اقدام حضرت مهدی (عج) ؛ به رسوا نمودن دشمنان دین
آیه
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعی فی خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ: و کیست بیدادگرتر از آن کس که نگذارد در مساجد خدا، نام وی برده شود و در ویرانی آنها بکوشد؟ آنان حق ندارند جز ترسان و لرزان در آن [مسجد] ها درآیند. در این دنیا ایشان را خواری و در آخرت عذابی بزرگ است. (بقره: 114)
روایت
و قال السُّدِّیِّ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى: لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ [1] خِزْیُهُمْ فِی الدُّنْیَا أَنَّهُم إذا قامَ المَهْدی وَ فُتِحَت قُسْطَنْطَنیة قتلهم، فلذلک خِزْیُهُمْ فِی الدُنیا.»: سدّی در تفسیر آیهلَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌمیگوید: اما رسوائی دشمنان دین در دنیا موقعی است که مهدی (ع) در قسطنطنیه قیام کند و آنها را بکشد. این خود برای آنها رسوایی است.
منابع
التبیان فی تفسیر القرآن، ج1، ص 420، و قال السدی:
الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عج)، ص 143، قال حدثنا أسباط عن السدی.
جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج1، ص 399، حدثنا موسی، قال: ثنا عمرو، قال: ثنا أسباط، عن السدی.
الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج1، ص 108 و أخرج ابن جریر عن السدی فی قوله وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ الآیة قال هم الروم کانوا ظاهروا بختنصر علی بیت المقدس و فی قولهأُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلَّا خائِفِینَقال فلیس فی الأرض رومی یدخله الیوم الا و هو خائف ان تضرب عنقه و قد أخیف بأداء الجزیة فهو یؤدیها و فی قولهلَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ قال :
الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج 1، ص 261، السّدی:
نکته
ذکر روایت در ذیل آیه دال بر صحت آن روایت نیست و نیاز به توضیح بیشتر درباره دارد؛ ولی بنای ما به اختصار است. البته پژوهشگران و کاربران محترم میتوانند نکته، نظرات، نقد وپیشنهاد خود را به آدرس ما بفرستند؛ تا بر غنای و کیفیت مباحث افزوه گردد.
مطالب مطرح شده برگرفته از کتاب «معجم مهدویت در روایات تفسیری» اثر مرتضی عبدی چاری است
آدرس ایمیل: abdichari@gmail.com