به همت پژوهشکده فقه و حقوق برگزار شد؛ نشست عدالت توزیعی در چرخه حکمرانی اسلامی  نشست علمی عدالت توزیعی در چرخه حکمرانی اسلامی در هفته پژوهش برگزار شد.   به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،نشست علمی«عدالت توزیعی در چرخه حکمرانی اسلامی» از سلسله نشست های سومین همایش علوم انسانی-اسلامی پژوهش و فناوری در سالن شهید سلیمانی با ارائه حجت الإسلام و المسلمین حسنعلی علی  اکبریان و دبیر علمی حجت الإسلام والمسلمین دکتر محمد رشیدزاده برگزار گردید.
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تعریف حکمرانی بیان نمود: مقصود ما از حکمرانی فقط حاکمیت، دولت و رفتار آن نیست بلکه حکمرانی به کل پیکره جامعه اسلامی اعم از دولت، نهادهای شبه دولتی و نهادهای مردمی و حتی آحاد مردم اطلاق می شود. از این رو حکمرانی یعنی اداره و تنظیم امور جامعه در همه ابعاد از مسیر ایجاد رابطه مؤثر بین نهادهای حاکمیتی و مردم.
حجت الإسلام علی اکبریان بعد از بیان دو اصطلاح برای حکمرانی، شاخصه هایی برای حکمرانی خوب بیان کرد؛ مشروعیت داشتن، قانون مداری، مقبولیت و رضایتمندی مردمی، کارآمدی، سلامت و شفافیت از شاخصه های حکمرانی خوب است. برخی در تعریف حکمرانی خوب کم کردن اختیارات حاکم و افزودن به اختیارات مردم و نهادهای مردمی و نیمه دولتی را لحاظ می کنند، در حالی که تغییر اختیارات حاکم از شاخصه های حکمرانی خوب به شمار نمی رود.
وی در بخش دوم سخنرانی خود به توصیف عدالت توزیعی و ارکان آن در حوزه اقتصاد پرداخت و چهار رکن عدالت توزیعی را شامل امر اقتصادی، ذی نقشان، ذی نفعان و معیار عادلانه بودن توزیع دانست.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه فقه و حقوق در بخش پایانی ارائه خود داشته ها و بایسته ها در حوزه عدالت توزیعی را در دو حوزه امور دینی و امور اجرایی تبیین کرد.
  

 
منبع: پژوهشکده فقه و حقوق
کلمات کليدي
پژوهشکده فقه و حقوق- نشست علمی, هفته پژوهش 1401
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 187
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما