اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
محسن الویری در یک در نشست علمی گفت:
مطالعات تمدنی راهبر زندگی مردم باشد، نه بازتابدهنده آن
حجتالاسلام محسن الویری در نشست علمی «گذشته و آینده مطالعات تمدنی در ایران» گفت: مطالعات تمدنی باید راهبر زندگی مردم باشد و نه بازتابدهنده زندگی روزمره مردم، همچنین بارتابدهنده دستاوردهای نظام نیست و باید در گستره جهان اسلامی به آن بپردازیم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست علمی «گذشته و آینده مطالعات تمدنی در ایران»،یکشنبه ۷ اسفند با سخنرانی حجج اسلام محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ حبیبالله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ شمسالله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) و محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات، برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری با اشاره به افتتاح سامانه سمتا، گفت: در سال ۱۳۹۴ در گروه تمدنی دفتر تبلیغات مقرر شد تا چنین سامانهای طراحی شود و طرح اولیه آن مصوب شد و امروز به ثمر رسیده است. پیشنهاد میکنم قسمتی از این سامانه برای تاریخ و اسناد مکتوب مرتبط با فرایند ایجاد سامانه ایجاد و سیر تحول نگاه به این مقوله گزارش شود.
وی افزود: مطالعات تمدنی در کشور مقارن با نظریه گفتوگوهای تمدنها مطرح و ظرفیت خوبی در کشور برای پرداختن به این مسائل ایجاد شد؛ البته ابتدا عمدتاً کارها فرهنگی بود نه علمی و معمولاً کارهای فرهنگی بازتاب و انعکاس بیشتری دارد، ولی همزمان یکسری کارهای علمی هم شروع شد و امروز رفتهرفته گرد و غبار کارهای فرهنگی کنار رفته و کارهای علمی که اصالت بیشتری دارد مطرح میشود.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: در چنین فضایی تعدادی منابع علمی و مقاله و کتاب تولید شده است. همچنین دو فصلنامه با عنوان تمدن نوین اسلامی در حال نشر است و رشته آموزشی مرتبط با آن طراحی و تصویب شده است که از سال آینده دانشجو پذیرفته میشود و امروز انباشت علم به حدی رسیده که وارد فاز تولید رشته شدهایم.
مر جعیتی به مثابه ایران داک
الویری بیان کرد: سامانهای که امروز رونمایی میشود از مجموعه کارهای ماندگار علمی در عرصه مطالعات تمدنی است و میتواند میقات و میعاد همه تمدنپژوهان کشور باشد و چنین ظرفیتی در آن وجود دارد و امیدوارم مرجعیتی مانند ایران داک پیدا کند.
وی با بیان اینکه چشمانداز مطالعات تمدنی در کشور بیشتر ناظر به رسالتی است که دوستان تمدنپژوه دارند و سهم دفتر تبلیغات اسلامی در این بین از بقیه بیشتر است، اضافه کرد: افزون بر رصد مطالعات تمدنی در سطح جهانی که سامانه آن را پوشش خواهد داد، رصد آسیبشناسی وضعیت تمدنی کشور هم موضوعی بر زمین مانده است.
تمدن اسلامی را نباید با زندگی روزمره پیوند زد
الویری با بیان اینکه اندیشه پیشرفت در اروپا از قرن ۱۷ شروع و اواخر قرن بیستم رو به افول رفت، زیرا یکسری ناکارآمدیهایی در تمدن غرب ایجاد شد، گفت: ما در سطح کشورمان اگر بخواهیم مطالعات تمدنی را به زندگی روزمره گره بزنیم نتیجه خوبی ندارد؛ مطالعات تمدنی باید راهبر زندگی مردم باشد و نه بازتابدهنده زندگی روزمره مردم همچنین بارتابدهنده دستاوردهای نظام نیست و باید در گستره جهان اسلامی به آن بپردازیم. اگر این مطالعات در پیوند با امت اسلامی دنبال شود، پویایی خود را حفظ خواهد کرد و امیدواریم به برکت این سامانه در این عرصه رشد کنیم.
وی با بیان اینکه مطالعات تمدنی باید نقطه آغاز و پیشران برنامههای توسعه در کشور باشد، افزود: امیدوارم سامانه ارتباط قوی خود را با سایر نهادهای کشور برقرار کند، به خصوص از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده کنیم.
الویری در خاتمه به فرمایش امام سجاد(ع) در دعای ۲۲ صحیفه اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند خداوندا، زندگی و رفتار و کار ما را مایه نوری قرار بده که به واسطه آن در تاریکیهای موجود راه هدایت را بیابیم و به واسطه آن بر تردیدها نورافشانی کنیم و امیدواریم افتتاح این سامانه هم در این راستا باشد.
دانش بدون ورود به زندگی مردم تمدنساز نیست
در ادامه محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات، با بیان اینکه جای این سامانه خالی بود و امیدواریم بتواند ما را به سمت تمدن اسلامی سوق دهد، گفت: در مورد روند مطالعات تمدنی میدانیم هر دانشی در حوزه تمدن تا بر سر سفره مردم نیاید و به ادبیات مردم نرسد تمدنساز نخواهد بود. لذا مطالعات تمدن حتما نیازمند حضور مردمی است و اگر بخواهیم ادبیات آن را تعقیب کنیم، شاید ضعف جدی نسبت به ادبیات نخبگانی داشته باشد.
وی افزود: معمولاً وقتی در کشور درباره تمدن در سطح مردم صحبت میشود تنها موردی که به ذهن میرسد سابقه تمدنی باستانی دوره هخامنشیان است ولی تمدن اسلامی، تنها در ادبیات نخبگانی وجود دارد و در ادبیات عامه مفقود است. ادبیات تمدنی ما باید از حوزه باستانشناسی فراتر برود، اتفاقی که در قرون ۴ و ۵ رخ داده است بشناسد و نقش ایرانیان را در آن بداند و به آن افتخار کند.
عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات تصریح کرد: مهمتر اینکه تصویرپردازی ما از آینده تمدنی در عرصه مردمی کم است؛ مثلاً در ۲۲ بهمن تنها یک خانم را دیدم که با ادبیات تمدنی حرف زد و پسوند تمدن مهدوی را استفاده کرد؛ یعنی حتی وقتی بحث تمدن میشود مردم معمولاً با بحث ظهور آن را میشناسند. بنابراین باید کار بسیاری انجام شود تا این مسئله وارد ادبیات عمومی مردم شود و این کار ضروری و شدنی است. ما در سطح فرهنگ عمومی به شدت گرفتار فقدان ادبیات تمدنی هستیم و الان بیشتر در سطح نخبگانی مطرح است و در این سطح هم عمده مطالعات به قرون ۴ و ۵ بازگشت دارد.
وی افزود: چیزی که در کشور به آن نیاز داریم توجه به وضع امروز و آینده پیش رو صرفنظر از آوردن بر سر سفره مردم است که موضوع خیلی مهمی است؛ ما باید از تاریخ به عنوان پایه برای فهم اتصال تمدنی استفاده کرده و امروز را بفهمیم و با فهم امروز به سمت آینده برویم. فراتر رفتن از موضوع تاریخ در حوزه تمدن را باید جدی بگیریم و به سمت ادبیاتی برویم که به ما میگوید چگونه باید تمدن بسازیم و امیدوارم این سامانه نویدبخش راهی برای همه تمدنپژوهان باشد.
تحقیق درباره تمدن قرآنی
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله بابایی گفت:
عنوان این سایت بعد از بررسیهای مختلف کلمه «آمنا» قرار گرفت که در مورد بیت و بلد و حرم آمده است و میتواند گویای امت نوین اسلامی و طلیعه برای ایجاد امت و تمدن و سرزمین و فرهنگ آمن و مناسبات انسانی آمن باشد.
بابایی بیان کرد: آنچه در گذشته مطالعات تمدنی در دفتر تبلیغات اسلامی به صورت ابتکاری انجام شده است آغاز و به استقرار رساندن مطالعات الهیاتی در حوزه تمدن بوده است؛ مثلاً درباره ظرفیتهای علوم اسلامی مانند علم کلام، همچنین فهم تمدنی قرآن که نزدیک به شش سال است مرتب در این عرصه تلاش میکنیم.
وی اظهار کرد: امروز تیم آموزشی در دفتر تبلیغات به سمت مطالعات راهبردی تمدنی حرکت کردهاند که خرق عادت بوده است.
کاهش واحد تمدنی از ۱۰۰ سال به ۱۰ سال
وی با بیان اینکه اخیراً وارد موضوع روششناسی مطالعات تمدنی شده و گامهایی که برداشتهایم عجولانه و شتابزده و فردی و خام نبوده است، اظهار کرد: در مورد آینده وضعیت مطالعات تمدنی، باید گفت قبل از قرن بیستم رایج بود که نگاه تمدنی باید نگاه در سطح یک یا دو سه قرن باشد ولی امروز شتاب در تحولات آنقدر زیاد است که واحد حرکتهای تمدنی از صد به ۲۰ و ۱۰ سال تقلیل یافته است و ما نباید و نمیتوانیم به این سرعت بیتوجه باشیم.
وی ادامه داد: در دنیای امروز باید برندهای بومی و دینی خودمان را با صراحت روی میز بگذاریم و از آن دفاع کنیم لذا درست است که ادبیات مدرن را میخوانیم ولی آنجا که در واقع میخواهیم به حل مسئله نزدیک شویم و ایده مطرح کنیم قاعدتا باید متکی به منابع دینی و بومی خودمان باشیم و در اینجا نگاه به ایرانیت و اسلامیت خیلی مهم است.
بابایی اظهار کرد: همیشه در مطالعات جدید تمدنی در موضع انفعالی بودهایم و از روش و مطالعات دنیای غرب استفاده کردهایم، ولی امروز در ایران و در جهان اسلام باید از وضع انفعال بیرون رفته و وارد فاز فعال شویم و با شگردهای جدید، روشها و مسائل را خودمان بسازیم و در آینده مطالعات تمدنی چنین قابلیت و توان در استادان ما وجود دارد.
امامت خمیرمایه بخش شناختی تمدن اسلامی است
همچنین حجتالاسلام والمسلمین شمسالله مریجی در ادامه این نشست گفت: مطالعات تمدنی را در سه بخش فنی، شناختی و سازمانی تحلیل میکنند که آن دو بخش از بخش شناختی ریشه میگیرد و بخش شناختی بدون بهرهگیری از منبع لایزال الهی نمیتواند به دو بخش فنی و سازمانی شکل بدهد.
وی افزود: ما که معتقد به امامت هستیم اگر بخش شناختی را از معرفت ائمه(ع) بهره نبریم، طبعاً در بخش تمدنی و سازمانی مشکل خواهیم داشت و توان حرکت نداریم و اگر شکل بگیرد ناقص خواهد بود؛ تمدن زمانی میتواند بنیان مرصوصی را شکل بدهد که بخش شناختی آن قوی باشد.
مریجی بیان کرد: کاری که با عنوان سامانه آمنا شکل گرفته است در چند سال آینده آثار مثبتی خواهد داشت و این کار برای تقویت بخش شناختی بسیار لازم بود.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
,
سایت امنا
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
میزگرد «بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل در دادگاه بین المللی لاهه و تبعات آن برای تل آویو» برگزار شد
شرط مرد بودن برای مرجع تقلید شدن از کجا آمده است؟
بررسی تحلیلی آرایش رسانه ها در جنگ غزه
دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است
نیاز جامعه کنونی به سیره امام رضا(ع) در گفتوگو
سه شرط امام رضا(ع) برای نقشآفرینی حاکمان در تحقق عدالت اجتماعی
عدالت مبنای قرآنی شناسایی حق صلح برای همه بشریت است
دیدگاه علامه طباطبایی درباره نقش اجتماع در تأمین عدالت
رعایت عفاف ارتباط مستقیمی با شرایط فرهنگی جامعه دارد
چگونه رفتارهای اخلاقی وزن تمدنی پیدا میکنند
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
159
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما