نام پژوهشگر: فاطمه احمدی
استاد راهنما: حجه الاسلام والمسلمین مرتضی داودپور
محل تحصیل:موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه
محل نگهداری:کتابخانه موسسه
سال دفاع:1395
چکیده:
هدف از طرح «راههای نشر فرهنگ مهدویت در جامعه اسلامی»، پاسخگویی به یکی ازضروریترین نیازهای نسل امروز، جهت آشنا کردن آنها با فرهنگ مهدویت با مبنای علمی و با رویکردی دینی و جامعه شناختی است، و نیز ارائه راهکارهای ترویج صحیح مهدویت به مدیران فرهنگی، مربیان و خانواده ها و تبیین راه های تربیت زمینه سازان ظهور حضرت (علیه السلام) است.
«فرهنگ مهدویت» مجموعه ی تعالیم معارف و مبانی برخاسته از اعتقاد به ولایت و امامت مهدوی است.
وظیفه ی اساسی منتظران، طراحی راهبردها و راهکارهای دستیابی به جامعهی زمینه ساز و ترویج مهدویت، از خانه تا مدرسه و رسانه و جامعه است.
نقش خانواده در فرایند نشر فرهنگ مهدویت، بینظیر است و از راه تربیت صحیح و الگو شدن میتواند بهترین مبلغ مهدویت باشد.
انتقال فرهنگ مهدویت از جانب سازمانهاى رسمى مثل مهدکودک و دبستان و مدرسه و دانشگاهها، یک جریان رسمى نظام یافته است، که با طراحی محتوای کتب آموزشی متناسب با فهم مخاطبان، نقش خود را به خوبی ایفا می کند.
رسانه ها با برنامه های مختلف آموزشی در قالبهای مختلف فیلم و انیمیشن و نقدوبررسی فیلم های آخرالزمان هالیوودی، نقش مکمل نهادهای اجتماعی را بازی میکنند. براى ترویج فرهنگ مهدویت نه تنها، «تئورىپردازى» لازم است، بلکه راهکار عملی، آن است که تاریخ زندگى امام عصر(علیه السلام) ، همچون تاریخ زندگى اندیشمندان بزرگ مورد پژوهش قرارگیرد و در کتب درسی گنجانده شود. وبراى شفاف ساختن،شخصیت امام مهدى(علیه السلام) نوشتن پایان نامه و رساله تحصیلى، مقالات علمی و ایجاد سایت ها و وبلاگهای مهدوی، انتشارمجله هاى تخصصى، فیلمسازى،و آثار ادبى و هنرى(فیلم، تئاتر، انیمیشن، اسلاید و سرود)؛، ضروری است.
کلید واژه: مهدویت، فرهنگ، فرهنگ مهدویت، جامعه پذیری،خانواده، آموزشو پرورش، رسانه