کرسی ترویجی «امام حسن عسکری(ع) و چالش‌های عصر امامت» کرسی ترویجی «امام حسن عسکری(ع) و چالش‌های عصر امامت» به صورت حضوری و مجازی و به عنوان یکی از نشست‌های ذیل همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع) به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این کرسی ترویجی، دکتر حسین قاضی خانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به عنوان سخنران و ارائه دهنده بحث و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید کچایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در جایگاه ناقد به بحث و بررسی در مورد امام حسن عسکری(ع) و چالش‌های عصر امامت پرداختند.  
در ابتدای این کرسی دبیر جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی زاده مقدمه کوتاهی در خصوص زندگی امام حسن عسکری(ع) و وجود چالش‌های این دوره بیان کردند.
دکتر حسین قاضی خانی به عنوان ارائه کننده این کرسی ضمن اشاره به کوتاهی دوران امامت امام حسن عسکری(ع) و تحت نظر بودن آن حضرت توسط خلفای عباسی، چالش‌های دوران امامت آن حضرت را در چهار مورد خلاصه کردند:

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد چالش اول «مصداق‌یابی امام» گفتند: محمد و جعفر برادران امام(ع) از سوی برخی از شیعیان به عنوان امام معرفی می‌شدند و این امر سبب شده بود، مصداق واقعی امام دقیقا مشخص نباشد. امام(ع) برای رفع این چالش ضمن اینکه نامه‌هایی برای برخی از شیعیان نوشت، در مواردی امام پس از خویش را به برخی از شیعیان مورد اعتماد، نشان داد.
مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در مورد چالش دوم «رساندن معارف دینی به شیعیان» اشاره کردند: به علت حصر امام(ع) و کوتاهی دوران آن حضرت، شیعیان معارف دینی را نمی‌توانستند به راحتی دریافت کنند. امام برای رفع این چالش از عالمان شیعی زمان خویش کمک گرفت.
دکتر قاضی خانی در خصوص چالش سوم «جریان‌های انحرافی زمان امام(ع)»بیان داشتند: جریان‌های انحرافی زمان امام حسن عسکری (ع) مختلف بودند که عمده آن‌ها عبارت بودند از غلات، واقفیه و زنگیان که امام(ع) در برابر هر یک واکنش مناسبی داشت.
سخنران این کرسی ترویجی درباره چالش چهارم «چالش‌های فراروی سازمان وکالت» عنوان کردند: در این دوره کوچک‌ترین لغزش وکلا می‌توانست مشکل ساز شود. بنابراین امام(ع) بر پنهان کاری تاکید می‌کند. همچنین امام(ع) از وکلا می‌خواهد تنها در حیطه مکانی و مسئولیت خویش به انجام وظایف مشغول باشند.
در بخش بعدی این کرسی ترویجی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید احمدی کچایی به عنوان ناقد این کرسی به ارائه خوب ارائه کننده اشاره کردند و گفتند: چالش واقفیه را به عنوان یک چالش جدی پذیرفته است. اما چالش برخی دیگر از جریان‌های انحرافی همانند وجود پیروان امامت سید محمد و غلات مورد تأیید نیست.
دکتر احمدی کچایی بر این نکته تاکید کردند که: هر جریانی می‌بایست از سه بخش رهبر، پیروان و آموزه‌ها برخودار باشد و برخی از این موارد که به عنوان جریان معرفی شدند، همه این فاکتورها را نداشتند.

در ادامه، دبیر علمی کرسی به جمع بندی مطالب ارائه کننده و ناقد پرداختند و از برگزار کنندگان خاصه پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) تشکر کردند.
جلسه با بیان سوالاتی از سوی حضار و پاسخ‌های ارائه کننده به پایان رسید.

 
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
همایش امام حسن عسکری (علیه السلام), امام حسن عسکری علیه السلام, اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره, پژوهشکده تاریخ و سیره- نشست علمی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 260
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما