رئیس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ‌اسلامی شهید سلیمانی ولایتمداری را به عنوان یک اصل در خود پذیرفته بود اسفندیار با بیان اینکه شهید سردار سلیمانی ولایتمداری را به عنوان یک اصل اولیه برای خود پذیرفته بودند گفت: سردار در فتنه ۸۸ به کسانی که از خط ولایت دور شده بودند و ادعای خط امام راحل را داشتند، تذکر می دادند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  شهید سردار قاسم سلیمانی به عنوان برجسته‌ترین فرمانده محور مقاومت منطقه٬ پررنگ‌ترین نقش را در استحکام و انسجام و تثبیت این محور داشته و همه اعضای آن را علیه دشمن متحد و هماهنگ کرد. مقاومتی که با هدایت سردار سلیمانی از لبنان تا سوریه و یمن و عراق و فلسطین شکل گرفت٬ توطئه دشمنان برای تغییر جغرافیا و مرزهای کشورهای اسلامی و مستقل منطقه را ناکام گذاشت و همین مسئله مجوب شده تا دشمنان اسلام و در صدر آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره به دنبال خلع سلاح این محور باشند لذا «رجبعلی اسفندیار»، رئیس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ‌اسلامی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.
شهید سردار سلیمانی از لحاظ دینی و مذهبی چگونه شخصیتی داشتند؟
نکته قابل توجه در شخصیت شهید سردار سلیمانی این است که «شیخ اشراق» در مقدمه کتاب «حکمت الاشراق» خود می گوید: برای هر یک از انسان های طالب طریقت سهمی از نور الهی داده شده است. لذا سردار از آن دسته از انسان هایی بود که سهم بیشتری از نور الهی را در خود جذب کرده بودند. به اعتقاد من ایشان خود را وقف مردم نمود و خداوند هم پاداش این اخلاص را گرایش دل های انسان ها به وی قرار داد، همان گونه که در تشریح پیکر این شهید بزرگوار شاهد حضور میلیونی افراد جامعه بودیم.  همچنین سردار سلیمانی درس نظامی را نیز به تجربه در سال های دفاع مقدس آموخته بودند، مدرسه و دانشگاه وی نیز همان جبهه های هشت سال دفاع مقدس بود. وی به قرآن و روایات عمل می کردند. کسی که نور الهی در دلش بتابد، کثیرالافایده خواهد بود و خیرش به همه جامعه می رسد.
چه ویژگی هایی از شخصیت سردار سلیمانی ایشان را به یک استکبارستیز جهانی تبدیل کرده بود؟
مهمترین ویژگی شهید سردار سلیمانی که وی را به یک استکبارستیزی واقعی و جهانی تبدیل کرده بود، اخلاص و عمل صالحش بود. او برای رسیدن به عمل صالح می بایست با طاغوت و ظالم مبارزه می کرد و مانع فساد شیاطین در روی زمین می شد کما اینکه این درس را از ائمه معصومین آموخته بودند که فرمودند: همواره باید در مقابل ظلم بایستید و مقاومت کنید.
زمانی که انوار الهی در وجود انسان افزایش می یابد، لباس عزت و سرافرازی بر تن این انسان پوشیده می شود و چنین انسانی در دل های آدمیان جای می گیرد. تقرب الی الله و انجام تمام کارها برای رضای الهی مشرب سردار بود. تضرع به درگاه الهی جزو منش این شهید بزرگوار بود. این خصوصیات را که برای سالک الی الله می نویسند به روشنی در زندگی و رفتار عملی این وی مشاهده می شد.

فرهنگ و اندیشه فاطمی چه تاثیری در زندگی و اقدامات شهید سردار سلیمانی داشت؟
مکتب سلیمانی، مکتب حسین (ع) و فاطمه (س) است. او از بانیان مراسم مذهبی به ویژه در ایام فاطمیه بود. توجه به کمال و معنویت، محصول عشق وی به ائمه معصومین (ع) بود، در کلام ایشان دائما روایات و آیاتی از قرآن کریم مشاهده می شد. وقتی از حضرت علی (ع) سخن می گوید، ولایتمداری امام نسبت به پیامبر اکرم (ص) را مثال می زنند، وقتی از فاطمه(س) سخن می گفتند به ولایت مداری و عشق این بانوی بزرگوار به همسرش امیرالمومنان (ع) اشاره می کردند.
شهید سردار سلیمانی ولایتمداری را به عنوان یک اصل اولیه برای خود پذیرفته بودند و اهمیت زیادی به آن قایل بودند. در فتنه 88 به کسانی که از خط ولایت دور  شده بودند و ادعای خط امام راحل را داشتند، تذکر می دادند. ایشان همیشه به دنبال تعمیق باورهای الهی و دینی خود بودند. این روحیه کمال طلبی با تلاش در جهت عمل صالح، شخصیت سردار سلیمانی را استوارتر می کرد. ایشان پله ها و کمال سیر الی الله را گام به گام در درون جامعه با مردم به همراه خدمت به خلق طی نمودند. «سالک الی اللهی» بودند که در میان مردم با خدمت به مردم به کمال رسیده بودند.

تعریف اسلام واقعی در اندیشه سردار سلیمانی چگونه است؟
سردار سلیمانی اسلامی را پذیرفته بودند که امام راحل از آن به اسلام ناب محمدی تعبیر کرده بودند، اسلامی که برای او مستضعفان و آزادی خواهان جهان در اولویت بودند، اسلامی که اجازه نمی دهند خار از پای زن یهودی درآورند، اسلامی که کرامت اسلام را مقدم می دارند و برای نجات انسان ها از هیچ کوششی دریغ نمی کند؛ بر همین مبنا است که مقاومت «امت محور» برای سردار سلیمانی شکل می گیرد، مقاومتی که مرز نمی شناسد. شهید سلیمانی به عنوان برجسته ترین فرمانده محور مقاومت در منطقه شناخته می شدند، چون بزرگترین نقش را در انسجام، استحکام و تشکیل محور مقاومت داشتند، مقاومتی که با هدایت سردار تشکیل و از لبنان تا سوریه، یمن و عراق گسترش پیدا کرد.
در منطقه ای که برای استکبار جهانی حیاتی ترین منطقه به شمار می رفت، سردار سلیمانی توانست حلقه ای از انسان های پاک و عاشق به اسلام را در کنار خود جمع کند و محور مقاومت را تشکیل دهد. تشکیل این محور، داعش را که به نابودی اسلام در منطقه به نام اسلام کمر بسته بود، وادار به شکست کرد. در واقع نامی در جهان برای خود و افتخاری برای جامعه اسلامی فراهم نمود.


 
منبع: حبرگزاری شبستان
کلمات کليدي
رجبعلی اسفندیار, شهید سپهبد سلیمانی, اخبار مرکز همکاری های علمی, خبرگزاری شبستان
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 598
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما