منشورات
نشست «نقش پيش‌فرض‌ها در تفسير قرآن» برگزار شد

ديپنا:  نشست «نقش پيش‌دانسته‌ها و پيش‌فرض‌ها در تفسير قرآن» عصر امروز، 19 مردادماه، در نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دين پژوهي ايران به نقل از خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست «نقش پيش‌دانسته‌ها و پيش‌فرض‌ها در تفسير قرآن» با سخنراني حجت‌الاسلام احمد واعظي، رئيس دفتر تبليغات حوزه علميه قم، چهارشنبه 19 مردادماه در نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن برگزار شد.

حجت‌الاسلام واعظي اظهار كرد: برخي معتقدند كه به هيچ وجه نبايد پيش‌فرض‌ها و پيش‌فهم‌ها را در تفسير قرآن دخالت داد و برخي نيز معتقدند از آن‌جا كه فهم بدون پيش‌فرض ميسر نيست، همه تفاسير به نوعي تفسير به رأي است.

وي آراء هر دو دسته مذكور را نادرست خواند و در سخنان خود ضمن بيان اين‌كه فهم قرآن بدون پيش‌فرض ميسر نيست، پيش‌فرض‌ها و پيش‌فهم‌هاي مفسر در تفسير قرآن را به دو دسته‌ پيش‌فرض‌هاي روا و ناروا تقسيم كرد.

رئيس دفتر تبليغات حوزه علميه قم در يك تقسيم‌بندي كلي پيش‌فرض‌هاي مفسر را به سه دسته پيش‌فرض‌هاي مربوط به ناطق(پيش‌فرض‌هاي مبدأشناختي)، پيش‌فرض‌هاي متن شناختي يا وحي شناختي و پيش‌فرض‌هاي شامل گزاره‌هاي محتوايي تقسيم كرد.

واعظي افزود: پيش‌فرض‌هاي شامل گزاره‌هاي محتوايي مربوط به معارف بشري مانند ايدئولوژي، تاريخ، مسائل اجتماعي، مسائل انسان‌شناختي، مسائل جهان‌شناختي و مانند آن است و خود اين پيش‌فرض‌ها به چند دسته تقسيم مي‌شوند.

وي پيش‌دانسته‌ها و پيش‌فرض‌هاي ابزاري را از جمله پيش‌فرض‌هاي محتوايي برشمرد و بيان كرد: اين پيش‌فرض‌ها هرچند معناساز نيستند اما نقش ضروري در فهم متن دارند و در تفسير قرآن مجاز و بلكه الزامي هستند.

رئيس دفتر تبليغات حوزه علميه قم پيش‌فرضهاي كمك‌كننده فهم متن و پيش‌فرضهاي كمك‌كننده به استنطاق متن و پيش‌فرضهاي مانع شونده از سوء فهم و كج‌فهمي را از ديگر پيش‌فرض‌هاي محتوايي ضروري براي تفسير قرآن برشمرد.

واعظي افزود: از ديگر پيش‌فرضها و پيش‌فهم‌هاي كمك‌كننده به مفسر در تفسير قرآن پيش‌فرض‌هايي هستند كه به مفسر در تفكيك جمله‌هاي معنادار و بي‌معنا(ناهنجار) كمك مي‌كنند.

يادآور مي‌شود، نشست «نقش پيش‌دانسته‌ها و پيش‌فرض‌ها در تفسير قرآن» عصر امروز 19 مردادماه، در سالن شماره يك نشست‌هاي تخصصي شبستان مصلاي امام خميني(ره) نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن برگزار شد.

منبع: Dipna
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

خبرگزاري ديپنا
مجری سایت : شرکت سیگما