به همت پژوهشکده فلسفه و کلام انجام شد
سمینار پروژه «بررسی مسئله عاطفه و عاطفهگرایی در حکمت متعالیه»
سمینار پروژه «بررسی مسئله عاطفه و عاطفهگرایی در حکمت متعالیه» در تاریخ پنجشنبه 1398/9/7 در سالن جلسات پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار شد.
در این جلسه نخست آقای دکتر محمد سوری، مدیر محترم گروه فلسفه، گزارشی از فرایند اداری و اجرایی نگارش این پژوهش را ارائه دادند و گفتند جناب آقای دکتر محسن جوادی بهعنوان ناظر پروژه، نظارت کار را بر عهده داشتهاند و در چند مرحله بر فرایند کار نظارت کرده و آن را تأیید کردهاند.
اکنون متن کامل اثر در اختیار ارزیاب بیرونی است تا با توجه بدان در شورای پژوهشی پژوهشکده نیز بررسی گردد. این پروژه در تاریخ 1396/5/10 عقد قرارداد شده است و انجام طرح بهموقع انجام شده است.
در ادامه خانم دکتر زینب السادات میرشمسی، نویسنده محترم گفتند در این پژوهش برای نخستینبار به مبحث عاطفه و عاطفهگرایی پرداخته میشود. در فلسفه و روانشناسی غربی به این موضوع پرداخته شده است و ما در این اثر تلاش کردهایم از منابع موجود در حکمت صدرایی از جمله در اثار ملاصدرا و نیز علامه طباطبایی موضوع عاطفه را بررسی کنیم. ملاصدرا در آثار خود عبارت عاطفه و ... ندارد، ولی با توجه به مباحث مطرح در غرب کوشیدهایم این مبحث را بازآفرینی کنیم.
عواطف ملاکاتی ارزشمدارانه هستند. تأثیر عواطف در تحقق کمال است و کمالات یا وجودی هستند و یا اخلاقی. مبحث عاطفه، شوق و عشق در آثار افلاطون نیز بحث شده است، ولی نکتهای که در آثار ملاصدرا هست آنکه معتقد است ماسوی الله عین الربط به خداست. بر این اساس، اگر به موجود انسانی عشق بورزیم، در واقع هم استعلای در عشق و فراروی داریم و هم فردیت در عشق حفظ شده است.
عشق نفسانی به موجودات ماسوی الله، میتواند محققکنندۀ اخلاق باشد، ولی عشق جسمانی نمیتواند؛ زیرا در ماده و جسم وحدت حاصل نمیشود و ازهمینرو رذایل اخلاقی را در پی دارد. عشق به نگاه عاشق و متعلق عشق و عاطفه بستگی دارد و این امر به اخلاقیشدن یا رذیلتهای اخلاقی میانجامد. عواطف واسط نظر و عمل هستند. هر عمل اخلاقی در گرو تحقق یک حالت عاطفی است. افعال اخلاقی عملهای اختیاری و متأثر از عواطف هستند.
منبع:
اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
|