عبدی
یک آیه، یک حدیث از مهدویت (شماره 14 ) ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): در چهاردهمین شماره از سلسله یادداشت های «یک آیه یک حدیث از مهدویت»به قلم حجت الاسلام و المسلمین مرتضی عبدی از پژوهشگران پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به بررسی موضوع اقدام حضرت مهدی(عج) به رسوا نمودن دشمنان دین پرداخته­ایم.

اقدام حضرت مهدی (عج) ؛ به رسوا نمودن دشمنان دین


آیه

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعی‏ فی‏ خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ: و کیست بیدادگرتر از آن کس که نگذارد در مساجد خدا، نام وی برده شود و در ویرانی آنها بکوشد؟ آنان حق ندارند جز ترسان و لرزان در آن [مسجد] ها درآیند. در این دنیا ایشان را خواری و در آخرت عذابی بزرگ است. (بقره: 114)

روایت

 و قال السُّدِّیِّ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى‏: لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ [1] خِزْیُهُمْ فِی الدُّنْیَا أَنَّهُم‏ إذا قامَ المَهْدی وَ فُتِحَت قُسْطَنْطَنیة قتلهم، فلذلک خِزْیُهُمْ فِی الدُنیا.»: سدّی در تفسیر آیهلَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌمی‌گوید: اما رسوائی دشمنان دین در دنیا موقعی است که مهدی (ع) در قسطنطنیه قیام کند و آنها را بکشد. این خود برای آنها رسوایی است.

منابع 

التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 420، و قال السدی:

الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عج)، ص 143، قال حدثنا أسباط عن السدی.

جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 399، حدثنا موسی، قال: ثنا عمرو، قال: ثنا أسباط، عن السدی.

الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏1، ص 108 و أخرج ابن جریر عن السدی فی قوله وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ الآیة قال هم الروم کانوا ظاهروا بخت‏نصر علی بیت المقدس و فی قولهأُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلَّا خائِفِینَقال فلیس فی الأرض رومی یدخله الیوم الا و هو خائف ان تضرب عنقه و قد أخیف بأداء الجزیة فهو یؤدیها و فی قولهلَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ قال :

الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج‏ 1، ص 261، السّدی:

نکته

ذکر روایت در ذیل آیه دال بر صحت آن روایت نیست و نیاز به توضیح بیشتر درباره دارد؛ ولی بنای ما به اختصار است. البته پژوهشگران و کاربران محترم می­توانند نکته، نظرات، نقد وپیشنهاد خود را به آدرس ما بفرستند؛ تا بر غنای و کیفیت مباحث افزوه گردد.

مطالب مطرح شده برگرفته از کتاب «معجم مهدویت در روایات تفسیری» اثر مرتضی عبدی چاری است

آدرس ایمیل: abdichari@gmail.com



[1] . بقره: 114.




انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 5616
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما