مقاله پژوهشی
نویسندگان:
معصومه صادقی ( دانشگاه قرآن و حدیث)
محمد تقی سبحانی نیا (استادیار دانشگاه قرآن و حدیث)
محمدتقی اسلامی (مدیر گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
چکیده:
یکی از راهکارهای مناسب مواجهۀ معلمان و مدرّسان با چالشهای گوناگون اخلاقی، افزایش صلاحیتهای هوش هیجانی است که سبب ارتقا و افزایش عملکرد مدرّسان در محیط آموزشی و تنظیم رفتار اخلاقیِ درونفردی و ارتباط بینِفردی با فراگیران میشود. پژوهش حاضر، به روش تحلیلی، صلاحیتهای هوش هیجانی در حوزۀ اخلاق حرفهای مدرّسان را بررسی میکند و با توجه به تحلیل الگوی ترکیبی «گلمن» و همچنین تأکید بر عملکرد مدرّسین، به روش موازنۀ متفکرانه به ارائۀ راهکار میپردازد. نتایج این پژوهش ، حاکی از این است که صلاحیتهای هوش هیجانی و ارتقای آنها با افزایش هوش هیجانی مدرّسان، همگرایی و، بلکه رابطهای مستقیم دارد و با افزایش ابعاد این هوش، و ارائۀ راهکارهای مناسب، میتوان هوش هیجانی را در میان معلمان بهبود بخشید. در نتیجه، شناخت مدرّسان از احساسات و هیجانات خود (درون فردی= خودآگاهی) و متعلّمان، همکاران علمی و فرهنگی و دیگر اقشار جامعه (بینِفردی)، از نگاه اخلاقی و روانی بیشترین تأثیر را بر مخاطب میگذارد و به بهبود عملکرد حرفهای آنها میانجامد.
کلیدواژهها: اخلاق کاربردی، اخلاق مدرّسی، هوش هیجانی، اخلاق حرفهای، الگو ترکیبی گلمن
تاریخ انتشار: تابستان 1400
محل انتشار: اخلاق پژوهی، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11