در خانه کتاب تهران صورت پذیرفت:      مراسم رونمایی از کتاب «در سایه پیامبر(ص)     سیدعلیرضا واسعی، هیأت علمی پژوهشگاه‌علوم و فرهنگ‌اسلامی که اولین مقاله کتاب فوق، با عنوان فلسفه سیره‌پژوهی در جهان معاصر از اوست، در باره مشکلات سیره‌پژوهی به سخنرانی پرداخت.  به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،مراسم رونمایی از کتاب «در سایه پیامبر(ص)» در خانه کتاب تهران، باحضور برخی از نویسندگان کتاب و نیز تنی چند از فرهیختگان برگزار گردید.
واسعی در نگاهی به مشکلات سیره پژوهی گفت: در مطالعات سیره‌ای سه پارادوکس پایه‌ای وجود دارد که بهره‌گیری از آن را بسیار تخصصی و نیازمند کاوش و کنکاش‌ جدی می‌سازد. 

وی آن سه مشکل را با عنوان پارادوکس «بود و بود»، یعنی تناقض‌گون‌هایی که در اساس سیره نبوی یا سیره ایشان با دیگر پیشوایان وجود دارد، دیگر تناقض «بود و نمود» یا تناقض‌هایی که در انعکاس سیره توسط راویان و گزارشگران دیده می‌شود. سه دیگر، تناقض«بود و خلود» است؛ یعنی ناسازگاریهای سیره با نیازهای مسلمان امروزی است که با داعیه پیروی از سنت نبوی پیش می‌رود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به پاره‌ای از راهکارهای برون‌رفت از تناقض‌ها پرداخت تا امکان بهره گیری از سیره، معقول و روشمند گردد.
واسعی تاکید کرد: شهید مطهری در این عرصه مطالب درخوری و گره گشایی دارد.

 
منبع: پژوهشکده اسلام تمدنی
کلمات کليدي
دکتر سیدعلیرضا واسعی, پژوهشکده اسلام تمدنی - گروه علمی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 163
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما