به همت پژوهشکده فلسفه و کلام منتشر شد: كتاب معناي زندگي در ساية الحاد اگزيستانسياليسم کتاب معنای زندگی از سوی گروه فلسفه پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،نویسنده کتاب  حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسماعیل علیخانی در معرفی اثر آورده است:

از بزرگ‌ترين پرسش‌هاي بشر ـ و به گفتة بعضي از فيلسوفان، بزرگ‌ترين پرسش بشر ـ پرسش از معناي هستي به نحو عام و معناي زندگي بشر به نحو خاصّ و معناي زندگي خود فرد به نحو اخصّ است. پرسش از معناي زندگي در محل تقاطع مابعدالطبيعه، دين، فلسفة‌ اخلاق، روان‌شناسي، معرفت‌شناسي و فلسفة دين قرار دارد. 
  از مهم‌ترين بحث‌هاي مرتبط با مسئله معناي زندگي و شايد بتوان گفت مهم‌ترين موضوعي که در غرب با معناي زندگي مرتبط است، وجود يا عدم خداوند و نقش او در معنابخشيدن به زندگي است. كنار‌نهادن خدا و دين از معنابخشيدن به زندگي بشر غربي و پيامدهاي آن، يعني دلهره و اضطراب و پوچي، برخي از انديشمندان مكتب اگزيستانسياليسم را به اين انديشه رهنمون شد كه براي زندگي بي‌معناي بشر غربی، معنايي اين‌جهاني درنظر گیرند. آنان اين معنايابي را به عهدۀ افراد انسانی نهادند. اساس رويكرد آنان، انسان‌گرايي، يعني آزادي مطلق انسان و منزلت مطلق او در هويت‌بخشی به خود و آفريدن ارزش‌ها توسط خود او بود.



 
منبع: اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام, معرفی آثار
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 331
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما