منو
تبليغات



 


چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد

چهارشنبه 25 آذر 1394 فسیر تطبیقی روایی سوره ی مبارکه ی النّجم از اهمّ تفاسیر مأثور فریقین / تفسیر 88 / مجید حاجاتی
 


پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم حدیث
گرایش تفسیر اثری

عنوان پایان نامه
تفسیرتطبیقی روایی سوره ی مبارکه ی النّجم از اهمّ تفاسیر مأثور فریقین
استاد راهنما
جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی راد
استاد مشاور
جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای سید رسول موسوی

دانشجو
مجید حاجاتی

تابستان 92

چکیده:
هدف این پایان نامه تفسیر تطبیقی روایی سوره ی نجم از اهمّ تفاسیر مأثور فریقین می باشد. این پژوهش با بررسی معنای تفسیر و توضیح اصطلاحات محکم و متشابه ، تأویل و بیان اقسام تفسیر قرآن و اقسام تفسیر آیات آغاز شده است.پس از آن به تفسیر و توضیح اجمالی آیات ، و  تفسیر روایی این سوره پرداخته ایم که چون اهم روایات اهل سنت در درّالمنثور و اهم روایات شیعه در نورالثقلین آمده به بررسی روایات این دو تفسیر  پرداخته شده  و ضمنا  ، تفسیر روایی هر آیه با دو تفسیر المیزان و الکبیر مقایسه شده است . به عبارت دیگر مفاد روایی آیات با مفاد ظاهری مقایسه شده است مفاد ظاهری هم از المیزان و الکبیر گرفته شده و نویسنده هم نظر خودش را بیان کرده است یعنی مفاد ظاهری  هر آیه نظر المیزان است و نظر الکبیر و نظر نویسنده پایان نامه. پس ازآن  به توضیح گونه های روایات تفسیری نور الثّقلین و درّالمنثور  و آموزه های مشترک و مختص پرداخته شده است. همچنین  روایات، با بررسی سندی آسیب شناسی سندی و سپس آسیب شناسی متنی (دلالی ) شده اند.
در نهایت بررسی آموزه ها و پیامهای هدایتی سوره النجم پایان بخش پایان نامه خواهد بود که شامل چند گفتار است: گفتاری پیرامون قسم، گفتاری در باب نفس ، گفتاری در عصمت انبیاء ، گفتاری پیرامون وحی ، گفتاری در رؤیت پروردگار ، گفتاری در بت پرستی ، گفتاری درباره ی گناه،ضمناً نویسنده، نظرات خود را نیز در مواضع مختلف پایان نامه و مخصوصا در فصل دوم آورده است.
شیوه پژوهش در این پایان نامه کتابخانه ای و اسنادی است و روش آن تحلیلی تطبیقی می باشد یعنی پس از گردآوری روایات تفسیری سوره النجم از دو کتاب نور الثقلین و الدر المنثور به تبیین مفاد روایات و مقایسه آنها با یکدیگر و سپس تحلیل نسبت میان مفاد ظاهری آیات با مفاد روایی آنها پرداخته ایم.
کلید واژه ها: تفسیر، تأویل، محکم، متشابه، وحی، هوی، نفس، نجم

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 851
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما