نظریه های کلاسیک شناختی-تحولی در رشد اخلاقی
نویسندگان: حسین دیبا، حسن بوسلیکی، حسین مرادی
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
تهیه: پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت
چاپ اول: پاییز ۱۳۹8
تربیت نسل جدید، تنها منحصر به سازگارکردن آنها با هنجارهای موجود (جامعه پذیری) نیست؛ ارتقا و شکوفاسازی استعدادهای اخلاقی آنان هم بخشی از وظایف هر نسل در قبال نسل بعدی است. اقدام به تربیت، بدون بهره مندی از بینش و مهارت لازم، چه بسا آسیب هایی در نسل جدید پدید می آورد که حتی با هزینه های سنگین جبران شدنی نیست تا جایی که برخی اندیشمندان عرصه تربیت، والدین و مربیان را دعوت به ترک تربیت می کنند؛ از این رو فراهم آوردن دانش و مهارت لازم برای ایفای نقش تربیتی، علاوه بر اینکه باید بخشی از دغدغه زندگی روزمره ما باشد، نباید تحت الشعاع نگرانی های ملموس تر اقتصادی، امنیتی و سیاسی قرار گیرد.
این اثر در پی آن است که بخشی از مبانی روان شناختی تربیت اخلاقی را مرور کند.
کتاب نظریه های کلاسیک شناختی-تحولی در رشد اخلاقی، بیستوهشتمین عنوان از آثار مکتوب پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و ششمین کتاب از آثار گروه تربیتِ این پژوهشکده میباشد که در 488 صفحه و با قطع رقعی چاپ شده و شامل سه فصل به شرح زیر است:
- درآمدی بر نظریه های رشد اخلاقی؛
- نظریه رشد اخلاقی ژان پیاژه؛
- نظریه رشد اخلاقی کلبرگ
نسخه دیجیتال این کتاب را از اینجا و نسخه چاپی را از اینجا تهیه کنید.