سخنرانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در همایش ملی اخلاق امدادگری؛

ضرورت امداد فرهنگی در کنار امدادگری اجتماعی

کتر احمد واعظی در همایش اخلاق امدادگری، امداد فرهنگی و شیوه‌های مؤثر مواجهه با آسیب‌دیدگان فرهنگی را در کنار امداد اجتماعی ضروری دانست.

به گزارش روابط عمومی  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، به همت و ابتکار نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، در زمینه اخلاق امدادگری، همایشی برگزار شد  که مدیریت علمی آن بر عهدۀ پژوهشکده اخلاق و معنویتِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و یکی از سخنرانان این همایش حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود.
در این همایش یک روزه که در تاریخ  24 مهر 1402 برگزار شد، دکتر واعظی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، پرداختن به بعد ارزشی و اخلاقی را در کنار مهارت امدادگری بسیار حائز اهمیت برشمرد.
ریاست دفتر تبلیغات اسلامی با تاکید بر این که امدادگری، خدمتی در راستای کاهش آلام و گرفتاری‌های دیگران و نیز نفع‌رسانی به نیازمندان و آسیب‌دیدگان در سخت‌ترین شرایط است، با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص)، محبوب‌ترین اشخاص را نزد خداوند، کسانی برشمرد که بیشترین نفع را برای بندگان خدا دارند. 
وی با تصریح بر این حدیث رسول خدا  که «أَحَبُّ عِبَادِ اَللَّهِ إِلَى اَللَّهِ أَنْفَعُهُمْ لِعِبَادِهِ وَ أَقْوَمُهُمْ بِحَقِّهِ اَلَّذِينَ يُحَبِّبُ إِلَيْهِمُ اَلْمَعْرُوفَ وَ فِعَالَهُ»، گفت: این حدیث گهربار بشارتی برای همه امدادگرانی است که چه به صورت رسمی و موظفی و چه به صورت داوطلب، خدمات اجتماعی ارائه می‌کنند و به دنبال جلب رضایت معبود هستند.

حجت‌الاسلام واعظی با اشاره به واژه «فعاله» در حدیث یادشده، افزود: منظور از این کلمه، عملی است که آن کار خیر و نفع‌رساندن به آسیب‌دیدگان، عملی محبوب برای خود شخص امدادرسان نیز باشد و موجب رضایت درونی فرد گردد.
وی در ادامه محورهای همایش را محورهای جامعی برشمرد و بیان داشت درعین حالی که در این همایش، اخلاق امدادگری مطرح بوده، اما در دو محور نیز به مقوله فرهنگ توجه شده که عبارتند از:
1.    ملاحظات فرهنگی در عملیات امداد و نجات؛ که امداد و نجات فقط فعالیتی فیزیکی نباشد و در کنار آن بعد فرهنگی هم مدنظر باشد.
2.    ایمنی فرهنگی-اجتماعی جوانان امدادگر و داوطلب؛ که چگونه می‌توان جوانان را آسیب‌های فرهنگی مصون نگاه داشت.
حجت‌الاسلام واعظی در مقوله امداد فرهنگی به پدیده‌ای به نام آسیب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در بلایا و حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله و ...، برخی علاوه بر ابتلا  به آسیب‌های روانی، گاهی نیز باورها، اعتقادات و نگرش‌های اخلاقی و ارزشی‌شان دچار تزلزل می‌شوند و در معرض فروپاشی اخلاقی قرار می‌گیرند که در آسیب‌های اجتماعی مانند پدیده‌های اعتیاد، طلاق، کودکان کار، دختران فراری، مسئله روسپی‌گری و ...  گسترده‌تر از آسیب‌های طبیعی دیده می‌شود. لذا این افراد و خانواده‌های‌شان نیازمند امداد فرهنگی هستند.
وی افزود: امداد فرهنگی یعنی صیانت اخلاقی و بازسازی فرهنگی و صیانت از شبکه باورها و اعتقادات فرد به منظور جلوگیری از آسیب فرهنگی. لذا مددکار فرهنگی کارش بازسازی شخصیت آسیب‌دیده فرد از ناحیه جهات فرهنگی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در سخنان خود اظهار داشت که در جامعه امروز برای مواجهه با جوان امروزی، باید دنبال روش‌ها و مدل‌های ارتباط‌گیری موثر بود و این که این ضعف، باید توسط عالمان حوزوی و دانشگاهی و دلسوزان عرصه فرهنگ جبران گردد.
دکتر واعظی تصریح کرد: جامعه امروز ما از سه ناحیه در مسئله امداد فرهنگی دچار ضعف است که عبارتند از:
1.    کمبود نیروی انسانی امدادگر فرهنگی؛ در سطح حوزه و دانشگاه باید مددکارانی پرورش یابند که فضای فکری آسیب‌دیدگان فرهنگی را ترمیم کنند.
2.    کمبود محتوا و روش‌های ارائه امداد فرهنگی؛ این که با توجه به ذائقه نسل امروز و تغییر ذائقه‌های فرهنگی جهان معاصر و نیز با کسانی که بزهکاری برایشان تبدیل به فرهنگ شده و با آن خو کرده‌اند، چه محتواها و روش‌هایی و چگونه باید به کار گرفته شوند تا موثر واقع شوند؟
3.    عدم وجود نظام جامع تقسیم کار اجتماعی در مسئله امداد فرهنگی؛ این که مشخص شود کجاها باید نیروپروری و کادرسازی شود و کمبودهای اشاره شده در بندهای 1 و 2 جبران گردد.

 
منبع:روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : همایش امدادگری , پژوهشکده اخلاق و معنویت , استاد احمد واعظی

تاریخ خبر: 1402/7/26 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 1414 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1415
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما