English | العربیة

کارگر
1393/4/2 دوشنبه لازمه زمینه سازی برای ظهور، ایجاد آگاهی در مردم است ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): یکی از مباحث مهم در عرصه مهدویت، نحوه ایجاد آمادگی در مردم جهان و زمینه سازی برای رشد عقلی و فکری مردم است، برای بررسی این موضوع گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین کارگر مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی انجام داده ایم.

به گزارش ایسکا حجت الاسلام و المسلمین کارگر در ابتدای گفتگو اظهار داشت: یکی از مباحث بسیار مهم در فرهنگ انتظار، بحث انتظار جهانی و زمینه سازی جهانی برای ظهور حضرت مهدی(عج) است. یعنی در اندیشه شیعه، مهدویت یک اندیشه جهانی فراگیر، جامع و کامل برای رهایی بشر از چنگ مشکلات و سختی ها و ناراستی ها و تشکیل امت واحده جهانی در ذیل حکومت و امر جهانی و با یک قانون واحد و با مدیریت واحد جهانی است.

وی ادامه داد: وقتی اندیشه مهدویت دارای ابعاد مختلف جهانی است، باید معارف و آموزه های آن نیز جهانی شود. یعنی همه مردم دنیا با این معارف آشنا شوند و بتوانند از ژرفای معارف مهدوی آگاه شده، از محاسن و زیبایی های آن با خبر گردند.

وی اضافه کرد: در این راستا یکی از مسئولیت های مهم ما، گسترش و تعمیق عالمانه موضوعات و مسائل مهدوی به دنیا است که در واقع با این کار درصدد شکل گیری چند تحول جهانی در عرصه مهدویت هستیم.

دکتر رحیم کارگر در ادامه ابراز داشت؛ در این راستا چند مولفه باید مد نظر قرار گیرد:

1. رشد فکری و عقلی مردم: مولفه اول مربوط به رشد افکار و اندیشه های مردم در زمینه های مختلف است. یعنی هم نسبت به قیام و ظهور امام زمان(ع) آشنا شوند، هم از موعودگرایی اصیل و راستین اطلاع داشته باشند، هم بسترهای پذیرش حکومت واحد جهانی را در دنیا فراهم سازیم. لازمه این کار این است که ما برنامه ریزی ها و اقدامات مختلفی را برای گسترش معارف مهدویت به دنیا داشته باشیم.

2. آمادگی جهانی برای ظهور: مولفه دوم بحث آمادگی جهانی است یعنی باید بتوانیم به کمک اندیشه موعودگرایی، ضمن ایجاد وحدت و همدلی در جهان بتوانیم دلها و جان ها را مشتاق ظهور امام زمان(ع) کنیم و در عین حال کمک کنیم که آمادگی های لازم برای درک عصر ظهور در مردم فراهم شود. لازمه این آمادگی جهانی گسترش فرهنگ انتظار پویا و اصیل در میان همه مردم است. یعنی به هر حال برای تحقق یکی از شرایط ظهور لازم است که مردم دنیا از آمادگی های لازم و یک انتظار صحیح برخوردار شوند و احساس نیاز و احتیاج به ظهور منجی در آنها به وجود آید.

 3. ایجاد انقلاب جهانی: مولفه سوم بحث ایجاد انقلاب جهانی است، یعنی این انتظار و آمادگی باید منجر به اعتراض و نارضایتی عمومی در سطح جهان گردد، و باعث ناخشنودی مردم از دولت ها و حکام نالایق و ناشایست خود شود. زمانی این اعتراض ها به وجود می آید که ما بتوانیم ضمن ایجاد معرفت نسبت به مهدویت آنها را با چالش ها و بحران های فراوان جامعه انسانی بیشتر آگاه کنیم، و نیازهای واقعی شان را به آنها بنمایانیم.

4. تشکیل صفوف حق طلبان: مولفه چهارم بحث تشکیل صفوف متحد حق طلبان در سراسر عالم است. یعنی این انتظار عمومی برای خروج و ظهور امام زمان(ع) باید منجر به نزدیکی حق طلبان و عدالت طلبان به هم گردد. در واقع طبق نظر امام خمینی(ره) باید حزب فراگیر مستضعفان در عالم شکل گیرد. این صف های متحد تاثیر بسیاری در تضعیف جبهه باطل خواهد داشت. پس امروز وظیفه ما نسبت به گسترش و تعمیق معارف مهدویت و انتظار در دنیا سنگین شده و باید سیاست های کلان کشوری و پژوهش های علمی و فرهنگی و اقدامات تبلیغی در این سمت و سو قرار گیرد. لازمه این کار تقویت مراکز علمی مهدویت با نگاهی جهان شمول و فراگیر است.

عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت در پایان اظهار داشت: لازم است ما مهدویت را به زبان های مختلف و متناسب با فرهنگ ها و نیازها و سلایق مردم تدوین و منتشر سازیم تا تشنگان معنویت و مهدویت از آن بهره گیرند. امید آن داریم به زودی شاهد شکل گیری زمینه های ظهور در سطح جهان باشیم و یقین بدانیم با رشد افکار عمومی و ایجاد آگاهی در مردم دنیا، ظهور نزدیک تر خواهد بود.

 

 

انتهای پیام/113

 

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


آخرین به روزرسانی:
شنبه 7 فروردين 1400 12:09:44

تعداد بازديد اين صفحه: 2378
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما