به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛ کارگاه آموزشی آشنایی با ابزارهای آنلاین پژوهش و کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش‌های قرآنی برگزار شد مباحث ارائه شده در این کارگاه آموزشی در دو بخش حوزه سواد اطلاعاتی و کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش‌های قرآنی ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کارگاه آموزشی آشنایی با ابزارهای آنلاین پژوهش و کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش‌های قرآنی با حضور محققان و اعضای هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و جمعی از علاقه‌مندان قرآنی به همت اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در بخش اول کارگاه، به تبیین و تشریح مفاهیم مرتبط با سواد اطلاعاتی، از جمله جستجوی ساده و پیشرفته در اینترنت، کارکردهای پژوهشی خانواده گوگل و ابزارهای مناسب پژوهش پرداخته شد و شرکت‌کنندگان با نحوه جستجوی مؤثر اطلاعات در دنیای آنلاین، استفاده از منابع معتبر و روزآمد و همچنین ابزارهای کاربردی برای گردآوری و سازماندهی اطلاعات آشنا شدند.

بخش دوم کارگاه به بررسی کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش‌های علوم قرآنی اختصاص داشت و ضمن تعریف جامع از هوش مصنوعی، به تشریح چگونگی استفاده از این فناوری نوین در حوزه‌های مختلف پژوهشی، از جمله استخراج اطلاعات، تحلیل داده‌ها، و نگارش متون پرداخته شد.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این کارگاه آموزشی، هوش مصنوعی گوگل(جمینای) بود که به عنوان یک پلتفرم هوش مصنوعی، امکانات متعددی را برای پژوهشگران علوم قرآنی فراهم می‌کند، از جمله ترجمه متون، دسته‌بندی آیات، و استخراج مفاهیم کلیدی.

شایان ذکر است کارگاه آموزشی "آشنایی با ابزارهای آنلاین پژوهش و کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش‌های قرآنی" که در راستای ارتقای سطح دانش و آگاهی پژوهشگران علوم قرآنی در خصوص ابزارها و روش‌های نوین پژوهش برگزار گردید با استقبال خوب شرکت‌کنندگان روبرو شد و فرصتی مغتنم برای تبادل نظر و بحث و گفتگو در خصوص این موضوعات مهم فراهم کرد.

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 36
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما