در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش مرجعیت علمی قرآن تا ۳۰ آذرماه رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه بحث مرجعیت علمی قرآن از موضوعات بسیار مهمی است که سال‌ها در خصوص آن، گفت‌وگوهای بسیار انجام و نظرات فراوانی داده شده است، گفت: یکی از کارهای مهم در این زمینه برگزاری همایش مرجعیت علمی قرآن کریم است و علاقمندان می‌توانند تا ۳۰ آذرماه مقالات خود را به این همایش ارسال کنند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر علمی همایش مرجعیت علمی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قم با بیان اینکه بحث مرجعیت علمی قرآن از موضوعات بسیار مهمی است که سال‌ها در خصوص آن، گفت‌وگوهای بسیاری انجام و نظرات فراوانی داده شده است، اظهار کرد: مرجعیت علمی قرآن به عنوان یکی از موضوعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پذیرفته شده و در کنار آن، کارگروه مرجعیت علمی قرآن تشکیل و فعالیت‌های مطالعاتی شروع شده است.

                                                                           

وی ادامه داد: در این راستا، برای جمع‌آوری دیدگاه‌های صاحب‌نظران در این زمینه فعالیت‌های متعددی انجام شده است که یکی از این فعالیت‌ها، انجام مصاحبه با شخصیت‌ها و نخبگان است که در عرصه قرآن و علم صاحب‌نظر هستند و می‌توانند در این رابطه به ما کمک کنند؛ مورد دوم برگزاری نشست‌های علمی با این موضوع است و فعالیت بعدی نیز سفارش تدوین مقالات درباره شخصیت‌ها است که در این خصوص حدود سی نفر از شخصیت‌های علمی زبده شناسایی و سفارش نگارش مقاله در رابطه با آنها داده شده است.

یوسفی‌مقدم یکی از کارهای مهم در این زمینه را برگزاری همایش مرجعیت علمی قرآن کریم دانست و گفت: مصوبه اصل همایش مربوط به سال گذشته است که امسال کار اجرایی آن آغاز شده است و سه سطح از کار علمی در دستور کار این همایش قرار دارد.

دبیر علمی همایش مرجعیت علمی قرآن در تشریح فعالیت‌های همایش اظهار کرد: یکی از این فعالیت‌ها، سفارش تدوین مقاله به افراد صاحب‌نظری است که می‌توانند در عرصه قرآن و علم قلم بزنند، از این افراد دعوت و درخواست شده که به طور سفارشی برای این همایش مقاله تدوین کنند.

وی گفت: به علاوه افراد دیگری نیز شناسایی شدند و به آنها هم سفارش نگارش مقاله داده شده است، البته شاید این افراد در ردیف نفرات اول نباشند اما در این عرصه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی داشته‌اند.

یوسفی‌مقدم تصریح کرد: فعالیت دیگر، دریافت مقالات از طریق سایت همایش است، البته پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علاوه بر این موارد موافقت کرده است که برخی از اعضای هیئت علمی به عنوان موظفی علمی خود در این عرصه قلم بزنند و برای همایش مقاله تدوین کنند.

وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال مقالات تا ۳۰ آذرماه تمدید شده است، بیان کرد:  درحال حاضر درحال دریافت مقالات هستیم و برخی نیز بررسی شده‌اند، ضمن اینکه درخواست‌های زیادی برای تعویق برگزاری همایش به دست ما رسیده است، زیرا موضوع مرجعیت علمی قرآن کریم از موضوعات بسیار مهمی است که قلم زدن در آن از دشواری خاصی برخوردار بوده و افراد خاصی در این زمینه فعالیت می‌کنند و این حوزه عرصه ناپیموده و بحث جدید و دشواری است.

دبیر علمی همایش مرجعیت علمی قرآن با بیان اینکه شرایط پذیرش مقاله به طور خاص تعریف شده است، گفت: ما انتظار نداریم که مانند سایر همایش‌ها مقالات زیادی به این همایش ارسال شود لذا اگر غیر از مقالات سفارشی، چیزی در حدود ۱۰۰ مقاله از طریق سایت برای ما ارسال و پذیرش شود بسیار رضایت بخش است، ضمن اینکه تمام مقالات سفارش شده نیز بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه درنظر داریم همایش مرجعیت علمی قرآن از مرحله ملی به فراملی ارتقا پیدا کند، اظهار کرد: درحال حاضر در حال بدست آوردن ظرفیت‌های درونی هستیم تا در دوره‌های بعد، همایش را به صورت فراملی برگزار کنیم و نخبگان جهان اسلام و تمام نخبگانی که علاقه‌مند به اظهار نظر در حوزه قرآن و علم هستند را گردهم بیاوریم.

یوسفی‌مقدم با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی در این همایش، بیان کرد: برای هر مقاله‌ای که در همایش پذیرفته شود، از سبقه قابل قبول علمی برخوردار باشد و قابلیت علمی طرح در محافل علمی را داشته باشد، به طور خاص نشست علمی برگزار خواهد شد، بنابراین بخش قابل توجهی از نشست‌های همایش مرجعیت علمی قرآن کریم نشست‌هایی است که از درون مقالات حاصل می‌شود.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در این همایش بحث به طور انحصاری، اثباتی نیست و ممکن است فردی بر موضوعات نقد داشته باشد لذا اگر نقدها سبقه علمی قابل توجهی داشته باشند، پذیرفته شده و برای آنها نیز نشست علمی برگزار می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: بنده به عنوان دبیر این همایش از تمام علاقمندان قرآن کریم و اندیشه دینی دعوت می‌کنم این فرصتی که برای تحکیم و تثبیت معارف قرآن کریم و بازکردن این عرصه به سوی مراکز علمی کشور پیش آمده را غنیمت شمرده و کمک کنند که قدمی رو به جلو در این عرصه برداشته تا جامعه علمی کشور از این سرچشمه بسیار فیاض الهی برخوردار شود.

منبع: خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 114
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما