همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع) با معرفی مقالات برگزیده به کار خود پایان داد همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع) شامگاه پنجشنبه با معرفی مقالات برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم وف رهنگ اسلالمی به نقل از  خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی در همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع) که همزمان با میلاد پیشوای یازدهم شیعیان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: غالبا جمله «لولا االحجه لساخت الارض باهلها» را حجت به معنای اختصاصی به امام زمان (عج)در فارسی تلقی می شود درحالیکه اینگونه نیست و ظاهرا معنای کلی و شامل همه انبیاء و ائمه هدی (ع) است.

وی به داستانی تاریخی درباره بازسازی حرم ائمه (ع) اشاره کرد و افزود: براساس آنچه که ما از مشایخ و بزرگان شنیده ایم، ناصرالدین شاه توصیه کرد چون فرهادمیرزا رئیس ایل قاجار، بانی صحن کاظمین بود و گنبدی ساخته بود، ایشان گفته بود می خواهم در سامرا چون محل اسکان مخالفان است، گنبد بزرگی بسازم که چشم ها را پر کند. این گنبد ساخته شد. اما چون دولت عثمانی در ساخت این گنبد همراهی کرده بود، لذا ناصرالدین شاه به مرحوم حاج شیخ گفته بود اگر از طلاها چیزی اضافه آمد به کاظمین یا بغداد برگرد و قبر ابوحنیفه را طلا کن اما انارک گنبد را طلا بگیر و برای افتتاحش مرا خبر کن. زمان افتتاحیه، ناصرالدین شاه مقارن نماز به آنجا رسید و به جلادش گفت برو بالا اگر موذن نگفت «علیا ولی الله» از همان بالا او را به پایین پرت کن، می خواهم با کفشم روی سر او بروم و وارد افتتاحیه شوم. و همین کار را کرد. اخیرا در تاریخ عراق دکتر علی وردی نوشته است که وقتی ناصرالدین شاه به کفشداری کربلا که رسید، موذن گلدسته امام حسین (ع) بدون «ولی الله» اذان گفت. لذا منتظر ماند تا موذن پایین آمد و به او گفت چرا «ولی الله» نگفتی؟ گفت که تا حالا هرچه بوده است، نمی شود الان اینجا زیر پرچم ترکان عثمانی بدون ولایت شهادت می گفتم. ناصرالدین شاه به او گفت که برمی گردی دوباره اذان می گویی، اگر ولایت نگفتی، خودم دستور می دهم گردنت را بزنند.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در سخنانی با تقدیر از مقالات ارائه شده به همایش گفت: تاریخ مادر علوم و به عنوان آزمایشگاه علوم انسانی است.

وی سیره امنیتی ائمه (ع) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این بحث در مورد امام حسن عسکری (ع) جدی تر است و شایسته است که در مقالات و پایان نامه ها به آن پرداخته شود.

منبع: خبرگزاری شفقنا
کلمات کليدي
امام حسن عسکری علیه السلام, همایش امام حسن عسکری (علیه السلام), اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 185
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما