آینده پژوهی خانواده در ایران
  • 1392/7/2 سه‌شنبه آینده پژوهی خانواده در ایران
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مقاله زیر پژوهشی است در باب ناهنجاری ها و مشکلات خانواده در ایران، بررسی علل و عوامل آن و ارائه راهکارهایی در جهت حفظ نظام خانواده، به قلم حجت الاسلام و المسلمین رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و دانشجوی دکترای سیاست گذاری فرهنگی.
حیا و عفت در آموزه های قرآن
  • 1392/4/12 چهارشنبه حیا و عفت در آموزه های قرآن
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام و المسلمین فرج الله میرعرب عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ قرآن در تبیین جایگاه حیا و عفت در آموزه های قرآنی.
نگاهی به وضعیت قرآنی پژوهی
  • 1392/4/8 شنبه نگاهی به وضعیت قرآنی پژوهی
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): پژوهش های قرآنی از مهمترین پژوهش ها در حیطه علوم انسانی است که متاسفانه با تمام تلاش ها و زحمات کشیده شده هنوز آن طور که لازم است مورد توجه قرار نگرفته از این رو برای آشنایی بیشتر با این پژوهش ها و بررسی الزامات آن گفتگویی را با آقای سید محمد رضا صفوی عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن انجام داده ایم.
ملاقات امام و تمامیت حج
  • 1392/4/6 پنجشنبه ملاقات امام و تمامیت حج
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در باب ارتباط حج و قبولی اعمال با ولایت امام معصوم(ع).
یک آیه، یک حدیث از مهدویت (شماره 14 )
  • 1392/3/27 دوشنبه یک آیه، یک حدیث از مهدویت (شماره 14 )
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): در چهاردهمین شماره از سلسله یادداشت های «یک آیه یک حدیث از مهدویت»به قلم حجت الاسلام و المسلمین مرتضی عبدی از پژوهشگران پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به بررسی موضوع اقدام حضرت مهدی(عج) به رسوا نمودن دشمنان دین پرداخته­ایم.
معرفت امام شرط قبولی اعمال
  • 1392/3/25 شنبه معرفت امام شرط قبولی اعمال
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در تبیین جایگاه امام زمان (عج) و لزوم شناخت آن حضرت برای قبولی عبادات و اعمال.
فرجام زندگی مهدی موعود چه خواهد شد؟
  • 1392/3/20 دوشنبه فرجام زندگی مهدی موعود چه خواهد شد؟
    ایسکا(پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): درباره مهدویت و حضرت مهدی(عج) پرسش های فراوانی مطرح است و از میان این پرسش‌‌ها برخی با فراوانی بیشتر به چشم می‌آید. یکی از این پرسش‌ها درباره فرجام زندگی موعود منجی است. حجت الاسلام و المسلمین خدامراد سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت در یادداشتی به بررسی همین مطلب پرداخته است.
انگاره‌ها و پیامدهای فرهنگ پذیری از بیگانگان
  • 1392/2/10 سه‌شنبه انگاره‌ها و پیامدهای فرهنگ پذیری از بیگانگان
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام والمسلمین اسدی عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ قرآن در باب تهاجم فرهنگی و فرهنگ پذیری مسلمانان از جوامع غربی.
  دولت بزرگ اسلامی ، امکان یا امتناع؟ (با تاکید بر دیدگاه امام خمینی)
  • 1392/2/8 يكشنبه دولت بزرگ اسلامی ، امکان یا امتناع؟ (با تاکید بر دیدگاه امام خمینی)
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر مقاله ای است به قلم رضا عیسی نیا عضو هیئت علمی پژوهشکده اندیشه سیاسی که در این مقاله نویسنده به دنبال جواب به این پرسش است که آیا کشورهای اسلامی قادرند به عنوان موجودیت اسلامی واحد تحت عنوان دولت بزرگ اسلامی خود را مطرح کنند؟ و فرضیه­ای که به روش توصیفی – تحلیلی در پاسخ سؤال مذکور آورده­ به این شرح است: برای ایجاد دولت بزرگ اسلامی، در عین حفظ استقلال کشورهای اسلامی و به رسمیت شناختن واحدهای کشور ملت، نیازمند دگردیسی عظیم و مطلق در فضای معنایی و شناختی کشورهای اسلامی هستیم.
مجموعه یادداشت­هایی پیرامون غیبت و ملاقات (شماره 3: فلسفه و علل غیبت)
جهانگیر خان قشقائی
  • 1392/2/4 چهارشنبه جهانگیر خان قشقائی
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است کوتاه درباره عالم عارف و فیلسوف متبحر جهانگیرخان قشقایی، به قلم رضا عیسی نیا عضو هیئت علمی پژوهشکده اندیشه سیاسی.
نجاست مشرکان
  • 1392/1/31 شنبه نجاست مشرکان
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است به قلم حجت الاسلام و المسلمین اسدی عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ قرآن در تبیین فلسفه و ادله حکم به نجاست مشرکان و مفهوم شناسی آن.
نقش تأثیر گذار حج در امامت
  • 1392/1/29 پنجشنبه نقش تأثیر گذار حج در امامت
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در تبیین نقش و جایگاه حج در تعالی بخشی امامت.
یک آیه، یک حدیث از مهدویت (شماره 8 )
  • 1392/1/28 چهارشنبه یک آیه، یک حدیث از مهدویت (شماره 8 )
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): در هشتمین شماره از سلسله یادداشت های «یک آیه یک حدیث از مهدویت» به قلم حجت الاسلام و المسلمین مرتضی عبدی از پژوهشگران پژوهشکده مهدویت به بررسی موضوع رجعت در امت های گذشته پرداخته ایم.
کتاب مقدّس و جایگاه آن در مناظرات امام رضا(علیه السلام)
  • 1392/1/26 دوشنبه کتاب مقدّس و جایگاه آن در مناظرات امام رضا(علیه السلام)
    ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر مقاله ای است به قلم حجت الاسلام و المسلمین اسدی عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ قرآن در تبیین نقش و جایگاه کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان در مناظرات امام رضا (ع) با علما و دانشمندان اهل کتاب.
روش هاى اصلاحات در قرآن کریم
  • 1392/1/19 دوشنبه روش هاى اصلاحات در قرآن کریم
    پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: «روش های اصلاحات در قرآن کریم» مقاله ای است از حجت الاسلام و المسلمین سید محمد اسماعیلی از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن در بررسی مفهوم اصلاحات، جایگاه آن در آموزه های دینی و بررسی حوزه های اصلاحات در قرآن، که از منظر فرهیختگان محترم می گذرد.
جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
  • 1391/10/26 سه‌شنبه جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پيشنهاد وليعهدي يا خلافت امام رضا(ع) از سوي مأمون و استنكاف امام از آن، معلول عوامل گوناگوني است كه براي بررسي اين عوامل بايد جريان‌هاي فكري و سياسي آن دوران را مورد واكاوي قرار داد. براي آشنايي با جريان‌هاي حاكم بر عهد امام رضا(ع) مقاله‌اي از دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را با هم مرور مي‌كنيم.
بحران سوريه و سفياني موعود
  • 1391/10/13 چهارشنبه بحران سوريه و سفياني موعود
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): سفياني به رغم روايات فراوان، موضوعي قابل تأمل است. برخي آن را نشانه‌اي سمبليك مي‌دانند و برخي معتقدند امويان براي بازگشت آل‌ابي‌سفيان در دوره بني‌عباس ايده سفياني را جعل كردند. مقاله «سفياني و مدعيان تاريخي» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع)، چند سفياني بر آمده از شام و شباهت آنها با روايات را مورد بررسي قرار داده است.
عزت‌طلبى در نهضت امام حسين(ع)
  • 1391/9/13 دوشنبه عزت‌طلبى در نهضت امام حسين(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): به علت رواج نوعي كج ‏فهمي در هدف از قيام امام حسين(ع) در طول تاريخ، ارائه چهره ‏اي رقت‌‏بار، حزن‌انگيز و گريه آور از نهضت عاشورا، اصل قرار گرفته و در اين راستا از جعل و تحريف در وقايع اين نهضت و ترسيم چهره ذليلانه از آن روي‌گردان نشده است. دكتر نعمت الله صفرى فروشانى، مدير گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع)، در اين نوشتار، با تبيين مفهوم عزت و نشان دادن آن در كلام و مرام امام حسين(ع) خاندان و اصحاب، به نقد گزارش‌هاي مخالف عزت در نهضت كربلا مي‌پردازد.
مردم‌شناسي كوفه
  • 1391/9/7 سه‌شنبه مردم‌شناسي كوفه
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): نوشته حاضر كه اثر دكتر نعمت الله صفري فروشاني، مدير گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) است تلاشي است در جهت مردم‌شناسي كوفه كه طي سه گفتار به بررسي جمعيت كوفه و شرايط حاكم بر آن، نظام اداره جامعه كوفه و نظام اقتصادي حاكم بر كوفه در زمان شروع نهضت امام حسين عليه السلام و قبل از آن پرداخته و در هر مورد سعي نموده است كه به مقدار تاثير مساله مورد بحث در نهضت و پيشبرد و يا متوقف كردن آن اشاره اي داشته باشد.
1 2

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 184976
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما