طی مصاحبه ای با دکتر اکبری معلم تبیین شد؛ تأثیررویداد ۱۳ آبان در شکل‌گیری و پویایی انقلاب اسلامی ایران سه رویداد مهم ۱۳ آبان در سال‌های ۱۳۴۳ ، ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ در شکل‌گیری و استمرار جریان انقلاب اسلامی تاثیر گذار بوده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دکتر علی اکبری معلم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مصاحبه  اختصاصی به مناسبت سالروز گرامی داشت ۱۳ آبان گفت:
روز ۱۳ آبان در هر سال یادآور سه رویداد مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که نکوداشت آن به تحقق هدف های انقلاب اسلامی کمک می‌کند.
رویداد اول؛ تبعید امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی به کشور ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ است. رژیم مستبد پهلوی به دلیل استمرار مخالفت حضرت امام خمینی(ره) با ستمگری های شاه و وابستگی رژیم پهلوی به آمریکا به ویژه در مخالفت شدید با تصویب کاپیتولاسیون در ایران، وی را دستگیر و به ترکیه تبعید کرد. می‌دانید که کاپیتولاسیون، قانون و حق قضاوت کنسولی است که کشورهای استعمارگر به کشورهای ضعیف و تحت سلطه خود تحمیل می‌کنند و در سال ۱۳۴۳ رژیم پهلوی این حق را به اتباع آمریکایی در ایران داده بود؛ تا آنان از شمول قوانین کشور ایران مصون باشند و این اقدام شاه مظهر کامل وابستگی رژیم پهلوی به آمریکا بود که موجب خروش امام خمینی(ره) و طرفداران وی علیه شاه و آمریکا شد. این رویداد در واقع، به شکل گیری و تحکیم جریان انقلاب اسلامی کمک شایانی کرد. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد:
اما رویداد دوم؛ مربوط به کشتار بی رحمانه دانش آموزان و دانشجویان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران است. دانش‌آموزان تهرانی در حمایت از جریان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و در واکنش به رفتار استبدادی نظام شاهنشاهی و وابستگی رژیم پهلوی به بیگانگان، با تجمع در دانشگاه تهران در آبان ماه 57 به ابراز مخالفت با نظام حاکم می‌پرداختند. نیروهای نظامی رژیم در ۱۳ آبان ۵۷ در زمان دولت آشتی ملی شریف امامی به روی تجمع‌کنندگان آتش گشودند و صدها نفر را شهید و زخمی کردند. نظام جمهوری اسلامی ایران به پاس تجلیل از فداکاری دانش آموزان در جریان انقلاب اسلامی به ویژه در گرامی داشت این روز بزرگ، ۱۳ آبان را روز دانش آموز نام گذاری کرد. این رویداد سبب شکست دولت آشتی ملی و روی کار آمدن دولت نظامی شد و جریان انقلاب اسلامی را تقویت کرد.

دکتر اکبری معلم در تبیین رویداد سوم اظهار داشت:
و اما رویداد سوم؛ تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ است. آمریکا به عنوان مظهر استکبار در عصر حاضر در دوره پهلوی دوم به ویژه از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سلطه خود را بر ایران تحکیم بخشید و در همه شئون مملکت نفوذ پیدا کرد و منافع ملت را به غارت می برد. ضمن آن که سفارت آمریکا در ایران به تعبیر حضرت امام خمینی(ره)، مرکز و لانه فساد بود. چون علیه ملت و نظام نوپای جمهوری اسلامی توطئه می‌کرد و به سازماندهی و حمایت گروه‌های ضد انقلاب علیه جمهوری اسلامی می پرداخت. در واقع، دانشجویان، لانه جاسوسی آمریکا را با هدف مخالفت با رفتار سلطه جویانه آمریکا و وادار کردن آمریکا به آزاد کردن دارایی‌های ایران در آمریکا و تحویل شاه به ایران، تسخیر کردند. این حرکت انقلابی دانشجویان با حمایت حضرت امام(ره) همراه شد و امام آن را انقلاب دوم نامید. چرا که این حرکت، ابهت آمریکای مستکبر را در جهان شکست و سیلی محکمی بود که حرکت انقلاب اسلامی به چهره استکباری آمریکا نواخت. شاید از دلایل نام گذاری ۱۳ آبان به روز ملی مبارزه با استکبار، همین حرکت مهم و موثر دانشجویان بوده باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان مصاحبه به نتیجه گیری از این سه رویداد مهم پرداخت و ابراز داشت:
 این سه رویداد مهم، ضعف استبداد و استعمار را آشکار ساخت و سبب پویایی حرکت انقلاب اسلامی ایران شد. نکته دیگر این¬که روح و اصل حاکم بر این سه رویداد مهم، مبارزه با ظلم و ستم رژیم پهلوی و رفتار استکباری آمریکا بوده است؛ به همین خاطر، از دل همین رویدادها، خواسته اصلی مردم در انقلاب اسلامی به نام «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» ظهور و بروز یافت. بنابراین، توصیه می¬شود سه رویداد مذکور در ۱۳ آبان هر سال به نحو شایسته گرامی داشته شود.


 

منبع: اخبار روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
دبیرخانه هیأت اجرایی جـذب مشترک پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام), دکتر علی اکبری معلم
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 369
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما