1. نشست بازخوانی تجارب رسانه ای فتنه 88 برگزار شد

    نشست بازخوانی تجارب رسانه ای فتنه 88 به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و با حضور وحید یامین پور و محمد حسن روزی طلب برگزار شد.

  2. طراحی و راه اندازی ربات پاسخگویی در پیام رسان بله

    به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، ربات پاسخگویی در پیام رسان بله برنامه نویسی و عرضه شد.

  3. ثبت نام آخرین دوره تربیت مربی مهد کودک قرآنی در سال ۱۳۹۷

    رئیس اداره آموزش و تربیت مربی کودک و نوجوان مرکز آموزش های کاربردی، از برگزاری آخرین دوره آموزشی مهد کودک قرآنی سال ۹۷ ویژه خواهران خبر داد.

  4. انتشار دومین شماره دوره جدید فصلنامه حوزه

    دومین شماره از دوره جدید فصلنامه تحلیلی- انتقادی حوزه ویژه حوزه های دینی، با عنوان حوزه انقلابی و به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر مسوولی سید عباس صالحی منتشر شد.

  5. پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین واعظی راه اندازی شد

    پايگاه اطلاع‌رساني حجت‌الاسلام ‌والمسلمين استاد واعظی به آدرس www.ahmadvaezi.ir راه‌اندازي شد.

  6. دیدار اعضای هیات امناء، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب

    اعضای هیات امناء، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی در تاریخ سوم دی ماه 97 با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

  7. ثبت نام اینترنتی روحانیون برای دیدار با رهبر معظم انقلاب در 19 دی

    مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: روحانیون جهت میثاق با امام راحل(ره) و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در یوم الله ۱۹ دی می توانند، از یازدهم الی پانزدهم دی ماه به پرتال دفتر تبلیغات اسلامی مراجعه کنند.

  • آخرین اخبار
  • گزارش تصویری

نشست بازخوانی تجارب رسانه ای فتنه 88 برگزار شد
نشست بازخوانی تجارب رسانه ای فتنه 88 به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و با حضور وحید یامین پور و محمد حسن روزی طلب برگزار شد.

طراحی و راه اندازی ربات پاسخگویی در پیام رسان بله
به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، ربات پاسخگویی در پیام رسان بله برنامه نویسی و عرضه شد.

ثبت نام آخرین دوره تربیت مربی مهد کودک قرآنی در سال ۱۳۹۷
رئیس اداره آموزش و تربیت مربی کودک و نوجوان مرکز آموزش های کاربردی، از برگزاری آخرین دوره آموزشی مهد کودک قرآنی سال ۹۷ ویژه خواهران خبر داد.

انتشار دومین شماره دوره جدید فصلنامه حوزه
دومین شماره از دوره جدید فصلنامه تحلیلی- انتقادی حوزه ویژه حوزه های دینی، با عنوان حوزه انقلابی و به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر مسوولی سید عباس صالحی منتشر شد.

پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین واعظی راه اندازی شد
پايگاه اطلاع‌رساني حجت‌الاسلام ‌والمسلمين استاد واعظی به آدرس www.ahmadvaezi.ir راه‌اندازي شد.

پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی نامزد دریافت جایزه WSIS 2019 شد
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی، نامزد دریافت جایزه در بخش دسترسی به اطلاعات و دانش اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی WSIS 2019 شد.

اعلام زمان و مکان دریافت کارت کاوران میثاق با ولایت از طریق پیامک/ اتمام ثبت نام
انتخاب اسامی جهت شرکت در کاروان 19 دی به صورت قرعه کشی و با حضور نمایندگان مراکز حوزوی صورت پذیرفته و به منتخبین، زمان و مکان دریافت کارت ملاقات، از طریق پیامک اعلام خواهد شد.

دیدار اعضای هیات امناء، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب
اعضای هیات امناء، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی در تاریخ سوم دی ماه 97 با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

برگزاری جشنواره «جنات» در چهار قالب هنری
مدیر کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اهداف برگزاری جشنواره «جنات» را تبیین کرد.

نشست مشترک میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی و مؤسسه امام رضا(ع) برگزار شد
اولین جلسه مشترک میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی قطب‌های فکری و فرهنگی و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد.

آرم دفتر

*مقدمه

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بدو پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل گردید و از آغاز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی(16 اردیبهشت ماه 1358 ه.ش) با گذشت 38 سال با افزایش مستمر توانایی های خود و با ایفای نقش واسط میان حوزه های علمیه، نظام و نهادهای مردمی تلاش برای رفع نیازهای دینی و فرهنگی، جایگاه ویژه ای در میان سازمان های متولی فعالیت های فرهنگی کشور پیدا کرده است.


*دفتر تبلیغات اسلامی از منظر امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

حضرت امام خمینی(ره):

تاکنون دفتر مذکور(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، خدمات شایان تقدیری به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه نموده است که باید از آن تشکر نمود.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی):

دفتر تبلیغات بدون شک از برکات و تفضلات الهی است، هم بر حوزه علمیه و هم بر ملت ایران.
- دفتر تبلیغات اسلامی از نظر من نماد روشنفکری حوزه است.
- در مورد آزاد اندیشی که اساس کار است، امید زیادی به دفتر تبلیغات است.
- این جانب امید زیادی به آن دفتر و تلاش همه جانبه آن بسته ام و انتظار دارم و دعا می کنم که این امیدها با تلاش دسته جمعی و برنامه ریزی حضرات آقایان برآورده گردد.


*تاسیس

‫این دفتر در آغاز با نام «دفتر تبلیغات امام»؛ و سرانجام با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» شروع به فعالیت نمود و به عنوان نهاد پیش گام ‫در عرصه های نو و پاسخگو به نیازهای نظام و جامعه اسلامی شناخته شد و هم اکنون به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های انقلابی و ‫تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی می پردازد و اولین نهاد فرهنگی می باشد که ‫به تدوین و تصویب بیانیه ماموریت و سند چشم انداز بیست ساله خود همت گمارده ‫است.
‫دفتر تبلیغات اسلامی، که از سوی مقام معظم رهبری- مد ظله العالی- به عنوان‫ «نماد روشنفکری حوزه» معرفی گردیده، خود را در افق چشم انداز بیست ساله کشور‫ به عنوان «اصلی ترین تامین کننده نیازهای معرفتی و انسانی(نرم افزاری) عرصه ‫فرهنگ، جهت توسعه و تعمیق دین مداری» تعریف کرده است. همچنین «نظریه پردازی و اندیشه سازی در عرصه علوم و معارف اسلامی به منظور تامین نیازهای فکری جهان معاصر» از دغدغه های این مرکز علمی و فرهنگی می باشد.

*اهداف:

دفتر تبليغات اسلامي با محور قرار دادن معارف قرآن و مکتب اهل بیت(ع) و مرزبانی فکری ـ فرهنگی از حریم ولایت فقیه در سایه آرمان های امام خمینی(ؤه) و اندیشه های بلند مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و دستاوردهای انقلاب اسلامی اهداف ذیل را دنبال می کند.

اهداف کلی:
الف) تبیین، تبلیغ و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی
ب) تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی

اهداف علمیاتی:

الف) حضور و مشارکت در مراجع سیاست گذاری و برنامه ریزی تبلیغی و علمی کشور به منظور تأمین نیازهای فکری ـ دین مدیریت کلان نظام
ب) شناخت مداوم مخاطبان و بازیابی نیازها و معضلات فرهنگی نظام و اقشار جامعه برای هدفمندی و کارآمدسازی تبلیغات اسلامی و پژوهش های دینی
ج) ارائه آموزش های مورد نیاز برای تربیت فضا در عرصه تبلیغات اسلامی و فعالیت های پژوهشی دینی
د) جذب و ساماندهی و اعزام روحانیون مورد نیاز داخل و خارج از کشور و مرکز ذی ربط و تأمین محتوای تبلیغی برای آنان
ه) تلاش و همکاری در جهت تولید و عرضه منشورات مکتوب، محصولات دیداری و شنیداری، نرم افزارها و پایگاه های اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی با بهره گیری از ذخائر علمی ـ فرهنگی حوزه های علمیه

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای ارتقای کیفیت فعالیت ها و بهره وری در تحقق اهداف خود موارد زیر را مورد اهتمام جدی قرار می دهد:
1) حفظ و تقویت صفات متمایز دفتر شامل: نوگرایی و نواندیشی پیشگامانه در فعالیت های دینی، توجه به عرصه های دارای خلا، نو شدن سازمانی و توانایی بسیج نیروهای مستعد حوزوی در عرصه های تحقیق، آموزش، تبلیغ
2) کوشش در جهت بهبود شیوه های پاسخ گویی به نیازها و خواسته های مخاطبان از طریق بهره گیری از روش ها و فناوری های روزآمد در قالب های هنری مؤثر و تأکید بر بهینه سازی روش های سنتی
3) عدم تصدی گری در امور خدمت رسانی و عدم ورود به حیطه های دارای متولی توانمند


*تحول و پیشرفت(رویکردها، عرصه ها و فعالیت ها)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، با سه دهه فعاليت مداوم در عرصه فرهنگ ديني، با تكيه بر خاستگاه حوزه‌اي و بهره‌گيري از رهنمودهاي گران‌سنگ حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) و با تکیه بر مجموعه منابع انسانی حوزوی و دانشگاهی فاضل، نواندیش و ارزش گرا در منظومه آموزش، پژوهشی و تبلیغی و مؤسسات وابسته ای، چون پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و بوستان کتاب حضور پیشگام و مؤثر خود را در عرصه های مختلف به اثبات رسانده به گونه ای که در بسیاری از مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر مشارکت فعال دارد  و با تکیه بر این که «تولید و ترویج تفکر و فرهنگ دین محور، باید متصل به خاستگاه تاریخی آن یعنی حوزه های علمیه و روحانیت باشد»، محورهای اصلی زیر را مورد اهتمام جدی قرار داده است:
* ظرفیت سازی
* هوشمندی محیطی(از طریق ارتباط با سایر سازمان های نظام و همچنین اجرای پژوهش های مدون)
* جدیت در تعمیق محتوایی
* اهتمام مضاعف با اولویت عرصه فرهنگ
* برخورداری از نگرش فرابخشی
* انسجام بخشی ساختاری و تسهیل فرآیندی
بر این اساس، دفتر تبلیغات اسلامی با هویت نهادی حوزوی، انقلابی، فرهنگی، تبلیغی، علمی، پژوهشی، آموزشی و انتشاراتی و مطبوعاتی و با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه های علمیه و نظام اسلامی و نیازهای دینی جامعه با شجره طیبه ای در عرصه فرهنگ بدل گشته و ثمرات فراوانی عرضه می نماید.
آن چه در پی خواهد آمد، مروری گذرا بر ظرفیت ها، رویکردها؛ آثار و فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی می باشد.


*بیانیه مأموریت

دفتر تبلیغات اسلامی با محور قرار دادن معارف قرآن و مکتب اهل بیت(ع)، دفاع از حریم تشیع  در عرصه گفت گوی ادیان و مذاهب، مرزبانی فکری و فرهنگی از آرمان های امام خمینی(ره)،والتی فقیه و نظام اسلامی، پاسداشت میراث گرانسنگ حوزه، نواندیشی و نوآوری، تضارب افکار و آینده نگری اقدام به تدوین بیانیه مأموریت خود کرده است. در فراز مقدماتی این بیانیه آمده است:
«دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی حوزوی، انقلابی، تبلیغی و علمی است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی می پردازد».


*محورهای مهم بیانیه:
بند 1: «حضور و مشاركت در مراجع سياست‌گذاري و برنامه ريزي تبليغي و علمي كشور به منظور تأمين نيازهاي فكري-ديني مديريت كلان نظام»
بند 2: «شناخت مداوم مخاطبان و بازيابي نيازها و معضلات فرهنگ ديني نظام و اقشار جامعه براي هدف‌مندي و كارآمدسازي تبليغات اسلامي و پژوهش‌هاي ديني»
بند 3: ارائه آموزش‌هاي مورد نياز براي تربيت فضلا در عرصه تبليغات اسلامي و فعاليت‌هاي پژوهشي ديني»
بند 4: نظريه‌پردازي و انديشه‌سازي در عرصه علوم و معارف اسلامي به منظور تأمين نيازهاي فكري ديني جهان معاصر.
جذب، ساماندهی و اعزام روحانیون مورد نیاز داخل و خارج کشور به نهادها و مراکز ذی ربط و تأمین محتواهای تبلیغی برای آ«ان، تلاش و هم کاری در تولید و عرضه منشورات مکتوب، محصولات دیداری و شنیداری، نرم افزارها و پایگاه های اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی با بهره وری از ذخائر علمی فرهنگی حوزه های علمیه، حمايت و ارائه تسهيلات زيرساختي و مالي در موارد لزوم براي فعاليت‌هاي تبليغي، آموزشي و پژوهشي در حوزه فرهنگ ديني از دیگر مواردی است که در این بیانیه به آن توجه شده است.


*سند چشم انداز بيست ساله دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

به ياري خداوند متعال و با استعانت از عنايات حضرت ولي عصر(عج) دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، به عنوان نماد روشنفكري حوزه در افق چشم‌انداز بيست ساله نظام، تصویر آینده خود را با رویکردی فعال و پویا و با هوشمندی نسبت به چالش های پیش رو و معطوف به توسعه دین مداری در جامعه(که از ضرورت های تمدن سازی اسلامی و لازمه تحقق چشم انداز بیست ساله نظام است) ترسیم نموده است به گونه ای که مهم ترین فراز اصلی آن «اصلي‌ترين تأمين كننده نيازهاي معرفتي و انساني (نرم‌افزاري) عرصه فرهنگ جهت توسعه و تعميق دين‌مداري می باشد.»
همانطور که از متن سند چشم انداز بر می آید، نظریه پردازی و الگو سازی برای نظام از وظایف اصلی دفتر تبلیغات اسلامی به شمار می آید. در این راستا دفتر در چشم انداز فوق ویژه های زیر را خواهد داشت:
- همگرا و تحول‌آفرين در حوزه‌هاي علميه، نظريه پرداز و الگوساز براي نظام اسلامي و هدايتگر و پاسخ‌گويِ اقشار و گروه‌هاي اجتماعي در گستره مسائل ملي و فراملي؛
- فعال، جريان‌ساز و مصونيت بخش در برابر چالش‌هاي فرهنگي؛
- توانمند و پيشرو در شناخت عيني و علت شناسانه نيازهاي مخاطبان؛
- پيشگام در عرضه فرآورده‌ها و خدمات نوآمد، بهنگام و اثربخش؛
- برخوردار از سازماني پويا، دانش محور، ولايت‌مدار، ارزش‌گرا و قانون‌مند؛
- متكي بر منابع انساني متعهد، دانشور، خلاق، آينده‌نگر، سازمان‌پذير و انقلابي.


*تشکیلات

دفتر تبلیغات اسلامی متشکل است از 4 معاونت (آموزش، پژوهش، فرهنگی و تبلیغی، منابع انسانی و پشتیبانی)، 3 اداره کل (حوزه ریاست، حراست و حفاظت، دفتر پژوهش های خاص)، 9 مؤسسه و مرکز وابسته(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، صندوق قرض الحسنه، مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، مؤسسه بوستان کتاب، مؤسسه فرهنگی فردوس وسف، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین، مؤسسه آموزش علامه مجتهدی) و سه شعبه (اصفهان، جنوب شرق، خراسان) و 2 نمایندگی در تهران و خوزستان.


 

آخرین رویدادها

خدمات الکترونیک

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما