30 دی 1400: پنجمین نشست از سلسله نشست های اخلاق مددکاری اجتماعی

نشست علمی «مسائل و چالش‌های اخلاقی در تجربیات میدانی مددکاری اجتماعی»

با حضور استاد مصطفی جانقلی (تسهیلگر و مدرس اخلاق حرفه ای)



پژوهشکده اخلاق و معنویت روز چهارشنبه 29 دی ماه 1400، یک نشست علمی با ارائه استاد مصطفی جانقلی برگزار کرد.

در این نشست علمی که به همت گروه اخلاقِ پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار شد، استاد مصطفی جانقلی؛ تسهیل‌گر اجتماعی و مدرس اخلاق حرفه‌ای و عضو انجمن اخلاق کاربردی ایران که تجربیات گستردهای در تدریس و میدان مددکاری اجتماعی ایران دارد، به ارائه دیدگاهها و تجربیات خود راجع به چالش‌ها و مسائل اخلاقی در عرصه مددکاری اجتماعی پرداخت.

وی با تصریح بر این که مددکاری اجتماعی، خدمتی حرفه‌ای بر پایه دانش و مهارت‌های خاص هدفمند در راستای یاری به افراد گروه‌ها و در نهایت جامعه است، در پاسخ به این سوال که مددکاری اجتماعی حرفه است یا هنر، گفت: البته مددکاری اجتماعی هم حرفه است و هم جنبههای هنری دارد، اما به اعتقاد من وجهه و جنبه حرفهای آن بر بعد هنری میچربد.

 عضو انجمن اخلاق کاربردی ایران در ادامه  به این نکته مهم اشاره کرد که مددکاری اجتماعی، یک مداخله در جهت بهبود وضعیت موجود است و هرگونه مداخله در هر حوزهای باید بر مسئولیّت‌پذیری مبتنی باشد.

وی افزود: مسئولیت‌پذیری چهار خاستگاه اساسی دارد: شرع، قانون، اخلاق و حرفه که خاستگاه  شرعی مسئولیّت اخلاقی در قبال مددجویان، حفظ کرامت انسانی است و در آیه شریفه قرآن با تعبیر «لقد کرّمنا بنی آدم» از آن یاد شده است.


 

استاد جانقلی در ادامه با یادآوری این نکته که هرگونه مداخله فارغ از چارچوب‌های نظری و مهارت‌های تخصصی محل نقد و اشکال جدی است و غیرمتخصصان و غیردانشیان حرفه مددکاری اجتماعی، برادران دروغین هستند، مداخلات آن‌ها را نه تنها مفید و تسهیلگر ندانست، بلکه منشأ برخی آسیبهای جدی برشمرد و به برخی از موارد و مثال‌های این آسیب‌ها اشاره کردند.

گفتنی است که نشست مزبور به دلیل ناتمام‌ماندن مباحث استاد جانقلی در جلسۀ دیگری ادامه خواهد داشت که زمان آن متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌گردد. 

در این نشست علمی که از ساعت 12:30 الی 14 به صورت مجازی برگزار شد، تعدادی از اعضای هیئت علمی، اساتید و دانشجویان شرکت داشتند و  دبیری علمی آن بر عهده دکتر مهدی فصیحی رامندی بود.

صوت این جلسه را از پایین صفحه دانلود کنید.

منبع:

تاریخ خبر: 1400/11/2 شنبه
تعداد بازدید کل: 485 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 486
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما