<>
شيدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :
ساختمان دفتر
ساختمان مركزي
دوشنبه 21 دي 1388

 نگاهي به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم

  دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم پرتوي است از خورشيد انقلاب اسلامي و نامي آشنا و جوشيده از متن نظام مقدس جمهوري اسلامي و نهادي حوزوي، انقلابي، فرهنگي، تبليغي، علمي، پژوهشي، آموزشي و مطبوعاتي كه در آغاز پيروزي شكوه‌مند انقلاب اسلامي(16 ارديبهشت ماه 1358 ه.ش) به امر حضرت امام خميني(ره) تاسيس گرديد.
اين دفتر در آغاز با نام «دايره تبليغات امام» سپس«دفتر تبليغات امام» و سرانجام «دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم» شروع به فعاليت نمود و به عنوان نهاد پيش‌گام در عرصه هاي نو و پاسخ‌گو به نيازهاي نظام و جامعه اسلامي شناخته شد و هم اكنون با ايفاي نقش واسط فعال ميان حوزه هاي علميه از يك سو و نظام اسلامي و نيازهاي ديني مردم از سوي ديگر، به تبيين و گسترش باور، بينش و ارزش هاي انقلابي و تعميق و توسعه دانش و معرفت اسلامي مي پردازد و اولين نهاد فرهنگي مي‌باشد كه به تدوين و تصويب بيانيه ماموريت و سند چشم انداز بيست ساله خود همت گمارده است.
دفتر تبليغات اسلامي، كه از سوي مقام معظم رهبري- مد ظله العالي- به عنوان «نماد روشنفكري حوزه» معرفي گرديده، خود را در افق چشم انداز بيست ساله كشور به عنوان «اصلي ترين تامين كننده نيازهاي معرفتي و انساني(نرم افزاري) عرصه‌ي فرهنگ، جهت توسعه و تعميق دين مداري» تعريف كرده است. هم‌چنين «نظريه پردازي و انديشه سازي در عرصه‌ي علوم و معارف اسلامي به منظور تامين نيازهاي فكري جهان معاصر» از دغدغه هاي اين مركز علمي و فرهنگي مي باشد.
 
رويكردها، عرصه‌ها و فعاليت‌ها

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، با سه دهه فعاليت مداوم در عرصه‌ي فرهنگ ديني و با تكيه بر خاستگاه حوزوي و بهره‌گيري از رهنمودهاي گران‌سنگ حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) همواره در مسير تحول و پيش‌رفت، مجدانه تلاش نموده و در اين مسير، با تأكيد بر اين كه «توليد و ترويج تفكر و فرهنگ دين محور بايد متصل به خاستگاه تاريخي آن يعني حوزه‌هاي علميه و روحانيت باشد»، محورهاي اصلي زير را مورد اهتمام جدي قرار داده است:

 آينده پردازي

 ظرفيت سازي

هوشمندي محيطي

هدايت و سازماندهي منابع

 انسجام‌بخشي ساختاري و فرآيندي

توان‌مندسازي فن‌آورانه
  • بر اين اساس، دفتر تبليغات اسلامي در بيانيه مأموريت خود با تعريف نقش واسط فعال ميان حوزه‌هاي علميه و نيازهاي ديني جامعه و نظام، عزم و همت مجموعه سازماني را در چشم‌انداز بيست ساله معطوف به اين افق كرده است كه به اصلي‌ترين تأمين كننده نيازهاي نرم‌افزاري عرصه فرهنگ براي توسعه و تعميق دين‌مداري تبديل شود.
در اين تعريف، نيازهاي نرم‌افزاري عرصه‌ي فرهنگ، به سه حوزه زير توجه دارد:
• توليد و تعميق ظرفيت محتوايي عرصه‌ي فرهنگ
• ارتقاي توان انساني عرصه‌ي فرهنگ
• پشتيباني فكري مديريت عرصه‌ي فرهنگ
بايد تأكيد داشت كه اثربخشي آثار و فعاليت‌هايي كه در حوزه‌هاي سه‌گانه فوق ارائه مي‌گردد مي‌بايست در جبهه‌ي فرهنگي، ظهور و بروز پيدا كند و ضمن تقويت هوشمندي نظام در عرصه‌ي فرهنگي و دفاع و مهاجمه به فرهنگ معارض، سبب تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي در سطوح ملي و فراملي گردد. از اين رو در اين ديدگاه، حوزه تبليغ، ترويج و گسترش فرهنگ به عنوان خط مقدم جبهه فرهنگي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.
 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 12138
     
Guest (PortalGuest)

اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما