در مراسم نکوداشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا بیان شد؛  ناکارآمدی در نظام جمهوری اسلامی به خاطر عدم نظریه‌پردازی است در نشستی علمی که به منظور گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر علیرضا صدرا در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی امیدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در معرفی کتاب «مفهوم شناسی حکمت متعالی سیاسی» اثر مرحوم دکتر صدرا، هدف از کتاب را واکاوی واژگان و مفاهیم اثرگذار در شکل‌گیری حکمت متعالیه دانست به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وی درباره شخصیت مرحوم دکتر صدرا بیان داشت: «استاد صدرا انصافاً حکیمی متخلق، استادی ژرف اندیش و شاگردپروری مشفق بود. ما همواره از اندیشه‌های راهبردی ایشان خصوصاً در تدوین اصطلاحنامه فلسفۀ سیاسی استفاده می‌کردیم».
وی افزود: «استاد تلاش داشته در این کتاب واکاوی دقیق مفهوم شناختی از حکمت متعالی سیاسی و ابعادش را ارائه دهد. کار دوم این است که از مفاهیم اصلی یعنی حکمت متعالی سیاسی به سراغ مفاهیم پایه در حکمت متعالیه و از آنجا به مباحث راهبردی در باب حیات سیاسی پل زده است و این خیلی جالب است. از کلمات و واژگان رفته سراغ مباحث عمده».

حجت الاسلام والمسلمین امیدی معتقد است، دکتر صدرا حکمت را اعم از فلسفه می‌داند و دانش و بینش و ارزش را هم داخل حکمت قرار می‌دهد. حکمت سیاسی را ترکیب سیرت و صورت می‌داند. یعنی معتقد است که حکمت اساس حقیقت سیاست و سیاست صورت تحقق عملی حکمت است و هر کدام از این‌ها را به نظری و عملی تقسیم می‌کند.
وی افزود: «ایشان معتقد است اگر ما ناکارآمدی‌هایی در نظام جمهوری اسلامی داریم بیشتر به خاطر این است که نظریه‌پردازی نمی‌کنیم. ضعف نظریه‌پردازی در این حوزه و عدم استخراج مباحث نظری سیاسی از مباحث حکمت متعالیه یکی از ضعف های ماست.»

نشست علمی «سیاست صدرایی» به بهانه چهلمین روز درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا و با هدف بازخوانی آثار علمی آن مرحوم، آذر ماه سال جاری در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید.
منبع: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
کلمات کليدي
دکتر علیرضا صدرا, اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, حجه الاسلام و المسلمین مهدی امیدی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 59
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما