پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی   نقد و بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نویسندگان اثر حاضر در صدد بیان جنبه‌های مختلف نظری و عملی و تقویت ادبیات نقد و بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برآمده‌اند. کتاب حاضر گامی است در جهت فراهم‌ساختن زمینه‌های لازم برای رسیدن به دیپلماسی پویاتر در عرصه سیاست خارجی.   نقد و بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده: محمد ستوده آرانی ، گروهی از محققین

موضوع: اندیشه سیاسی
زبان : فارسی
سال نشر: 1393
تیراژ : 1400
تعداد صفحات: 228
تعداد جلد: 1
نوبت چاپ: 1
ناشر : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی   
  

فهرست مطالب کتاب
•    تحلیلی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
•    سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات قدرت با قدرت های بزرگ
•    تحلیلی بر الگوهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
•    سیاست خارجی ایران درباره فلسطین
•    راهبردهای امنیت منطقه ای در سیاست خارجی ایران
•    نقد و بررسی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
•    بررسی دستاوردها و چالش های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
•    نتیحه گیری
•    کتاب نامه
•    نمایه


خلاصۀ کتاب 
موضوع اثر و اهمیت آن

عرصه سیاست خارجی، عرصه‌ای پیچیده و پرفراز و نشیب است که همه کشورها با آن مواجه‌اند. حفظ منافع کشور در عین پای‌بندی به چهارچوب‌های اسلامی و شیوه تعاملات سیاسی با دیگر کشورهای اسلامی و غیراسلامی با حفظ اهداف و آرمان‌ها، کاری سترگ است که در توان بسیاری از مردان عرصه سیاست نیست. با این‌همه تلاش مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران همواره معطوف به رعایت این چهارچوب‌ها و حفظ این اهداف و آرمان‌ها بوده است. این اصول البته دشمنی استکبار و جهان‌خواران را با این نظام اسلامی برانگیخته است، اما از سوی دیگر عقب‌نشینی از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، به‌منزله تسلیم و سازش تلقی می‌گردد. اینک که قریب به چهاردهه از تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، ضرورت بررسی و نقد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به‌خوبی می‌توان دریافت.


برجستگیهای اثر نسبت به آثار مشابه
نویسندگان اثر حاضر در صدد بیان جنبه‌های مختلف نظری و عملی و تقویت ادبیات نقد و بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برآمده‌اند. کتاب حاضر گامی است در جهت فراهم‌ساختن زمینه‌های لازم برای رسیدن به دیپلماسی پویاتر در عرصه سیاست خارجی.


روش تحقیق و شیوه ارائه مطالب
این اثر به گونه تحلیلی و انتقادی، مشتمل بر دو مقاله در بخش اول و گزارش چند نشست درباره موضوع حاضر در بخش دوم است. بخش اول شامل این مقالات است: 1. تحلیلی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ 2. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات با قدرت‌های بزرگ. عناوین نشست‌ها در بخش دوم بدین ترتیب است:
1. تحلیلی بر الگوهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ 2. سیاست خارجی ایران درباره فلسطین؛ 3. راهبردهای امنیت منطقه‌ای در سیاست خارجی ایران؛ 4. نقد و بررسی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛ 5. بررسی دستاوردها و چالش‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. در نشست‌ها، روش بحث این‌گونه بوده است که پس از سخنان سخنران مدعوّ، حاضران پرسش‌هایی مطرح ساخته‌اند و سخنران به آنها پاسخ داده است و همین ترتیب در این کتاب نیز مراعات شده است.


نتیجۀ اثر
از آنچه محققان کتاب حاضر گفته‌اند، برمی‌آید تغییر و تفاوت اساسی سیاست خارجی پیش و پس از انقلاب اسلامی را باید در تفاوت دید و نگرش رژیم سابق با رهبران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی جستجو کرد. رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران عمدتاً براساس آموزه‌های اسلامی از یک‌سو و انقلابی از سوی دیگر است. این دو رویکرد البته در بسیاری از موارد سیاست خارجی ما را با چالش با ابرقدرت‌ها و جهان‌خواران مواجه ساخته است، اما از سوی دیگر منافعی مهم برای نظام جمهوری اسلامی داشته است؛ منافعی چون: استقلال سیاسی، خودکفایی‌های اقتصادی، گسترش جهان‌بینی اسلامی و دینی در دنیای معاصر، تضعیف فرآیند کلی دنیای استکبار، قدرت نمایی اسلام.به یقین رسیدن کامل به اهداف انقلاب اسلامی ایران، بنابرانگیزه‌ها و مقاصد بنیان‌گذارِ آن، امام خمینی، ‌نیازمند پایداری و ثبات قدم در این مسیر است.

تاریخ بروز رسانی  شانزدهم فرودین 1399
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/273-D986D982D8AF-D988-D8A8D8B1D8B1D8B3DB8C-D8B3DB8CD8A7D8B3D8AA-D8AED8A7D8B1D8ACDB8C-D8ACD985D987D988D8B1DB8C-D8A7D8B3D984D8A7D985DB8C-D8A7DB8CD8B1D8A7D986 کلمات کليدي
محمد ستوده آرانی, معرفی آثار, آثار علمی- پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما