به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید؛  نشست های علمی پژوهشکده اسلام تمدنی به مناسبت عید سعید غدیر حجت الاسلام عیسی نژاد: الگوی اعمال قدرت در فرهنگ غدیر، بر محور تعامل امام و امت است. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست های علمی پژوهشکده اسلام تمدنی به مناسبت عید سعید غدیر به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور و ارائه حجت الاسلام حسن ربانی و حجت الاسلام محمد عیسی نژاد برگزار گردید.
علی ابوترابی، دبیر علمی این نشست ها گفت: غدیر خم نماد امامت و استمرار نبوت و رسالت است و بزرگترین پیام غدیر این است که به انسان ها بگوید حکمرانی امتداد مسئله بزرگ بشریت است و پیام عظیم پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر این است که غدیر فقط فردا نیست قصه فرداهاست. 
وی افزود: خطبه غدیر و صحبت های پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر مباحث بسیار مهمی را در بردارد. حضرت اشاره به حضرت مهدی سلام الله علیهم می فرمایند و نتیجه می گیریم ایشان می خواهند شاخص را معرفی کنند نمی خواهند فقط بگویند علی(ع) بلکه می خواهند بگویند غدیر پس از من تا پایان جهان ادامه دارد.
در نشست اول با موضوع کتابشناخت غدیر، حجت الاسلام ربانی گفت: بحث امامت از نگاه شیعه، نصب از نزد خداست. غدیر جریان نصب امام است. ائمه علیهم السلام، خیلی به امامت اهتمام داده بیشتر از فروع فقهی متکلمان دوره ائمه مبلغان امامت بوده اند.
وی افزود: از دوره ائمه کتاب های فراوان در امامت نوشته شد اما از کتاب های معتبر الشافی سید مرتضی علم الهدی ۴۳۶ ق، کتاب های علامه حلی ۷۲۶ ق، در صد ساله اخیر علامه امینی الغدیر با اهداف اثبات جریان غدیر از آیات قرآن مقایسه و تاریخ و ادبیات می باشد. غدیر بنابر دیدگاه شیعه، نصب امامت است. بنابر رای اهل سنت، بیان محبت است.
در نشست دوم با موضوع حکمرانی غدیر در تاریخ و فرهنگ شیعی، حجت الاسلام عیسی نژاد گفت:الگوی اعمال قدرت در فرهنگ غدیر، بر محور تعامل امام و امت است. بنابراین، تعامل دو سویه بوده است و این تعامل دو عنصر مهم دارد. اول معرفت امام زمان است که برای شیعه واجب و ضروری است که شناخت از امام عصر خود داشته باشند. دوم محبت به امام است که بعد از شناخت شکل می گیرد که همان ( الموده فی القربی) که این ضروری برای هر شیعه است.
وی افزود: این نوع تعامل چند نوع ارزش زیستی را برای اعمال قدرت در ساحت اجتماعی و سیاسی آماده می سازد. ولایت مداری،مسئولیت پذیری،مشارکت پذیری،عدالت گری،فساد ستیزی. ارزش های یک تا سوم ویژه امت اسلامی است و چهارم و پنجم برای امت است.
منبع: پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
پژوهشکده اسلام تمدنی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 203
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما