در مصاحبه ای مطرح شد؛  بهترین شیوه مقابله با کودتای رسانه ای جهاد تبیین است حجت الإسلام و المسلمین رضا اسلامی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی «جایگاه و اهمیت رسانه در جنگ شناختی» را تبیین کرد.    به گزارش روابط عمومی پژ.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درگفتگویی حجت الإسلام و المسلمین رضا اسلامی در مورد جایگاه و اهمیت رسانه بیان کرد: در دوره معاصر رویارویی عظیمی بین تمدن ها و مکاتب رخ داده است و جایگاه رسانه بسیار قابل مطالعه است.
وی اظهار کرد: رسانه ها می توانند کوچک ها را بزرگ و بزرگ ها را کوچک کنند، دروغ های بزرگ را برای مردم واقعیت نشان دهند و با ابزار اعتمادسازی ذهن افراد بشر را به سویی خاص سوق دهند. 
عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق با تشبیه رسانه غربی به دجال اظهار کرد: آنچه اکنون از امپراطوری رسانه غربی می بینیم مطابق روایاتی است که در مورد دجال آخر الزمان بیان شده است. 

اسلامی افزود: تأثیر گذاری دجال بر عقاید و تغییر افکار مردم، به طمع انداختن و وادارکردن آن ها به بعضی از کارها، همان چهره ای است که از رسانه تمدن غربی به نمایش گذاشته شده است.
وی با استناد به آیات و روایاتی در مورد اخبار و رسانه تأکید کرد: خداوند در آیه 24 سوره عبس می فرماید: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» یعنی انسان باید به طعامش نگاه کند. مقصود از طعام طبق روایات، منبع علوم واخبار است؛ یعنی انسان باید به کانالی که معارف و علوم را می گیرد دقت کند تا علمش را از افراد قابل اطمینان بگیرد. 
سردبیر مجله فقه در تطبیق آیه و روایت مذکور بر رسانه افزود: برخی کارشناسان رسانه می گویند بدترین نوع خبر، خبر فوری است. چون خبرهای فوری برخی تکذیب و برخی اصلاح می شود. یعنی نامعتبرترین خبرها خبر فوری است ولی در دوره معاصر خبر فوری بیشتر از همه کارکرد دارد، همه دنبال جذابیت و جذب مخاطب هستند در حالی که قرآن می فرماید انسان باید در اخبار دینی و روزمره دقت کند. جایی بسی تعجب است افرادی که ادعای روشن‌بینی و فضای باز رسانه ای دارند، در مرجعیت صداو سیما و رسانه ملی هزاران تردید ایجاد می کنند ولی به رسانه های امپرالیست غربی به آسانی اعتماد می کنند. 
حجت الإسلام اسلامی با اشاره بر شیوه اصلی دشمن در بکارگیری از اصل اعتمادسازی و تسخیرافکار درکودتای رسانه ای تشریح کرد: در روایت دیگری وجود مبارک جوادالأئمه (ع) می فرماید «هر کس به سخن گوینده ای گوش کند گویا او را عبادت می کند، اگر گوینده از خدا بگوید شنونده هم خدا را عبادت کرده است و اگر گوینده از شیطان بگوید شنونده شیطان را عبادت کرده است» حال به این روایت، روایات جلب اعتماد شیطان را ضمیمه کنیم که شیطان برای تلقین افکار خود به دیگران در وهله اول اعتمادسازی می کند که بسا چند سال طول بکشد تا در یک مقطعی نقش آفرینی کنند. یعنی کاری که امروزه در رسانه های غربی مرسوم است اگر می خواهند در ایران کودتای رسانه ای کنند ابتدا مردم را چند سال وابسته به این رسانه ها و شبکه های پیام رسان کنند تا در مقطع خاصی بتوانند از اعتمادشان استفاده کنند و مطلب خودشان را تثبیت کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه طبق آیه 26 سوره حجرات نتیجه دل سپردن به هر خبری بدون بررسی صحت و سقم را خسارتی اجتماعی و در نتیجه پشیمانی دانست و اظهار کرد: خداوند متعال در آیه نبأ می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» چرا باید بی جهت به اخبار افراد فاسق به اسم کارشناس و متخصص اعتماد کرد. هیچ نوع از این عناوین توجیه کننده اعتماد به اخبار نیست؛ هر چند دلیل بر تکذیب نیست اما نباید اعتماد کرد. طبق این آیه اگر فاسقی خبری برای ما آورد باید بررسی کنیم، علتش هم در ذیل آیه آمده است که اعتماد به افراد ناصالح و فاسق یعنی فردی که پایبندی به صداقت ندارد و منافع شخصی خودش را در نظر می گیرد، در واقع اقدام به کاری جاهلانه و شتابزده است و نتیجه آن پشیمانی است.
حجت الإسلام اسلامی افزود: اقدامات شتابزده و تحریک احساسات مردم و قراردادن مردم در فضای هیجانی که منجر به اقدامی ناشایست در جامعه و خیابان ها می شود، فرد خاطی را بعد از انجام کار که در واقع نوش دارو بعد از مرگ سهراب است، از فضای مجازی متنفر می کند و می گوید این ها برای من یک دنیای دیگری غیر از واقعیت موجود ترسیم کردند و مرا به این نقطه رساندند. 
وی در بیان شیوه مقابله با جنگ رسانه ای خاطر نشان کرد: مجموعه آموزه های دینی ما را به این نتیجه می رساند که باید در رسانه و اخبار دقت لازم داشت خصوصا امروزه که یک کودتای رسانه ای رخ داده است جنگ امروز جنگ نظامی و تصرف سرزمین با لشکرکشی نیست بلکه جنگی است که دشمن در خانه ما و در فکر و ذهن جوان های ما حضور دارد. تنها راه مقابله  با دشمنی که با چنین سلاحی آمده است، آگاهی مردم و جهاد تبیین است. همه ما باید تلاش کنیم تا از طریق تبیین و بیان واقعیت ها در این جنگ نابرابر مقابله کنیم و قطعا خداوند به تلاش جهادگران برکت می دهد. «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» بسا گروهى اندك كه بر گروهى بسيار به اذن خدا پيروز شدند و خداوند با شكيبايان است. 
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
حجت السلام والمسلمین رضا اسلامی, اخبار پژوهشکده فقه و حقوق
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 122
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما