منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

احمد خیری، رییس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
احمد خیری، رییس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1398/7/13 شنبه در گفتگو با رئیس اداره کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح شد؛ نگاهی به کارکردهای بخش اطلاع‌رسانی بر پایه فن‌آوری نوین اطلاعات رشد صعودی و چشمگیر علم و دانش که پدیده‌ای به نام انفجار اطلاعاتی را منجر گردیده است کتابداران را ملزم ساخت که با استفاده از روش‌های نوین و بکارگیری فن‌آوری اطلاعات، فاصله میان انبوه دانش و اطلاعات را با پژوهشگر و محقق کاهش دهند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در سال های گذشته و با رشد فن آوری اطلاعات، رشد چند برابری دانش و انفجار اطلاعاتی را شاهد هستیم. این پدیده از سویی مزایایی دارد و از سوی دیگر شکل سنتی کارکرد کتابخانه ها را دستخوش تغییرات کرده است. امروزه نه کتابخانه ها به شکل سنتی خود می توانند جذب مخاطب داشته باشند، نه کتابداران می توانند بدان سان کتابداری کنند. به این بهانه با «احمد خیری» رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به گفتگو نشستیم.

با توجه به ظهور فن آوری اطلاعات، نقش کتابخانه ها و کتابداران را چگونه ارزیابی می کنید؟

 کتابخانه ها در سالهای اخیر با ظهور فن آوری اطلاعات دستخوش تغییرات  زیادی شده و به نوعی نقش کتابداران را به چالش کشیده است و این تغییرات هر روز شتاب بیشتری به خود می گیرد. رشد صعودی و چشمگیر علم و دانش که پدیده ای به نام انفجار اطلاعاتی را منجر گردیده است کتابداران را ملزم ساخت که تا با استفاده از روش های نوین و بکارگیری فن آوری اطلاعات، فاصله ی میان انبوه دانش و اطلاعات را با پژوهشگر و محقق کاهش دهند.

امروزه تداوم علم و گسترش مرزهای دانش بدون پایگاه اطلاعاتی و دانش شناسی بی معنا خواهد بود و با توجه به جایگاهی که در سازماندهی و دسترس پذیر کردن دانش و اطلاعات دارند از اهمیت و اعتبار روز افزونی برخوردار هستند .همسوی با پیشرفت تکنولوژی، این پایگاه های اطلاعاتی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ساختار رو به توسعه و افزایش می باشند و استفاده از این فن آوری جهت پاسخ گویی سریع و به موقع به نیازهای کاربران امری ضروری است.


مخاطبان در مواجهه با انبوه اطلاعات چه باید بکنند؟

باید این نکته را توجه داشت که دسترسی به انبوه دانش ها ملاک نیست بلکه دسترسی داشتن به اطلاعات متناسب با نیاز مهم است و این از طریق پایگاه های اطلاعاتی میسر است. این ابزار و تکنولوژی، محققین و پژوهشگران را در تهیه روش های بازیابی و دریافت اطلاعات دقیق و صحیح یاری می دهد.

استفاده از شبکه های جهانی و فناوری های جدید، کاربرد اشاعه ی دانش را سریع تر و سهل تر ساخته است. در این خصوص ساختار هر یک از این پایگاه ها یک مدل از داده ها را ارائه می نماید و هر کدام از این مخازن اطلاعاتی عملگرهای مخصوص به خود را دارند. کاربر با استفاده از استانداردهای سواد اطلاعاتی می تواند داده کاوی کند و بدون محدودیت زمانی و مکانی از این پایگاه های اطلاعاتی، کتابخانه های الکترونیکی و دیجیتالی استفاده کند.


زمینه فعالیت اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان را معرفی کنید.

ما در واحد اطلاع رسانی اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به عنوان مکمل خدمات پژوهشی سعی داریم علاوه بر اسناد مکتوب و منابع چاپی، پایگاه های اطلاعاتی و پرتال های مرجع  دانش را معرفی و در اختیار کاربران و علاقمندان قرار دهیم.

در این جهت بخش اطلاع‌رسانی به منظور تسهیل و استفاده بهتر طلاب، محققین و پژوهشگران از این فن آوریها، خدمات ارائه می دهد. خدماتی مثل استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و نحوه دستیابی به منابع؛ اطلاع‌رسانی جاری از منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی؛ هماهنگ‌کننده بین کتابخانه های مراکز علمی آموزشی در زمینه استفاده از منابع و گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی- تخصصی و مرجع.


برنامه شما برای ارتقا و مهارت افزایی مخاطبانتان چیست؟

دسترسی به منابع اطلاعاتی روزآمد، یکی از نیازهای و ضرورت های یک پژوهش موفق و استفاده از محتوای این  پایگاه ها مستلزم دانش می باشد. در همین راستا علاوه بر خدمات مرجع و اطلاع رسانی که ذکر شد برای ارتقا و مهارت افزایی دانش پژوهان و طلاب، اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان کارگاه روش تحقیق در منابع الکترونیک و آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی را در مدارس علمیه برگزار می کند.


مشاهده در خبرگزاری شبستان



 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 738
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما