اخبار
فلسفه اسلامی در پی دستیابی به حقیقت است

استاد فلسفه دانشگاه نتردام با اشاره به اینکه فلسفه اسلامی و فلسفه غرب را می‌توان مقایسه کرد، گفت: تلاش برای رسیدن به حقیقت سرلوحه کار فلسفه اسلامی بوده است.

دکتر فرد دال‌می‌یر استاد فلسفه دانشگاه نتردام آمریکا در مورد ویژگی‌های اصلی فلسفه اسلامی به خبرنگار مهر گفت: معمولا سنتهای فلسفی یک ویژگی مشترک دارند و آن تلاش و جستجو برای حقیقت است. این امر منحصر به فرهنگ خاصی که فلسفه در آن تکاپو می‌کند نیست.

و ی افزود: فلسفه اسلامی نیز از این امر مستثنی نیست و تلاش برای رسیدن به حقیقت سرلوحه کار آن بوده است. البته باید توجه داشت که فلسفه و فرهنگ ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. فلسفه دارای زبان خاص خود است. این زبان مبتنی بر بافت و ساختار دینی و رسوم اجتماعی است.

دال می یر تصریح کرد: با توجه به این مسائل مهمترین ویژگی فلسفه اسلامی (فلسفه اسلامی کلاسیک) ایجاد ارتباط و سازش میان فلسفه یونان باستان (به ویژه آرای افلاطون و ارسطو) با آموزه‌های دین اسلام بوده است.

مؤلف "هگل: مدرنیته و سیاست" در ادامه تأکید کرد: این موضوع در آرای فارابی، ابن سینا و ابن رشد دیده می‌شوند. همچنین این موضوع را تا حدی در آرای فیلسوفانی چون سهروردی و ملاصدرا مشاهده می‌کنیم. همچنین تأثیر آموزه‌های نوافلاطونی و آیین مانی را در این فلسفه شاهد هستیم.

فیلسوف سیاسی معاصر در مورد این موضوع که آیا فلسفه اسلامی و فلسفه غرب قابل قیاس هستند یا نه نیز گفت: با لحاظ کردن دقت در برخی موارد، می‌توان فلسفه اسلامی با فلسفه غرب را مورد مقایسه قرار داد.

وی تصریح کرد: این مقایسه زمانی مناسبتر خواهد بود که فلسفه اسلامی کلاسیک با فلسفه یونان کلاسیک و فلسفه روم مورد مقایسه قرار گیرند. هر چه به دوران مدرن نزدیک تر شویم این مقایسه سخت تر و دشوارتر خواهد بود.

دال می یر با اشاره به اینکه در طول دویست سال گذشته تلاشهای زیادی صورت گرفته تا ارتباطی میان فلسفه اسلامی و فلسفه مدرن غرب صورت گیرد، گفت: برخی اندیشمندان این موضوع را رد کرده و از آن به عنوان "غربزدگی" یاد کرده‌اند. می‌دانیم این واژه دارای بار ارزشی منفی است.

استاد فلسفه دانشگاه نتردام در پایان تصریح کرد: بهترین راهکار برای فلسفه اسلامی و فلسفه غرب این است که هر آنچه مناسب و خوب است از یکدیگر به عاریت بگیرند.

 

منبع: Dipna
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

خبرگزاري ديپنا
مجری سایت : شرکت سیگما