گزارش همایش «عصر مقاومت»؛ حجت الاسلام دکتر لک زایی: رژیم صهیونیستی به نیابت از غرب در غزه عمل می کند/ ایزدهی: منطق مقاومت باید توسعه یابد هم اندیشی بین المللی عصر مقاومت در ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد و سخنرانان تاکید کردند: اسرائیل و غرب با بحران جدی در جنگ غزه روبرو شدند و رژیم صهیونیستی درحال فروپاشی است. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گزارش این نشست را در ادامه بخوانید:


                                                        

لک زایی: رژیم صهیونیستی به نیابت از غرب در غزه عمل می کند

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در این هم اندیشی به نوع مواجهه دولت های غربی با جنگ غزه پرداخت و گفت: معتقدم روزی امام خمینی فرمود باید از این به بعد مارکسیسم را باید در موزه های جهان بیابیم، امروز این سخن را درباره لیبرالیسم باید گفت.

وی افزود: چیزی از شعارها و ادعاهای لیبرال دموکراسی باقی نماند. فاجعه بارتر موضع گیری مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های وابسته این جریان است. شاید تا پیش از این خیلی افراد فکر می کردند در مراکز آموزشی و پژوهشی غربی وجدان های بیدار و عدالت خواه هنوز ردپایی دیده می شود اما در این جریان، اکثر اینها سفارش می گیرند و کارهای علمی انجام می دهند ولی اینکه بخواهند از عدالت و حقوق بشر دفاع کنند، خبری نیست.

وی افزود: آنچه در غزه می گذرد نمی توان جنگ نامید چون اولا ما با دولت مواجه نیستیم بیکه یک گروه تروریستی اشغالگر است که به نیابت از غرب عمل می کند. بنابراین بحث دفاع برای اسرائیل مطرح نیست چون در سرزمینی اقدام می کند که متعلق به او نیست بلکه فلسطین متعلق به مردم فلسطین و غزه است و لذا اینها هستند که از موجودیت خود دفاع می کنند.

وی گفت: بزرگترین شکست غرب در این زمینه، شکسته در عرصه فلسفه سیاسی و فلسفه اخلاق و تمام ادعاهایی است که داشتند و باید اینها را به شکست های نظامی غرب در این جنگ اضافه کرد.

وی افزود: ما با صادرات مفهوم «ناسیونالیسم» که منشا ایجاد دولت ملی است، در جهان اسلام مواجه هستیم. غربی ها موفق شدند با تجزیه خلافت عثمانی «ناسیونالیسم» را به جهان اسلام صادر کنند و این مفهوم وارد جهان اسلام شد.

وی ادامه داد: از تابلوی غزه باید این درس را گرفت که آنچه امروز می گذرد همان چیزی است که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به آن پرداختند؛ یکطرف آمریکاست که به دنبال سیاست های استکباری خود است. برای مواجهه با این نظام سلطه باید فکر و اندیشه جهانی بوجود بیاید و تنها اندیشه ای که از این ظرفیت مقابله برخوردار است، بحث ولایت فقیه است چون هم زیرساخت فکری هم زیرساخت اخلاقی، هم ساختار اجتماعی و فرهنگی دارد البته شرایطی هم دارد از جمله اینکه مراکز علمی جهان اسلام و بویژه ایران از این فکر پشتیبانی کنند.

وی افزود: امیدواریم در این ماجرایی که اتفاق افتاده، این وجدان های بیدار گامی رو به جلو بردارند و به بن بست رسیدن مکتب لیبرال دموکراسی بیش از پیش واقف شوند چون عادلانه بودن خود را از دست داده است، در صلح سازی و امنیت سازی به بن بست رسیده و مجموعه ای از شکستها متوجه او شده است.

 

ایزدهی: منطق مقاومت باید توسعه یابد
 حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: ما در ادبیات دینی و فقهی با برخی واژه ها و مولفه ها مواجه هستیم که اگر نتوانیم آنها را بازتعریف کنیم نمی توانیم مقاومت را تعریف کنیم و قاعدتا نمی توانیم غایت و مساله آن را درک کنیم.

