نقش صلاحیت‌های هوش هیجانی در اخلاق حرفه‌ای مدرّسان با تأکید بر الگوی ترکیبی دانیل گلمن‌ / دکتر محمد تقی اسلامی

 مقاله پژوهشی
نویسندگان:

معصومه صادقی   ( دانشگاه قرآن و حدیث)

محمد تقی سبحانی نیا  (استادیار دانشگاه قرآن و حدیث)

محمدتقی اسلامی  (مدیر گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

چکیده:

یکی از راهکارهای مناسب مواجهۀ معلمان و مدرّسان با چالش‌های گوناگون اخلاقی، افزایش صلاحیت‌های هوش هیجانی است که سبب ارتقا و افزایش عملکرد مدرّسان در محیط آموزشی و تنظیم رفتار اخلاقیِ درون‌فردی و ارتباط بینِ‌فردی با فراگیران می‌شود. پژوهش حاضر، به روش تحلیلی، صلاحیت‌های هوش هیجانی در حوزۀ اخلاق حرفه‌ای مدرّسان را بررسی می‌کند و با توجه به تحلیل الگوی ترکیبی «گلمن» و همچنین تأکید بر عملکرد مدرّسین، به روش موازنۀ متفکرانه به ارائۀ راهکار می‌پردازد. نتایج این پژوهش ، حاکی از این است که صلاحیت‌های هوش هیجانی و ارتقای آنها با افزایش هوش هیجانی مدرّسان، همگرایی و، بلکه رابطه‌ای مستقیم دارد و با افزایش ابعاد این هوش، و ارائۀ راهکارهای مناسب، می‌توان هوش هیجانی را در میان معلمان بهبود بخشید. در نتیجه، شناخت مدرّسان از احساسات و هیجانات خود (درون فردی= خودآگاهی) و متعلّمان، همکاران علمی و فرهنگی و دیگر اقشار جامعه (بینِ‌فردی)، از نگاه اخلاقی و روانی بیشترین تأثیر را بر مخاطب می‌گذارد و به بهبود عملکرد حرفه‌‌ای آنها می‌انجامد.

کلیدواژه‌ها:  اخلاق کاربردی،  اخلاق مدرّسی،  هوش هیجانی،  اخلاق حرفه‌ای،  الگو ترکیبی گلمن

تاریخ انتشار: تابستان 1400

محل انتشار: اخلاق پژوهی، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11

فايلها
ETHICS132901629660600.pdf 1.96 MB
کلمات کليدي
محمد تقی اسلامی, مقاله
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 652
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما