اخبار
نشست بررسي اعجاز ‌قرآن در عرصه علوم انساني برگزار شد

ديپنا: نشست قرآن پژوهي اعجاز علمي قرآن در حوزه علوم انساني در بخش پژوهش نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزار شد.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني دين پژوهي ايران به نقل از خبرگزاري رسا، نشست قرآن پژوهي اعجاز علمي قرآن در حوزه علوم انساني، پنج شنبه، بيستم مرداد در بخش پژوهش نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم برگزار شد.

در اين نشست، حجت الاسلام ‌محمد‌علي رضايي اصفهاني، استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اين كه اعجاز علمي يكي از سي بعد اعجاز‌هاي قرآن است، اظهار داشت: اخبار غيبي قرآن در مفاهيم علمي كه قبل از قرآن بيان نشده اما بعد از قرآن كشف شده باشد را اعجاز علمي قرآن گويند.

وي بيان داشت: آيات علمي قرآن كه بيش از دوهزار آيه است به دسته‌هاي اشارات علمي، بيان شگفتي ها و امور نادر مانند گردش زمين، اعجازي كه قبل از قرآن بيان نشده بود و گروهي آياتي كه زمينه‌ساز پژوهش‌هاي علمي هستند، تقسيم مي‌شود‌. 

نويسنده كتاب‌هاي قرآني با بيان اين كه خارق العاده بودن، تحدي پيامبر اكرم، غيرقابل تعليم بودن و مطابقت با واقع از معيارهاي اعجاز علمي است، ابراز داشت: در قسم اول آيات فقط توجه انسان را جلب مي كند و در قسم دوم اقوال غير مشهوري هماهنگ با قرآن وجود داشته است ولي دسته سوم در حقيقت اعجاز علمي قرآن است.

وي افزود: مطابقت با ظاهر قرآن، عدم تحميل به قرآن، توجه به هدف قرآن و قطعي بودن علم در اثبات مفاد آيه از ضوابط پذيرش اعجاز قرآني است.

حجت الاسلام رضايي اصفهاني با اشاره به اين كه در حوزه علوم انساني مانند مسائل تربيت، سياست و تاريخ نيز در قرآن گزاره‌هايي آمده است كه قبل از قرآن نبوده و بعد از قرآن اثبات شده است، اظهار داشت: اسلام به بركت قرآن در كمتر از دويست سال مديريت جهاني را به دست گرفت و از لحاظ فرهنگي عرب جاهلي را متحول كرده كه اين نقش تاريخي قرآن اعجاز گونه است.

وي با بيان اين كه قرآن در علوم انساني مانند اقتصاد و سياست داراي يك نظام خاصي است، ابراز داشت: براي نمونه قرآن در زمينه تربيت صد روش را بيان كرده است.

منبع: Dipna
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

خبرگزاري ديپنا
مجری سایت : شرکت سیگما