وی گفت: در زمان های گذشته کتب فقهی ما پر از مباحث جهاد و دفاع و صلح و مباحثی بود که در مقابله با دشمن مطرح می شود اما اینکه در عصر حاضر و حدود ۴۰ سال گذشته بحث مقاومت مطرح می شود و این مفهوم عرصه های متعددی را در برمی گیرد نشان از مسئله ای دارد که بحث مقاومت در پاسخ به این پرسش مطرح می شود.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی وقتی شکل گرفت، قدرت های برتر جهانی آمدند تا این نهال نوپا را از بین ببرند که جنگ هشت ساله یکی از آن مصادیق بود.

وی گفت: مقاومت به معنای قدرت یابی، قوام یابی و به معنای نهال انقلابی که خود را توسعه دهد و قالب کند و توان هماوردی پیدا کند مختص زمان حاضر است. قبل از انقلاب اسلامی اگر سخن از مبارزه و مقاومت بود مبتنی بر منطق مارکسیست بود که در قالب حرکت های میلشیایی شکل گرفت اما بعد از انقلاب، با مکتبی مواجه هستیم که منطق مبارزه دارد. امام خمینی منطقی را ایجاد کرد که مقابل سلطه و دستگاه استکبار ایستاد.

وی افزود: امام منطبق بر مقاومت مکتبی را ایجاد کرد که امروز به بار نشسته و مقابل منطق مارکسیست خودنمایی می کند. انقلاب اسلامی فرمول مبارزه را تغییر داد. مقاومت مردم بنیاد است و باید همه مردم در آن مشارکت داشته باشند.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی مکتبش را برای حمایت از مظلوم و انسان مستضعف شکل داده است و در اینجا تفاوتی بین مسلمان و غیرمسلمان و شیعه و سنی نیست. لذا امام خمینی فرمول مقاومت را عوض کرد و از منطق مبارزه با امپریالیسم به منطق مقاومت علیه استکبار تغییر داد.

آقای ایزدهی گفت: منطق مقاومت یک منطق تمدنی است یعنی مقاومت مستضعفان علیه مستکبران عالم. ولواینکه این کارزار الان ممکن است در گوشه ای از عالم باشد اما این کارزار عملا کارزار جهانی است.

وی گفت: امروز نظام غرب در داخل خود جمعیت های چندصد هزار نفری را در خیابان ها مشاهده می کند که به منطق او اعتراض می کنند. این نشان می دهد که منطق غرب برای تمدن شکسته شده و توان راهبری نظم جهانی را ندارد.

وی با بیان اینکه وقایع و حوادث غزه نشان می دهد که مقاومت به پیروزی رسیده است، بیان داشت: ممکن است خسارت هایی به مقاومت رسیده باشد اما حاصل آن این شد که رژیم صهیونیستی ماندنی نیست ولو تلاش می کند باقی بماند.

وی گفت: امام خمینی مولفه های شیعه بنیاد و اسلام بنیاد در مکتب مقاومت ایجاد کرد و گفت اگر می خواهید مبارزه کنید وجدان عمومی انسان ها را بیدار کنید و امروز این وجدان عمومی در تمام نقاط جهان بیدار شده است.

آقای ایزدهی عنوان کرد: اگر در نظم مارکسیستی منطق هجوم وجود دارد به دلیل این است که به منطق ماده صرفا باور دارند و به معنویت معتقد نیستند و لذا هیچگاه پیروز نمی شوند.

وی گفت: امروز مقاومت چندین گام به جلو رفته است و در ۱۵ مهر که عملیات طوفان الاقصی شروع شد سیستم های اطلاعاتی اسرائیل نتوانست ردیابی کند. لذا باید مقاومت را به عنوان یک رویکرد تمدنی توسعه دهیم. اگر قرار باشد انقلاب اسلامی توسعه پیدا کند و تبدیل به رویکرد غالب شود یکی از منطق های اصلی آن این است.

وی ابراز داشت: طلیعه زوال تمدن غربی شروع شده و نمادهای آن را هم مشاهده می کنیم. همین جنگ نماد زوال تمدن غرب است. سیطره فکری و فرهنگی و نظامی غرب رو به زوال است و اسلام در حال ظهور است.

وی گفت: اسرائیل در موقعیت امروز اگز از این مخمصه بیرون بیاید با وضعیتی مواجه است که همه ارزش های انسانی و تمدن را کنار گذاشته و برای خود آبرویی باقی نگذاشته است و این خود پیروزی برای مقاومت است.

وی در پایان گفت: هژمونی اسرائیل از بین رفته است و گنبد آهنین خاصیت خود را از دست داده است. لذا امروزه می شود گفت مقاومت چندگام جلو رفته است.

 حکمت نیا: عملیات اسرائیل تصفیه قومی است
دکتر محمود حکمت نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بیان چالش های حقوقی در جنگ غزه پرداخت و گفت: یکی از مباحث این است که قواعد ناظر بر جنگ دارای چه مبانی است؟ دوم آنکه قواعد حقوقی که به آنها احترام گذاشته می شود چه برخوردی با امور جنگ دارند؟ سوم اینکه به لحاظ فعل اتفاق افتاده اگر بخواهد مورد بررسی قرار گیرد، چه برخورد قضایی با آنها می شود؟ چهارم اینکه چرا با وجود قواعد و ضمانت اجرای نسبتا متزلزل، کشورها به خود اجازه می دهند که این هزینه حقوقی را بپذیرند و جنایت خود را انجام دهند؟
وی افزود: عمده مشکل اینجاست که موضوع بنظر ساده می رسد. وقتی ما وارد حوزه جنگ می شویم یک سوال این است که چرا کشورها وارد جنگ می شوند؟ و این یک موضوع حقوقی نیست. چون نظامی ها تصمیم سیاسی را به مرحله اقدام می رسانند. حقوق و اخلاق درواقع می خواهد چارچوب جنگ را مشخص کند. بحث سر این است که جنگ همواره هدف خود را پیروزی قرار می دهد و لذا به لحاظ سیاسی، اگر کشوری احتمال شکست دهد وارد جنگ نمی شود مگر اینکه در مقام دفاع باشد.
وی گفت: بحث این است که جنگجو در چه چارچوبی می خواهد رفتار کند؟ هدف مقدم است یا رفتار؟ چون از یکطرف یکسری نبایدهای اخلاقی وجود دارد و از سوی دیگر باید بجنگیم.
وی گفت: در اینجا دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی دیدگاه منفعت گرایانه است که معمولا روی جنایات خود را می پوشانند و توجیه می کنند. آمریکا در جنگ غزه دو خدمت به اسرائیل می کند اول تامین سلاح و دوم توجیه گر اخلاقی عملیات آنها هستند. دیدگاه دوم معتقد به وجود یکسری قالب های اخلاقی و بشردوستانه است. در عین حال در یک جاهایی اشتراک نظر دارند. برخی افعالی که انجام می شود در ارتباط با جنگ است، کوچ اجباری، محاصره کسانی که در جنگ نقشی ندارند، پاکسازی قومی…. .

وی افزود: یکی از اقداماتی که درحال انجام است و در اسرائیل قابل توجیه نیست اینکه افعال رژیم صهیونیستی، جنگ نیست بلکه پاکسازی نژادی و از بین بردن یک قوم است.

وی گفت: افعال و رفتار رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان و مردم غزه نیازمند پرونده سازی قضایی بین المللی است. یکی از کارهایی که حقوقدانان مسلمان باید انجام دهند راه انداختن این پرونده قضایی است و البته باید درنظر داشت که ممکن است در کوتاه مدت این پرونده جواب ندهد اما اگر محکم تشکیل شود، پرونده مفتوح بشری خواهد بود.

وی بیان داشت: مساله بعدی حل تزاحم میان هدف جنگ و رفتارهای اخلاقی است. اصل مصونیت و اصل تفکیک وجود دارد که باید این دو در کنار هدف جنگ رعایت شود.

آقای حکمت نیا گفت: در عین حال که همه اینها اتفاق می افتد، جنگ یک قاعده بسیار بد دارد و آن اینکه تمام حرفهایش در پایان جنگ زده می شود.

وی ادامه داد: امروز ما نیازمند مدیریت حقوقی این پرونده داریم تا جریان مقاومت و حماس در این پرونده موفق شود.
استاد دانشگاه لبنان: فروپاشی اسرائیل جدی است

استاد عماد حمرونی استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه پاریس در هم اندیشی بین المللی عصر مقاومت که در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بعد از ۷۰ سال جنگی که اسرائیل آغاز کرده، عملیات طوفان الاقصی جنگ را وارد مرزهای اسرائیل برده و سبب شده گفتمان اسلامی در جهان فراگیر شود و بین جوانان شور مقاومت ایجاد کرد.

وی افزود: الان غزه در حال مقاومت است و علاوه بر جنگ نظامی توسط گردان های قسام  باید بتوانیم در جنگ روایت ها هم پیروز شویم. عملیات طوفان الاقصی توانست ادعاهای اخلاقی حقوق بشری در جهان را به زیر بکشد.

وی در ادامه گفت: باید وحدت بین مسلمین شکل بگیرد و طوفان الاقصی آغازی برای ظهور امام زمان (عج) باشد.

دکتر محمد شمص استاد دانشگاه لبنان هم در این هم اندیشی گفت: طوفان الاقصی تحول راهبردی در منطقه و جهان ایجاد کرد؛ از یکطرف این عملیات حماس ضربه جدی به تمدن غرب وارد کرد و آنها با مشکل افشای ادعاهای دروغین حقوق بشری مواجه هستند چراکه جهان شاهد قتل عام فلسطینی ها در غزه و سکوت غربی هاست. و این به نوبه خود سبب فروپاشی تمدن غرب است.

وی افزود: فروپاشی جدی در اسرائیل وجود دارد برای اولین بار حمله به سرزمین های ۱۹۴۸ و درگیری در داخل اسرائیل افتاد و ۱۲۰۰ نظامی فلسطینی وارد سرزمین های اشغالی شدند و ۶۰۰ سرباز و افسران اسرائیلی را به هلاکت رساندند و این شکست بسیار بزرگی برای غربی هاست.

شمص گفت: از یکطرف اسرائیل حضیض شد و حدود ۲۱۳ هزار یهودی از اسرائیل خارج شدند و فکر بازگشت به اسرائیل را نمی کنند و از سوی دیگر ارتش اسرائیل نمی تواند برای یهودی ها امنیت ایجاد کند بنابراین اسرائیل در حال فروپاشی است.

وی بیان داشت: اسرائیل در بحران جدی وجود دارد و عوامل داخلی از جمله فساد داخلی و شکست نظامی در اسرائیل فراوان است.
وی افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت اینکه جمهوری اسلامی ایران سهم اساسی در فراگیرشدن مقاومت دارد تا جایی که علیه اسرائیل و آمریکا عملیات انجام می دهد. واقعیت این است که آمریکا در جهان در حال ضعیف شدن است و اسرائیل بدون حمایت آمریکا نمی تواند ادامه حیات بدهد.
وی گفت: گفتمان ما باید متناسب با پیروزی های جبهه مقاومت باشد. ما نباید وارد درگیری و لفاظی ها شویم. چون برخی کشورهای عربی از یکطرف حرف می زنند و از طرف دیگر برای حمله به حماس به اسرائیل کمک می کنند.
براساس گزارش شفقنا، وی در پایان بیان داشت: ما در جنوب لبنان ۶۲ شهید دادیم و درحال جنگ با اسرائیل و آمریکا هستیم. جبهه مقاومت در لبنان و عراق و یمن و سوریه در حال جنگ با اسرائیل هستند و امیدواریم پیروزی برای فلسطینی ها رقم بخورد.
منبع: روابط عمومی دفترتبلیغات
کلمات کليدي
حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 107
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما