میدهند
هم اندیشی علمی مهدویت به مثابه راهبرد برای مقاومت در گذر از پیچ تاریخی برگزار می شود
پنجمین شماره دوفصلنامه علمی ـ ترویجی جامعه مهدوی
واقعیت جریان احمد الحسن از زبان یکی از مستبصران حوزوی
آیتالله صافی ۷۰ سال توفیق پاسخ به استفتاء داشت
انتظار در اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی بیعملی نیست
آسیبهای برون مذهبی و درون مذهبی مهدویت
انتصاب سرپرست گروه جریان شناسی مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
الزامات مهدیپژوهی در گام دوم انقلاب
آثار فاخر جایگزین کارهای کلیشهای و بازاری شود
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
222
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما