به همت پژوهشکده فقه و حقوق؛  سمینار پروژه «نظام مسائل بازی های رایانه ای» برگزار گردید   این جلسه با حضور اعضای شورای علمی گروه فلسفه فقه و حقوق پژوهشکده، ناظر پروژه، نماینده حوزه ریاست پژوهشگاه و معاونت پژوهش در سالن شهید سلیمانی برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،در این جلسه مجری تحقیق در ارائه تحقیق خود بیان کرد: تحقیق حاضر ضمن معرفی موضوع شناسانه بازی‌های رایانه‌ای به دنبال کشف و معرفی مسائل فقهی و عرصه‌های مورد نیاز در بررسی فقهی بازی‌های رایانه‌ای، زمینه سازی برای تدوین سفارشنامه‌های تحقیقات فقهی مسائل بازی‌های رایانه‌ای است که مورد نظر مراکز تحقیقات اسلامی خواهد بود.
حجت الإسلام والمسلمین خادمی کوشا مسائل فقهی و عرصه‌های مورد نیاز در بررسی فقهی بازی‌های رایانه‌ای در سه جهت کلی قابل طرح دانست و اظهار داشت: جهت اول مسئله شناسی فقهی بازی‌های رایانه‌ای در دو حوزه فقه فردی و فقه حکومتی است؛ برای بررسی فقهی موضوع بازی‌های رایانه‌ای در فقه فردی و حکومتی در گام اول باید بازی رایانه‌ای را  به مثابه یک کالای مورد استفاده مردم در سه مرحله تولید و توزیع و مصرف در نظر گرفت آنگاه در گام دوم در سه محور  و در سه مرحله بازی رایانه‌ای مورد مطالعه خواهد بود: محور اول موضوع شناسی دقیق با شناخت کامل عناصر تشکیل دهنده آن در مراحل تولید و توزیع و مصرف. محور دوم شناخت اهداف بازی رایانه‌ای در سه مرحله  تولید و توزیع و مصرف آن است و محور سوم شناخت آثار و پیامدهای بازی رایانه‌ای در سه مرحله تولید و توزیع و مصرف آن   
وی افزود: بر اساس آنچه گفتیم با توجه به اینکه بازی‌های رایانه‌ای عبارت است از نرم افزاری رایانه‌ای برای  سرگرمی تعاملی که دارای قاعده و هدف داخلی و غالبا همراه با داستان و جلوه‌های هنری  است عناصر هفتگانه آن (رایانه‌ای بودن، سرگرمی ، تعاملی بودن و  قاعده مندی و هدف داخلی و داستان و جلوه‌های هنری) به عنوان محورهای اصلی در بررسی فقهی محتوای بازی‌های رایانه‌ای خواهد بودکه در سه مرحله (تولید و توزیع و مصرف) با فعل مکلف ارتباط مستقیم دارد . مسائل فقهی مربوط به اهداف و آثار  بازی‌های رایانه‌ای نیز در  ارتباط با عناصر هفتگانه  و در سه مرحله مذکور (تولید و توزیع و مصرف)  مطرح می‌شود. در نتیجه ده ها مسئله کلی فقهی در مورد بازی‌های رایانه‌ای قابل طرح خواهد بود.

در همه موارد فوق نیز حکم شرعی به عنوان تکالیف آحاد مکلفان حقیقی و  تکالیف نهاد های حکومتی (اعم از حاکم اسلامی و قانونگذاران و کارگزاران دولتی) مورد توجه قرار می‌گیرد.
مدیرگروه دانش های وابسته به فقه جهت دوم و سوم را چنین بیان کرد: جهت دوم نظام دهی مسائل فقهی بازی‌های رایانه‌ای و جهت سوم تبیین اهداف پژوهشی مسائل فقهی و اولویت بندی آنها است.
حجت الإسلام خادمی نوآوری این تحقیق را در چهار جهت برشمرد:
1-  شناسایی و معرفی مسائل فقهی  بازی‌های رایانه‌ای در حجم گسترده و فراگیر
2- ارائه الگویی چند وجهی در شناسایی و ساختاردهی مسائل فقهی  بازی‌های رایانه‌ای
3- تجزیه و تحلیل اجزای  بازی‌های رایانه‌ای
4 – ارائه ساختارمند مسائل فقهی  بازی‌های رایانه‌ا ی
عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق در پایان به محتوای تحقیق اشاره کرد و تأکید کرد: با توجه به تبیین موضوع و جهت های سه گانه تحقیق مطالب تحقیق در سه بخش ارائه می‌شود: بخش اول مسائل فقهی(فردی و حکومتی)  عناصر تشکیل دهنده بازی‌های رایانه‌ای(در سه حوزه تولید و توزیع و مصرف) بخش دوم مسائل فقهی (فردی و حکومتی) اهداف و آثار بازی‌های رایانه‌ای (در سه حوزه تولید و توزیع و مصرف) بخش سوم نظام مندی مسائل فقهی  بازی‌های رایانه‌های و اهداف پژوهشی و اولویت بندی مسائل

در ادامه اعضای شورای علمی گروه فلسفه فقه و حقوق و ناظر تحقیق نکات و اشکالات خود را درباره تحقیق بیان کردند و سپس محقق به اشکالات پاسخ داد.

 
منبع: پژوهشکده فقه و حقوق
کلمات کليدي
سمینار علمی-پژوهشکده فقه و حقوق
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 94
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما