حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت نقش رسانه در بحث مهدویت گفت: به طور عمده شخصیت انسانها ساخته پیامهایی است، که از بیرون دریافت میکنند. از این رو، رسانه باید رشدآفرین، مثبت و ارزشی باشد
وی افزود: هرچه این پیامها رشد آفرین و مثبت و ارزشی باشد، شخصیتی که در افراد شکل میگیرد، یک شخصیت ارزشی خواهد بود و اگر پیامهای دریافتی خوب و ارزشی نباشد، شخصیت افراد متناسب با آن پیامهای دریافتی شکل خواهد گرفت.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: طبق روایات و آموزههای دینی، انسانها وقتی به دنیا میآیند، مانند یک زمین خالی هستند که در این زمین آهسته و آرام نهالهایی سبز میشود و به یک زمین پرگیاه تبدیل میگردد، در روایات توصیههای فراوانی شده که انسانها وقتی در زمان کودکی هستند، این زمین خالی را از نهالهای مفید و مثمر ثمر پر کنند.
وی ادامه داد: در انتقال یک پیام چهار عنصر اصلی و کلیدی نقش دارد، یک، خود پیام است و عنصر دیگر پیام دهنده و عنصر سوم پیام گیرنده و عنصر چهارم مسیر و کانال ارسال و دریافت پیام است که دارای اهمیت بسیاری است.
حجتالاسلام سلیمیان ابراز داشت: بر حسب زمانها، این چهار عنصر به ویژه پیام و مسیر پیام متفاوت است و زمانی که بر انسانهای اولیه گذشته که انتقال پیام به سادهترین وجه ممکن صورت میگرفته است و رفته رفته با کشف خط، این پیامها دقیقتر منتقل میشده و امروزه به کتاب تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: رسانههایی که امروزه شکل گرفته است، نوع پیام را تغییر نداده بلکه مسیر پیام و کانال پیام را با ویژگیهای خودش دچار تحول کرده است و امروزه با توسعه رسانههای تصویری و صوتی و شبکههای اینترنتی، هم پیام دهنده و هم گیرنده پیام، همانند قبل وجود دارند، اما مسیر و کانال پیام عوض شده و مخاطبان این رسانهها یک گستره وسیعتری را به خود اختصاص دادهاند که گاهی میلیاردها مخاطب پیدا میکنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی یادآور شد: دقت در انتقال مفاهیم و آموزه های ارزشی و معنوی در کانالهایی به وجود آمده، فرصت بسیار مغتنمی است که اگر از آن چشم پوشی شود، میتواند خسارات زیان باری را به وجود آورد.
وی در ادامه گفت: امروزه رسانهها میتوانند در انتقال مفاهیم و آموزهای معنوی و ارزشی، نه فقط در داخل یک محدوده خاص، بلکه مخاطبان جهانی خودشان را توسط این پیامها آگاه کنند.
حجتالاسلام سلیمیان خاطر نشان کرد: رسانههای تصویری اگر بخواهند اولویتهای پیامهای معنویشان را دنبال کنند، مهدویت یکی از اولویتهای این رسانهها است، رسانههای تصویری و کانالهای ماهوارهای و سایتهای اینترنتی میتوانند در انتقال پیام مهدوی نقش اساسی داشته باشند.
وی افزود: وقتی انتقال پیام به افراد انجام میشود، کم کم شخصیت این افراد را شکل میدهد و سهم قابل توجهی در زمینهسازی و فراهم کردن شرایط در آن اتفاق بزرگ، که ظهور حضرت مهدی علیه السلام است را شکل میدهد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در غیبت کبری حضرت مهدی علیه السلام این رسانهها هستند که میتوانند، جامعه منتظر را با مسؤولیتهای خودشان آشنا کنند و این آشناکردن میتواند در راستای زمینه سازی ظهور نقش ویژهای را ایفا کند.
وی تأکید کرد: نقش رسانهها، نقش بیمانند در انتقال معارف و آموزههای مهدوی به مخاطبان و علاقهمندان در گسترة بسیار وسیعی است که تبعاً میتواند شخصیت انسانها در مدار آنچه که در مهدویت مورد نظر است را شکل دهد، زیرا شکلدهی شخصیت انسانها، منجر به رفتارهایی در راستای آموزه های مهدوی خواهد شد.
حجتالاسلام سلیمیان در پاسخ به این پرسش که «ویژگی رسانههای مهدوی چیست؟» گفت: آنچه که در راستای مسؤولیت ما در قبال حضرت مهدی علیه السلام خواسته شده، وظایف مشخصی است که به عنوان شناخت و معرفت نسبت به آن حضرت است، یک مسؤولیت و وظیفه کلیدی، شناخت حضرت مهدی علیه السلام است که خود این شناخت، مسؤولیتهایی را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: امروزه مهمترین مسؤولیت رسانههای جمعی، فراهم کردن و فرستادن آگاهیهای معتبر در حوزه معارفهای مهدوی است، متاسفانه برخی از رسانهها به آگاهیهای معتبر در حوزه های مهدوی توجه ندارند و این امر سبب ایجاد مشکلاتی میشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: امروزه مهمترین رسالت رسانههای جمعی، توجه و اهتمام به معارف معتبر و در اختیار قرار دادن آنها، در زیباترین شکل ممکن به مخاطبان است.
وی درباره مهدوی کردن رسانهها گفت: تلاشهای ارزشمندی صورت گرفته و هیچکس منکر صداقت و زحمات این افراد نیست، اما آنچه که از ما در قبال معرفی آموزه های حضرت انتظار میرود نسبت به کاری که انجام میدهیم حکایت از این دارد که، فاصله ما با حد مطلوب، فاصله زیادی است.
وی در پایان با تأکید گفت: متولیان امر رسانه با فراهم کردن آگاهیهای معتبر در حوزه مهدویت با مسؤولیتهایشان آشناتر شوند، که این آشنایی سبب انگیزه برای مسؤولیت خبرنگار و مسؤول سایت و مدیریت همه عوامل دست اندر کار رسانه های جمعی میشود.
اگر کسی بین خود و حضرت مهدی علیه السلام یک پیوندی احساس کند و مسؤولیت خودش را در قبال حضرت بشناسد، به طور یقین نقش مفیدی ایفا میکند و رسانهها با ایجاد پیوند و شکل دهی شخصیت افراد در زمینه مهدویت میتوانند کمک کنند، به همین دلیل تلاش رسانهها در راستای ارتقا آگاهیهای مهدوی و معنوی مردم است که سبب کسب موفقیتهای خوبی در این زمینه شده است.
انتهای پیام/113