پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی اندیشه سیاسی فیض کاشانی این کتاب به تبیین و بررسی دیدگاه‌های فقهی _ سیاسی علامه فیض کاشانی یکی از علمای قرن یازدهم هجری می‌پردازد. بررسی دیدگاه‌های سیاسی ایشان به دلیل تبحر وی در حوزه حدیث، تفسیر، عرفان، فلسفه، کلام و فقه شیعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اندیشه سیاسی فیض کاشانی
نویسنده: علی خالقی
موضوع:اندیشه سیاسی
زبان:  فارسی
سال نشر:1380
تیراژ: 1200
تعداد صفحات: 148ص
تعداد جلد: 1ج
نوبت چاپ: دوم
سال نشر: 1387
ناشر:بوستان کتاب قم


فهرست مطالب کتاب
•    فصل اوّل: زندگی و اوضاع سیاسی، اجتماعی و مذهبی
•    فصل دوّم: جایگاه سیاست در اندیشۀ فیض کاشانی
•    فصل سوم: ضرورت و انواع حکومت
•    فصل چهارم: وظایف و اختیارات حکومت اسلامی
•    فصل پنجم: حقوق متقابل مردم و حاکمان
•    نتیجه‌گیری
•    ضمائم
•    فهرست‌ها(آیات، روایات، اصطلاحات، اعلام، کتاب‌ها، جای‌ها و شعر)
•    کتاب‌نامه


موضوع اثر و اهمیت آن
این کتاب به تبیین و بررسی دیدگاه‌های فقهی _ سیاسی علامه فیض کاشانی یکی از علمای قرن یازدهم هجری می‌پردازد. بررسی دیدگاه‌های سیاسی ایشان به دلیل تبحر وی در حوزه حدیث، تفسیر، عرفان، فلسفه، کلام و فقه شیعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.


برجستگی‌های اثر نسبت به آثار مشابه
ترسیم اندیشۀ ‌سیاسی علامه فیض کاشانی به صورت یک منظومه برای اولین‌بار در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. با نگاه به تمامی آثار ایشان تلاش شده است مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده اندیشۀ سیاسی وی به صورت منسجم ارائه شود.


روش تحقیق و شیوه ارائه مطالب
این اثر بیشتر مبتنی بر توصیف و تحلیل آراء‌ سیاسی ایشان با استفاده از آثار مکتوب وی بوده است. بنابراین پس از استقراء‌ در آثار متعدد ایشان، دیدگاه‌های وی در حوزه مسائل مختلف سیاسی استخراج و در قالب بررسی مفهوم و جایگاه سیاست و حکومت از منظر ایشان ارائه گردیده است.


نتیجۀ اثر
الف. معرفی شخصیت علمی و سیاسی _ اجتماعی علامه فیض کاشانی، ب. توصیف و ترسیم اوضاع سیاسی - اجتماعی عصر صفوی و چگونگی تعامل فیض کاشانی با دولت صفوی، ج. توصیف و تبیین مفهوم سیاسی از منظر ایشان، د. توصیف و تبیین ضرورت حکومت و انواع آن از جمله حکومت نبوی،‌ حکومت سلاطین و حکومت عالمان دین، هـ.. بررسی و توصیف وظایف سیاسی و اجتماعی حکومت اسلامی از منظر فقه سیاسی علامه فیض کاشانی، و. بررسی حقوق و وظایف متقابل مردم و حاکمان اسلامی از نگاه ایشان


مباحث اصلی اثر
پژوهش حاضر از یک مقدمه، پنج فصل، یک نتیجه و چهار ضمیمه تشکیل شده است.در مقدمه جایگاه اندیشه سیاسی علامه فیض کاشانی در حوزه مذهب شیعه مطرح گردیده و در فصل اول پس از معرفی شخصیت علمی و جایگاه سیاسی - اجتماعی ایشان، اوضاع سیاسی عصر ایشان و چگونگی تعامل ایشان با دولت صفوی مورد بررسی قرار گرفته است.فصل دوم به تبیین مفهوم سیاست در اندیشه علامه فیض کاشانی و انواع سیاست،‌ جایگاه سیاست در میان علوم مختلف، رابطه آن با دین و ضرورت سیاست در اجتماع از منظر ایشان پرداخته است.در فصل سوم پس از بیان ضرورت حکومت از نظر علامه فیض کاشانی انواع حکومت از نگاه ایشان در قالب حکومت نبوی، حکومت امام معصوم، حکومت عالمان دین و حکومت سلاطین مطرح گردیده است.
فصل چهارم به بررسی وظایف و اختیارات حکومت اسلامی در زمینه قانون‌گذاری، قضاوت و داوری و ولایت سیاسی _ اجتماعی از دیدگاه ایشان پرداخته است.در فصل پنجم ابتدا حقوق مردم در زمینه عدالت‌ورزی، تأمین رفاه و آسایش زندگی، تعلیم و تربیت آنان از منظر ایشان مورد بررسی قرار گرفته و سپس حقوق حاکمان در قالب ضرورت شناخت حاکمان بر حق و اطاعت و پیروی از ایشان و خیرخواهی برای آنها مطرح گردیده است.ضمیمه اول شامل فرمان شاه عباس دوم به فیض کاشانی و ضمیمه دوم شامل نامه فیض کاشانی به شاه عباس دوم و ضمیمه سوم شامل رسالۀ آئینه شاهی فیض کاشانی، ضمیمه چهارم شامل گزیده رسالۀ الفت ایشان می‌باشد.



 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
آثار پژوهشی, آثار علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, علی خالقی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 120
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما