اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
علی میرعرب تبیین کرد:
روش کسب جایگاه علمی در isc
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در علوم اسلامی با توجه به اینکه کتاب، محور و ملاک است اما در معیارهای آی اس سی (isc) یا همان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام توجهی به کتاب نشده بلکه مقالات را در نظر گرفتهاند بنابراین برخی از اندیشمندان مطرح در هیچ یک از معیارهای isc جایگاه علمی ندارند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست «معرفی و بررسی شاخصهای علم سنجی»، امروز سه شنبه ۱۸ بهمنماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
علی میرعرب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست سخنرانی کرد که در ادامه گزیده سخنان وی را میخوانید:
ابتدا درباره تعریف علمسنجی باید گفت که تعاریف مختلفی توسط افراد و سازمانهای گوناگون در مورد علمسنجی ارائه شده است اما یکی از تعاریف آن، مطالعه و اندازهگیری پیشرفتهای علم و فناوری و یک تعریف دیگر دانش اندازهگیری علم است اما درباره تعریف جامع از این موضوع باید گفت که علم سنجی عبارت است از تجزیه و تحلیل کمّی و تا حد امکان کیفی فرآیند تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات علمی و عوامل مؤثر بر آن. جنبههای مختلفی برای اینکار وجود دارد و گاهی برای برنامهریزی و گاهی برای سیاستگذاری است که میتواند در سطح یک سازمان، ملی یا بینالمللی باشد.
اهداف علم سنجی
علمسنجی ابعاد مختلفی دارد و هدف آن به تناسب جایی که انجام میدهد مشخص میشود مثلا اگر وزارت علوم قرار است علمسنجی کند یکی از اهدافش این است که میخواهد یک سازمان پژوهشی را بررسی یا هیئت علمی برتر را معرفی کند اما مهمترین بخش علمسنجی این است که ببینیم تا کجا پیش رفتهایم و بر اساس آن برنامهریزی کنیم. شاخصهایی برای علمسنجی وجود دارد که برخی شاخصها سنتی و برخی جدید و برخی بومی هستند. شاخصهای سنتی در علم اطلاعات و دانش شناسی به تحلیل استنادی معروف هستند که از جمله آنها ضریب تأثیر مجله، ضریب تأثیر رشته و شاخص فوریت یا کهنگی متون هستند.
سؤال این است که چرا از ضریب تأثیر استفاده میکنیم؟ اگر نویسندهای بخواهد به مجلهای نمره بدهد از کجا باید بفهمد این مجله خوب است؟ در این راستا باید شاخصهای کمّی وجود داشته باشد تا نویسندگان بفهمند اعتبار آن مجله در چه حدی است و مقاله خود را به مجلهای که ضریب تأثیر بالاتری دارند بدهند. از این شاخص در رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات علمی هم استفاده میشود و دانشمندان هم با این معیار سنجیده میشوند. درباره نحوه محاسبه ضریب تأثیر یک مجله باید گفت استاندارد را برای یک بازه دو ساله در نظر میگیرند و الان که در سال ۲۰۲۳ هستیم ضریب تأثیر سال ۲۰۲۰ منتشر میشود. درباره فرمول هم باید گفت تعداد استناداتی که به مقالات منتشر شده در دو سال اخیر شده را تقسیم بر تعداد کل مقالات منتشر شده کرده و ضریب تأثیر را محاسبه میکنند. به نظر میرسد شاخص خوبی هم برای ارزیابی است که البته با آمدن شاخصهای جدید، تغییراتی در این زمینه ایجاد شده است.
مزایای شاخص فوریت
شاخص فوریت هم یکی از شاخصها در ارزیابی مقالات علمی است. این شاخص برای این است که بدانیم وقتی مقالهای در یک مجله منتشر میشود با چه سرعتی به آن استناد داده میشود و در این صورت نتیجه میگیریم که آن مجله کانون توجه است. در شاخص نیم عمر یا قاعده کهنگی متون، زمان اهمیت دارد یعنی بررسی میکنیم که اگر زمانی بر یک برونداد علمی میگذرد چقدر بر اهمیت آن اضافه یا کم میشود. درباره شاخصهای جدید باید گفت اولین شاخص، شاخص هرش است. آقای هرش که استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا هستند برای هر فرد به صورت انفرادی سنجش بروندادهای علمی را انجام میدهند و این شاخص را در این راستا معرفی کردهاند تا افراد مورد سنجش قرار گیرند و مشخص شود که چقدر در پیشبرد علم تأثیر گذار بوده است. این شاخص مهم است و اکنون بر اساس آن محققان برتر دنیا را میشناسند.
شاخص «جی» هم برای بهبود شاخص هرش آمده است چون یکی از ایرادات شاخص هرش این بود که کم استناد بودن یک مقاله یک فرد، روی رتبه آن فرد تأثیر نداشت و هرچقدر استناد میگرفت رتبه آن فرد بالا میرفت اما در شاخص جی، میزان کم استناد بودن یا پر استناد بودن مقالات یک فرد در نظر گرفته میشود تا یک پژوهشگر برتر بشود یا نشود. البته همچنان شاخص هرش بیشترین کاربرد را دارد و اکثر سنجشها بر اساس آن انجام میشود. شاخص دیگر «وای» است که سال ۲۰۰۶ معرفی شده و کیفیت و کمیت را با همدیگر در نظر میگیرد و سپس امتیازی به فرد، سازمان یا مجله میدهد.
لزوم معرفی شاخصهای بومی
در علوم اسلامی با توجه به اینکه کتاب بسیار محور و ملاک است اما در معیارهای آی اس سی (isc) یا همان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام توجهی به کتاب نشده بلکه مقالات را در نظر گرفتهاند و به ارزیابی آنها میپردازند بنابراین برخی از نویسندگان مشهور در هیچ یک از معیارهای isc جایگاه علمی ندارند و لازم است این اتفاق بیفتد که بتوانند به کتاب هم شاخص بزنند یا حداقل شاخص بومی معرفی شود اما همچنان استناد به مقالات است.
در جمعبندی نهایی باید گفت درست است که شاخصهای علمسنجی که به آنها اشاره شد ابزارهای کاملی نیستند اما در حال حاضر بهترین موارد موجود هستند و راه چارهای در این زمینه وجود ندارد و به نظر میرسد ملاک خوبی است که مورد توجه قرار گرفته است اما باید برخی از نواقص آن برطرف شود تا بتواند به شکل بهتری خود را نشان دهد. نکته دیگر درباره شاخصها برای بررسی و رتبهبندی متون اسلامی است. یکی از چالشهای متون اسلامی این است که شاخصی برای بررسی و رتبه بندی آنها وجود ندارد بنابراین باید شاخصهایی در این راستا ارائه شود و مثلا نورمگز میتواند در این زمینه به ارائه شاخص بپردازد. در ایران، آی اس سی، متولی ارائه این شاخصها است اما هنوز کاری در این راستا انجام نداده است و در منجلاب آی اس آی و اسکوپوس افتاده و هنوز نتوانسته است از آن بیرون بیاید.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اداره فناوری اطلاعات
,
سه شنبه های فناورنه
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
پیاده سازی CICD بر روی پروژه های نرم افزاری دفتر تبلیغات اسلامی
هوش مصنوعی، یاری گر صنعت نشر / لزوم اعتماد ناشران به پلت فرم های نشر دیجیتال
رونمایی از سامانه ذخیره سازی ابری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کارگاه های آموزشی ویژه اعضاء هیات علمی و محققین برگزار می شود
حضور فعال اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه در نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی CTEX
کارگاههای آموزشی با عنوان سه شنبه های فناورانه
گسترش همکاری و تعاملات پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات
شصت و چهارمین جلسه شورای فناوری اطلاعات پژوهشگاه برگزار شد
درگاه خدمات فناوری اطلاعات پژوهشگاه راه انداری شد
حضور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نمایشگاه قرآن
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
242
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما