به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام شذ؛ قرآن و صلح با نگاهی به چشم انداز پیش رو سومین پیش نشست همایش بین المللی ادیان و صلح آفرینی در هزار سوم؛ ظرفیت ها و چالش تحت عنوان قرآن و صلح با نگاهی به چشم انداز پیش رو با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه روز سه شنبه 26 مهرماه با همکاری انجمن مطالعات صلح ایران و مرکز همکاری های علمی و بین  الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.  به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از  اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، حجت الاسلام والمسلمین جلال عراقی دبیر این پیش نشست به معرفی بخشی از فعالیت های همایش بین المللی ادیان و صلح آفرینی در هزار سوم؛ ظرفیت ها و چالش ها پرداخت و گفت: این همایش در دی ماه 1401 از سوی انجمن مطالعات صلح  برگزار خواهد شد و مراکز علمی دانشگاهی، آکادمی و حوزوی در این همایش شرکت خواهند داشت. تاکنون مقالات متعددی به این همایش رسیده است. 
وی در ادامه افزود:جهان امروز با چالش ها  عمده ای از جمله تهدید صلح و آرامش  جهانی روبرو است، فلذا  در این میان ادیان نقش بسیار  مهمی در صلح و دفع  این تهدیدها دارند و به معرفی ارائه دهندگان مقاله این پیش نشست پرداخت. 
حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع «مبانی قرآنی مواجهه امام خمینی «ره» با پیروان ادیان در دستیابی به صلح جهانی» به ارائه بحث پرداخت و گفت: کتب آسمانی مثل قرآن نقش موثری در صلح جهانی داشته اند و افراد چون امام خمینی با تاثیرپذیری از قرآن نقش  خود را در گسترش صلح انجام می دادند که عمده ترین آنها در چند محور از جمله انتخاب روزهای شاد ادیان مختلف و تبریک این روزها به پیروان آن ادیان، درخواست دعا و التماس دعا از بزرگان ادیان دیگر، اعتراف به حقایت و اسوه هایی ادیان دیگر مثل حضرت عیسی و حضرت مریم، توجه به مسئولیت اجتماعی ادیان مختلف، دعوت به وحدت ادیان می باشد. 

دکتر محمد منصور نژاد عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته دین پژوهی انجمن علمی مطالعات صلح ایران به موضوع «مناسبات ادیان با صلح و ناصلح متاورس» پرداخت. وی در ابتدا به فعالیت های انجمن مطالعات اسلامی پرداخت و گفت این انجمن 15 کمیته دارد که یکی از آن ها دین پژوهی است که وی در این حوزه فعالیت دارد. 
عضو هیئت علمی انجمن مطالعات صلح ایرن، سه مفهوم متاورس، ادیان و صلح را مورد توجه قرار داد و  در ادامه افزود که هیوم در مورد ادیان جهان در 12 جلد بهترین کار را انجام داده و به بررسی تطبیقی و مقایسه آنها با یکدیگر پرداخته است. هنر متفکرین این است که به مشترکات بپردازند و سنت گرایان از جمله سید حسین نصر در این حوزه بهترین کارها را انجام داده اند. وی در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که آیا متاورس می  تواند مناسک و شعائر دینی سازگار باشد یا خیر و افزود متاورس دارای ضعف و تهدیدها، قوت ها و فرصت هایی هم است. در مقابل شر، خیلی بسیار زیادی هم برای آن وجود دارد و می تواند در خدمت فرهنگ سازان صلح قرار گیرد. 
حجت الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع «رویکرد حق محور به صلح از منظر قرآن کریم» به این پرسش پرداخت که اگر بخواهیم از منظر ادیان و اسلام به صلح برسیم چه کارهایی را باید انجام دهیم و در ادامه شناسایی صلح به عنوان حق بشری پرداخت و گفت سندی در سال 2016 وجود دارد که  صلح را به عنوان حق بشری افراد همه ملت ها مورد توجه قرار داده است و در ادامه رویکرد صلح محور را از منظر ادیان به خصوص اسلام مورد توجه قرار داد و به آیات، سنت پیامبر و دلایل عقلی اشاره کرد. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه به رویکرد حق محور قرآن اشاره کرد و گفت آیات قرآن در این زمینه دو دسته هستند: آیاتی که رویکردی حق محور به صلح دارند و آیاتی که در ظاهر در تعارض هستند. در ادبیات اسلامی صلح در امور مدنی و در آیات مربوط به جهاد آمده است و اشاره کرد آن صلحی در اسلام مدنظر است که خشونت و تهدید در آن نباشد. 

 
منبع: اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل
کلمات کليدي
اخبار مرکز همکاری های علمی و بی الملل, اداره امور بین الملل, همایش بین المللی ادیان و صلح آفرینی در هزار سوم
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 348
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما