دکتر شمس الله مریجی؛  شهید آیت الله سلیمانی تا پایان عمر در مسیر ولایت ثابت قدم ماند مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت آیت الله عباسعلی سلیمانی(رحمه الله) روز دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک‌‍زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)، حجت الاسلام والمسلمین بامری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان، فرزند شهید آیت الله سلیمانی(ره)، نمایندگان طلاب سیستان و بلوچستان مقیم قم و تنی چند از اساتید و طلاب در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،  در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در سخنانی از مقام علمی و معنوی آیت الله سلیمانی تجلیل کرد  در ذیل مشروح سخنان ایشان آورده می شود:
چهلمین روز شهادت آیت الله سلیمانی(ره) را تسلیت عرض می کنم. در تاریخ گاهی اتفاقاتی واقع می شود که موجب شگفتی انسان است؛ یکی از این اتفاقات مربوط به سال 67 است آن زمانی که اخوی ما به شهادت رسیده بودند. شهید شیرافکن مریجی عضو شورای فرماندهی سپاه بابلسر بود، با شهید گرانقدرمان آیت الله سلیمانی(ره) رفیق بودند زمان شهادت اخوی ما،  شهید سلیمانی(ره) که آن زمان امام جمعه بابلسر بودند به جهت ماموریتی که داشت نتوانستند در مراسم تشییع اخوی ما (شهید مریجی) حاضر باشند اما در مراسم چهلم شهادت اخوی سخنرانی کردند. الان بعد از 35 سال تاریخ برایم تکرار شد چون بنده علیرغم ارادت به شهید سلیمانی توفیق حضور در مراسم تشییع ایشان را نداشتم ولی اکنون در مراسم چهلم ایشان توفیق حضور نصیبم شده است. شهید آیت الله سلیمانی (ره) در مراسم چهلم شهید مریجی روایتی را از امیرالمومنین علی علیه السلام قرائت کردند که چون مرتبط با شخصیت این شهید عزیز است آن را قرائت می کنم و آن اینکه آن حضرت در حکمت47 نهج البلاغه فرمودند: قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ 

امروزه برای ارزش گذاری انسانها ملاکها و معیارهای زیادی را مطرح می کنند که غالباً رنگ مادی دارند؛مثل اینکه گروهی ارزش انسانها را به قدر و اندازه ثروت شان می سنجند و یا برخی قدر انسان را به میزان قدرتش اندازه گیری می کنند؛ یادم هست سال ها قبل یک آقای پولداری  به هم سن سال های خودش طعنه می زد و سرمایه اش را به رخ آنها می کشید که من آنقدر پول وسرمایه دارم که اگر بیماری سراغ من بیاید فرزندان من می توانند هر جای دنیا لازم باشد برای درمان اقدام کنند. از میان آن جمع یک نفرکه اتفاقاً از بچه های جبهه و جنگ هم بود گفت یک لحظه ای دلم شکست که چطور این شخص مغرورانه حرف می زند در همین لحظه ناگهان صدایی بلند شد دیدیم که دیوار کنار ما فرو ریخت همه آن جمعی که به دیوار تکیه داده بودند از جا جهیده و کنار رفتند اما آن شخص مغرور پولدار زیر آوار ماند و جان داد.بدیهی است که مال و ثروت نه تنها ارزشی نمی آورد بلکه حتی قابل تکیه هم نیست. کسانی هم هستند دارای علم هستند ولی کسی از علم شان بهره نبرده است این هیچ ارزشی ندارد. افراد زیادی هستند که از نظر علمی از شهید آیت الله سلیمانی(ره) بالاتر هستند شاید کتابی هم نوشته باشند ولی کتاب شان اکنون در گوشه کتابخانه خاک می خورد اگر سوادی هم داشتند کسی از آنها بهره ای نگرفته است.
اما امیرالمومنین علی علیه السلام برای ارزش گذاری انسانها  اصلی را مطرح می کند که سایر معیارها بر پایه آن سنجیده و ارزیابی می شود.آن حضرت می فرمایند قدر و ارزش انسان به همت اوست؛ چه اینکه حتی علم و قدرت و ثروت افراد نیز به همت آنها بستگی دارد. همت در زمینه های معنوی، علمی، مادی و مالی. 
یک روز مرحوم آیت الله بنی فضل(ره) بعد نماز مغرب و عشا شروع کرد به خواندن روایات . من آن روز عجله داشتم لذا زود بلند شدم همین که خواستم از حیاط مسجد بیرون بروم یک نفر آمد جلوی من و شروع کرد با من صحبت کردن که حدود 45 دقیقه وقت من را گرفت. با خودم گفتم توفیق استماع کلام معصوم را از دست دادم نتیجه اش هدر رفتن وقت شد. این کلام امام کاظم(ع) است که اگر یک درهم در مسیر حق و خدا هزینه نکنی دو درهم برای غیر خدا هزینه خواهی کرد. 
شهید آیت الله سلیمانی(ره) حقیقتاً از جمله کسانی بود که دارای همت بلندی بود راحت نیست یک شخص بتواند  بیش از چهل سال در مسیر ولایت ثابت قدم بماند و در کرسی امامت و وعظ جامعه را به سمت ولایت هدایت کند. یک شخصیت علمی با بیان خوب، جذاب و شیوا . خاطرم هست در سال های دفاع مقدس، ایشان در شهر بابلسر که یک شهر کوچک و توریستی هم بود با آن همت بلند و تلاش کم نظیر، کاروان هایی را جهت اعزام به جبهه هدایت نموده و خودش هم در جبهه ها حضور پیدا می کرد و در طول حیات مقدس انقلاب اسلامی، هیچ خدشه ای به آن همت بلند وارد نشد و خداوند هم پای این همت بلند را با شهادت امضا کرد. ان شاء الله خداوند متعال ایشان را با حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) محشور کند و عاقبت ما را به شهادت ختم فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد(ص). 


گزارش سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی دراین نشست
 
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
آیت الله سلیمانی, دکتر شمس الله مریجی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 97
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما