نشست های تخصصی به مناسبت بزرگداشت مقام شامخ علمی، معرفتی و تمدنی حضرت امام خمینی   راز تفاوت شخصیت امام خمینی با دیگر مراجع، عرفان اندیشی، فلسفی اندیشی، مشورت اندیشی در حوزه سیاسی، نفی نظام سلطنتی در مبارزه، مخالفت با ترور و کودتا و ... بود. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست های تخصصی به مناسبت بزرگداشت مقام شامخ علمی، معرفتی و تمدنی حضرت امام خمینی به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور و ارائه جمعی از اساتید برگزار گردید.
علی ابوترابی، دبیر علمی این نشست ها، با اشاره به این که اصلی ترین غایت تمدن نوین اسلامی در اندیشه حضرت امام، حیات طیبه است گفت: مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: هدف از همه تلاش هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور شد تشکیل حیات طیبه ی اسلامی بود و اسلام برای انسان روش زندگی مناسب و لایقی قائل است اگر تنها این شرایط محقق شد انسان می تواند به سعادت و کمال برسد تلاش همه دلسوزان بشر و راهنمایان بزرگ انسان و انبیاء عظام و اولیا و مجاهدان فی سبیل الله در طول تاریخ این بوده است که حیات طیبه را به وجود می آورند و در مقابل هم سعی و تلاش دشمنان در دور کردن انسان از حیات طیبه بوده است.

در نشست اول با موضوع شناخت امام خمینی از منظر تمدن اندیشی و تمدن سازی، محمد باغستانی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: راز تفاوت شخصیت امام با دیگر مراجع تقلید روزگار تمدن نگری و تمدن اندیشی است و مظاهر آن عرفان اندیشی (کلان نگری شهود)، فلسفی اندیشی (کلان نگری عقلانی)، مشورت اندیشی در حوزه سیاسی(نظم اندیشی اجتماعی)، نفی نظام سلطنتی در مبارزه (نظام نگری)، مخالفت با ترور و کودتا (مردم اندیشی در حوزه سیاست)، عدم ورود به دسته بندی های سیاسی فکری در عصر مبارزه (اتحاد اندیشی درونی)، طرح مسئله ولایت فقیه(نظام نگری بایسته)، جمع جمهوریت و اسلامیت (هویت اندیشی تمدنی)، استفاده از ابزار اجتهاد برای عملیاتی شدن نظام سیاسی جمهوری اسلامی(واقع نگری)، مقابله تمدنی با غرب و ملیت ایرانی به عنوان هویت تمدن ایرانیان است.
نشست دوم با موضوع جایگاه حوزه علمیه مشهد در نهضت خرداد 42 ، غلامرضا جلالی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نهضت مشروطیت تا نهضت خرداد و جریانات 15 خرداد و نهضت های در این دوران و این که وضعیت ایران در دوره 1340 را باید مد نظر داشته باشیم و این که ایران سال ها طبق سیاست های آمریکا عمل می کرد لذا وضعیت درآمد کشاورزی و دینی مردم تابع آن بود و همه امکانات ارباب از رعیت گرفته می شد و اگر تبعیت نمی کردند به بهانه هایی آن ها را آزار می دادند و ارباب و رعیتی همه جا بود. نظام ارباب رعیتی سال ها در ایران مردم را به فلاکت رسانده بود. شخصیت های فراوانی در مشهد پایه گذار و حامیان انقلابیون بودند که تحت تاثیر حضرت امام بودند و بزرگترین اجتماع بعد از قم در مشهد بود و روحانیت انقلابی بسیار زیادی در این شهر از پیشگامان انقلاب بودند و مردم هم همراه این جریانات انقلابی بودند.
در نشست سوم با موضوع گفتمان فقهی امام خمینی، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی از اساتید دروس عالی حوزه علمیه خراسان گفت: گفتمان فکری امام خمینی که موضوع امروز است به این معناست که امام در فضای فقه و فقاهت، مبانی ، روش ها و آراء خاصی داشتند که این منظومه می تواند متمایز نسبت به سایر فقها هم عصر مورد بحث  و بررسی قرار گیرد و بلکه این گفتمان اگر تحلیل دقیق بکنیم شاید بتوان گفت که این گفتمان می تواند متمایز و متفاوت هم باشد. منظور از گفتمان آن فضایی است که مفاهیم مبانی و نظریه های خاصی برای آن مترتب است. گفتمان فقهی امام خمینی به واقع گفتمانی است که پس از امام خمینی به سرعت درحال تبدل شدن به یک مکتب فقهی است.
در نشست چهارم با موضوع آرمان های امام خمینی از منظر اجتماعی و سیاسی از تحقق تا تداوم حجت الاسلام آقایی زاده ترابی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: آرمان های امام خمینی از تحقق تا تداوم را در سه سطح آرمان های انسانی، آرمان های اخلاقی و متعالی و آرمان های دینی و معنوی می توان دسته بندی کرد.
نشست پنجم با موضوع اندیشه عرفانی امام خمینی و نسبت آن با انقلاب اسلامی، حجت الاسلام عیسی نژاد پژوهشگر و محقق حوزه گفت: تفکر عرفانی امام از سه منظر سنت فکری که در آن رشد کرده که همان سنت فکری عرفان شیعی است. دوم؛ تحقیقات و پژوهش های امام در این موضوع داشته است و سوم؛ آن بخش از تفکر عرفانی ایشان که در انقلاب اسلامی تاثیر گذار بوده، بررسی می شود.
در نشست ششم با موضوع ظرفیت شناسی فقهی امام خمینی در محور فقه زنان، حجت الاسلام علی شفیعی گفت: فقه امام خمینی را می توان به دو دوره پیشا نظام و پسا نظام تقسیم کرد. فقه پیشا نظام امام فقیهی سنتی با همان معنای متفاهم عرفی یعنی فقهی که مسئله محور است فرد محور است، وظیفه گراست و اما فقه پسا نظام ایشان فقهی است در حال حرکت به سمت نظریه محوری جامعه محور و نتیجه محور است.
نشست هفتم با موضوع نقش امام خمینی در سپهر تمدنی (تقریب ادیان توحیدی)، حجت الاسلام مهدی قاسمی گفت: پیروان ادیان توحیدی به لحاظ فقهی کفار ذمی محسوب می شوند که در قبال بهرمندی از امنیت و رفاه جامعه باید مالیات (ذمه) بپردازند. با توجه به اندیشه تمدنی امام خمینی، اداره جامعه اسلامی در گرو استراتژیک تقریب مذاهب و وحدت میان پیروان ادیان توحیدی شکل می گیرد. این مهم ذیل کلمه سواء و نیز آیه لااکراه فی الدین قابل پیگیری است.
منبع: پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
نشست های تخصصی, سالگرد ارتحال امام خمینی, پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 264
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما