نشست چهارم پنل مراقبت و امداد معنوی برگزار شد؛ راهبردها و تجارب ارائۀ مراقبت معنوی  به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و پژوهشکدۀ مطالعات تمدنی و اجتماعی، نشست چهارم از پنل مراقبت و امداد معنوی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت با همکاری پژوهشکدۀ مطالعات تمدنی و اجتماعی، نشست چهارم از پنل مراقبت و امداد معنویِ همایش الهیات خدمت را با موضوع «راهبردها و تجارب ارائۀ مراقبت معنوی»، روز چهارشنبه 31 خرداد 1402 با ارائۀ خانم دکتر نادره معماریان؛ رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار کرد.
در این جلسه که از ساعت 10 تا 12 ادامه داشت، ابتدا دبیر جلسه ضمن بیان مقدمه‌ای کوتاه در خصوص اهمیت و جایگاه امدادرسانی معنوی و  بیان ضرورت نشست‌های امدادهای معنوی، به معرفی مرکز تحقیقات سلامت معنوی پرداخت و در ادامه، خانم دکتر نادره معماریان دربارۀ  تجارب و راهبردهای  خود در این زمینه بحث و گفت‌وگو کرد.
وی ضمن بیان اهمیت و جایگاه ضرورت خدمات معنوی در حوزۀ بیماران، جایگاه این موضوع را در رویکردهای سلامت‌محور در سازمان‌های معتبر جهانی تبیین کرده، موضوع نحوۀ ارائه مراقبت معنوی را نیز مطرح ساخت و رویکرد اصلی یک مشاورۀ معنوی را به صورت شش مرحلۀ منسجم تبیین کرد.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در بخش دوم از این بحث، به تشریح سابقۀ مراقبت معنوی در دپارتمان مراقبت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخت و فلوچارت حاصل از تحقیقات علمی جهت ارائۀ مراقبت معنوی با همین رویکرد را به طور مبسوط ارائه و در جهت آشنایی با تجارب آن مرکز، اشاره‌ای نیز به سامانۀ سلامت معنوی در مرکز تحقیقات سلامت معنوی نمود. 

دکتر معماریان افزود: این مرکز هم‌چنین برای ارائۀ مراقبت معنوی خود در بیمارستان، سامانه‌ای طراحی کرده که مراقبین معنوی، اطلاعات لازم، شرح حال معنوی و مختصری از مراقبت معنوی ارائه‌شده را در آن سامانه وارد می‌کنند. 
در سومین بخش از این جلسه به پرسش‌های مطرح شدۀ شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد؛ برخی از این پرسش‌ها عبارت بودند از: مراقبین معنوی آن مرکز چه آموزش‌های دینی و الهیاتی دیده‌اند و کدام علوم اسلامی بیشتر برای مراقبین معنوی مناسب است؟آیا مراقبت معنوی در مراکز یادشده برای پزشکان و پرستاران نیز انجام می‌شود؟ و شروع‌کنندۀ این تعامل کیست؟ و ... .
   
   دبیر علمی این نشست علمی، دکتر سیدروح‌الله موسوی‌زاده بود و جلسه یادشده به صورت مجازی برگزار شد. 
منبع: پژوهشکده اخلاق و معنویت
کلمات کليدي
همایش الهیات خدمت, پژوهشکده اخلاق و معنویت
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 705
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما