اصطلاح نامه
1392/3/26 يكشنبه اصطلاحنامه وب پایه جامع علوم اسلامی راه اندازی شد (ایسکا): اصطلاح‏نامه جامع علوم اسلامی مجموعه‏ اى است که تا کنون بیش از 200 هزار اصطلاح ، واژه و عنوان در رشته های مختلف علوم اسلامی و حوزه های وابسته رادربر می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مهندس خاتمی، مدیر اداره نظام‌های اطلاعاتی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با اعلام این خبر گفت: در این مجموعه اصطلاحات به گونه‏‌اى سازمان‌یافته که روابط پیشین میان مفاهیم(اعم، اخص و ...) را روشن مى‏‌کند؛ به عبارت دیگر مجموعه اصطلاحات به نحوی نظام یافته است که بین آنها روابط معنایى و رده‏‌اى، یا سلسله مراتبى برقرار است و توانایى آن را دارد که موضوع آن رشته را با تمام جنبه‏‌هاى اصلى، فرعى و وابسته به شکلى نظام‌یافته و به قصد ذخیره و بازیابى اطلاعات، مدارک و مقاصد جنبى دیگر عرضه کند.

مدیر فنی پروژه اصطلاح‌نامه تحت وب جامع علوم اسلامی در ادامه گفت: اصطلاح‏‌نامه علوم اسلامی منبع و مرجعى است که هر یک از اجزاى آن کلیدى است براى گشودن و بازیابى اطلاعات انباشته شده و انبوه در رایانه. اجزای تشکیل‌دهنده اصصلاح‏‌نامه علوم اسلامی مدخل‏‌ها و واژه‏‌هایى هستند که تبلور اطلاعات و یا در برگیرنده مسائل متن و مدرک مورد نظم هستند. در این ویرایش تعداد اصطلاحات مرجع 189 هزار و 131 و تعداد اصطلاحات پیشنهادی 44 هزار و 415 و تعداد اصطلاحات دارای مستند 31 هزار و 557 تعداد نمایه‌ها 158 هزار و 493 است که همچنان در حال بروزرسانی و افزایش است.

وی با بیان برخی ویژگى‏‌هاى اصطلاح‏‌نامه جامع علوم اسلامی، ادامه داد: اصطلاحات در قالبى نظام‏‌مند، طبقه‏‌بندى مى‏‌شود، به صورتى که از حاکم به تابع، از عام به خاص و از بالاترین رده به پائین‏‌ترین رده، مجموعه اصطلاحات یک علم را در یک کلاف سلسه‏‌اى، تنظیم کرده و نمایش مى‏‌دهد همچنین با توجه منطقى بودن تنظیم اصطلاحات، معنى و مفهوم اصطلاحات، کاملاً مشخص شده و در مواردى که نیاز به توضیح کاربردى باشد، با یادداشت دامنه، روشن مى‏‌شوند.

خاتمی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این اصطلاح‌نامه این است که هیچ اصطلاحى در اصطلاح‌‏نامه ظاهر نمى‌شود مگر اینکه رابطه معنایى آن با سایر اصطلاحات در حوزه خاص اصطلاح‏‌نامه مشخص شده باشد. در هر یک از رشته‌های علوم اسلامی نیز طرحى تهیه مى‏‌شود تا روابط منطقى میان مفاهیم اصطلاحات و ترسیم چهره کلى و مجموعى از ساختار آن رشته را نشان دهد. واژگانى استاندارد براى هر یک از حوزه‌های علوم اسلامی ارائه مى‏‌کند تا یک‏سان‏‌سازى مدخل‏‌هاى نظام ذخیره و بازیابى اطلاعات را موجب شود.

وی تصریح کرد: براى کاربرد اصطلاحى واحد از مجموعه مترادف‌ها و ... در شبکه اصطلاحات نظام ارجاعات بین اصطلاحات مترادف و شبه مترادف برقرار مى‏‌شود که محققان، نمایه‏‌سازان و استفاده‌کنندگان را جهت انتخاب اصطلاح صحیح و مناسب براى موضوع مورد جستجو راهنمایى مى‏‌کند، همچنین براى انتخاب آسان، صحیح و هماهنگ نمایه‏‌ها فهرست منظمى از واژه‌هاى یک موضوع را بدست مى‏‌دهد.

خاتمی یادآور شد: برای اطمینان بخشیدن به نمایه‏‌ساز در استفاده مناسب از اصطلاحات و حد و مرز دادن به جایگاه کاربردى آنها بر واژگان نمایه‏‌سازى نظارت مستمر می‌شود و زبان منطقى و نظام‏‌مند براى موضوع و یا علم مورد نظر را فراهم مى‏‌کند؛ لذا بهره‌‏گیرى از رایانه آسان مى‏‌شود.

مدیر نظام‌های اطلاعاتی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در پایان بیان کرد: سامانه فوق قابلیت ارائه خدمات به سایر مراکز و پایگاه‌های اطلاعاتی به صورت برخط(OnLine) از اطلاعات موجود را دارا است که خدمات مورد نظر به همراه جزئیات فنی آن به زودی معرفی خواهد شد.

 

یادآور می شود برای مشاهده این پایگاه می توانید از مسیر ذیل استفاده نمایید:

http://thesaurus.islamicdoc.org/thesaurus/index.php

 

انتهای پیام/ 115

منبع: سایت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز اطلاعات و مدارك اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما