<>
شيدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :
اخبار ویژه
برتري حفظ نظام بر ساير واجبات در ابواب فقهي جريان پيدا كند
عضو هيات علمي دانشگاه باقر العلوم:
استاد حوزه و دانشگاه با تاكيد بر اهميت پرداختن به موضوعات اجتماعي از ديدگاه اسلام، از پژوهشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي به دليل مطالعات غيرمرتبط با مسائل حكومتي انتقاد كرد.
حجت الاسلام محمد مهدي گرجيان، عضو هيات علمي دانشگاه باقر العلوم (ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري رسا با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر توجه حوزه‌هاي علميه به فقه سياسي گفت: اساتيد حوزه علميه بايد به تاكيد مقام معظم رهبري توجه داشته باشند و درس‌هاي خود را با موضوعات فقه سياسي و حكومتي برگزار كنند اما همچنان مشاهده مي‌كنيم دروس خارج با موضوع كم دامنه و كم ابتلائي همچون صيد و ذباحه تشكيل مي‌شود.
وي با اظهار تاسف از اينكه فقه سياسي در حوزه ها علميه جدي گرفته نمي‌شود، گفت: سوال اين است كه آيا ما همه مباحثمان به سرانجام رسيده است و توانسته‌ايم مشكلاتمان را حل كنيم كه بايد بر سر مسائلي همچون صيد و ذبح شرعي به گفت‌وگو بنشينيم؟ آيا توانسته‌ايم مشكلات اجتماعي خود را به فقه عرضه كنيم؟
استاد حوزه علميه قم بيان داشت: امروز نيازمند نگاه اجتماعي به همه‌ عرصه هاي دانشي اسلام حتي عرفان اسلامي هستيم و بايد با نگاه اجتماعي به مطالعه اين دانش‌ها بپردازيم.
وي با انتقاد از اينكه نوآوري در دانش هاي اسلامي به كندي انجام مي شود، گفت: آيا ما مسائل نوپديد نداريم كه هنوز در بحث استصحاب بخواهيم به همان فيلم و پشه مثال بزنيم.
اين استاد حوزه علميه قم با اشاره به منشور روحانيت و مطالباتي كه امام خميني(ره)از حوزه هاي علميه داشتند، گفت: روحانيت بايد از تمام عرصه‌ها مطلع باشد و صاحب نظران حوزوي را در بخش هاي مختلف تربيت كند.
وي با انتقاد از عدم تحول جدي در حوزه هاي علميه گفت: اگر اينگونه مسير تحول را بخواهيم ادامه دهيم، شصت سال ديگر هم به پيش نخواهيم رفت. مقام معظم رهبري نظرشان بر اين است كه اگر ما فقه مي‌گوييم، بايد فلسفه‌ فقه را هم بدانيم.
اين استاد حوزه علميه گفت: امروز كتاب‌هايي نوشته شده در زمينه فلسفه‌ فقه و اصول كه ار دانش‌هاي درجه دوم است بسيار ضعيف مي‌باشد و نشان مي دهد كه ما راه طولاني در پيش داريم.
وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر تحول در حوزه هاي علميه و با انتقاد از عدم فهم معناي درست تحول از سوي برخي حوزويان گفت: تحول در حوزه، تحول در داده‌هاي حوزه هاي علميه است نه به معناي تحول ساختاري و از بين بردن ساختار، زيرا ساختار حوزه هاي علميه بسيار خوب و قوي است.
اين محقق فلسفه اسلامي گفت: نمي‌خواهم بگويم برخي مؤسسه‌ هاي تحقيقاتي يا پژوهشكده ها در حوزه علميه اشتباه فكر و عمل مي‌كنند اما در مجموع احساسم اين است كه بسياري از اين مراكز اصلاً دغدغه‌ حكومت ندارند.
وي با اشاره به كلام امام خميني(ره) كه حفظ نظام از اوجب واجبات است، گفت: اين مساله در مطالعات اسلامي يك نكته كليدي است، يعني حفظ نظام از نماز خواندن، طهارت، حج و ساير فرايض ديني مهم تر است.
اين استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خميني(ره) بر حفظ نظام تاكيد داشتند و اين نوع تفكر ايجاب مي كند اگر هم در مورد نماز مطلبي بگوييم، درباره نمازي كه ارتباط با حكومت دارد بحث و بررسي كنيم.
وي گفت: به نظر من تمام احكام براي اصلاح ساختار اجتماعي است نه اين كه بهشت نصيب من شود، بهشت جايي است كه بعداً به من مي‌دهند؛ اگر به من مي‌گويند نماز بخوان، بايد آدم باشم و بتوانم در اجتماع آدم باشم.
وي در پايان بر پيگيري مطالبات مقام معظم رهبري در حوزه هاي علميه تاكيد كرد و گفت: از خبرگزاري رسا كه در راستاي ترويج فرامين مقام معظم رهبري تلاش مي كند تشكر مي كنم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 4034
     
Guest (PortalGuest)

اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما