عیسی زاده
1393/3/21 چهارشنبه اهداف و ویژگی های جنگ نرم ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده مدیر گروه فرهنگ نامه های قرآنی که در آن به بررسی اهداف و ویژگی های جنگ نرم پرداخته است.

دشمن در تعریف خود از جنگ نرم اهدافی را دنبال می کنند برخی از این اهداف را می توان اینگونه برشمرد:
1. تغییر در باورها و اعتقادات

اساسی‌ترین و مهم‌ترین هدف جنگ نرم، تغییر در باورهای مردم می‌باشد، چرا که دگرگون نمودن مسیر هر جامعه‌ای به تغییر در باورهای آن جامعه بستگی دارد.

2. تغییر در افکار و اندیشه

یکی دیگر از اهداف مهم جنگ نرم، تغییر افکار و اندیشه مردم می‌باشد و بستر این تغییر به وسیله دگرگونی در باورها و اعتقاد جامعه ایجاد می‌شود.

3. دگرگونی رفتار

دگرگونی در رفتار هر جامعه‌ای متکی بر تغییر در اعتقادات و باورها و تفکر و اندیشه است؛ زیرا بدون تغییر در اعتقادات و باورهای جامعه نمی‌توان، رفتارهای آنان را تغییر داد.

4. تغییر ساختار حکومت

هدف نهایی در جنگ نرم، تغییر دادن حاکمیت سیاسی جامعه است و تحقق چنین هدفی مشروط به سلب مقبولیت حاکمیت از سوی مردم می‌باشد و زمانی مردم مقبولیت حاکمیت را نفی می‌کنند که اعتقادات و باورهایشان نسبت به حاکمیت عوض شود.

 

ویژگی‌های جنگ نرم

کشور ما به دلیل برخورداری از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی ـ اسلامی‌، اصالت نژادی، وسعت سرزمین، کمیت و کیفیت جمعیت، امکانات نظامی، اقتدار سیاسی، نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی، منابع طبیعی، سرمایه اجتماعی، درایت و توانمندی رهبران فرهنگی و سیاسی، یکپارچگی انسجام ملی و مهم‌تر از همه تمسک به فرهنگ و مکتب اهل‌بیتe و التزام به نظریه ولایت‌فقیه، الگویی مترقی و متعالی برای کشورهای اسلامی و عامل مهمی در بیداری و خیزش ملت‌های اسلامی منطقه است و از همین‌رو دشمنان ما و در رأس آن دولت مستکبر امریکا، کانون حملات نرم و براندازانه خود را متوجه کشورمان کرده‌اند.

مهم‌ترین ویژگی‌های جنگ نرم عبارتند از:

1. تغییر ماهیت جامعه

با توجه به نقش اساسی تغییر ماهیت جامعه در تغییر ساختار سیاسی، مهم‌ترین چیزهایی که در جنگ نرم مورد هجوم قرار می‌گیرد اعتقادات، ارزش‌ها و باورهای اساسی آن جامعه است.

2. تدریجی و مخفی بودن

در جنگ نرم، حملات به صورت تدریجی و آرام و غیر آشکار انجام می‌‌گیرد، به طوری که بسیاری از افراد قدرت تشخیص آن حملات را ندارند و به راحتی به دام آن می‌افتند و در صف مصدومان این جنگ قرار می‌گیرند.

3. الگوسازی

با توجه به نقش بسیار مهم نماد و الگوها در تغییر نگرش‌ها، مهاجمان در جنگ نرم می‌کوشند تا الگوها و نمادهای به ظاهر جذاب را جایگزین نمادهای ارزشی جامعه کنند.

4. پایداری نتایج

نتایج حاصله از جنگ نرم پایدار است؛ چون باورهای تغییریافته از این جنگ به راحتی قابل برگشت به حالت گذشته نیست.

5. جذابیت

تغییر باورها و اعتقادات هر جامعه‌ای بدون به کارگیری از جذابیت‌های فریب‌دهنده، امکان‌پذیر نیست، لذا تمام تلاش مهاجمان در جنگ نرم، ارائه جذاب‌ترین برنامه‌های تخریبی به جامعه هدف است.

6. استفاده از عواطف و احساسات

در جنگ نرم بیشترین استفاده از عواطف و احساسات برای نفوذ در افکار و اندیشه‌ها برای تغییر باورها صورت می‌گیرد.

7. بهره‌گیری از آسیب‌ها

آسیب‌های موجود در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، زمینه‌های بسیار مهمی برای بهره گیری مهاجمان در جنگ است و آنان با استفاده از این بسترها، وجود بحران را در جامعه دامن می‌زنند تا آرام آرام بتوانند به تغییر ساختار سیاسی جامعه دست یابند.

8. بهره‌گیری از تمام شیوه‌های پیشرفته

در جنگ نرم، دشمنان به استفاده از یک شیوه اکتفا نمی‌کنند بلکه از تمام شیوه‌های پیشرفته و جدید استفاده می‌نمایند.

9. فراگیری نسبت به همه اقشار

تمام اقشار وسنین مختلف، مورد هدف این جنگ هستند و برای همه آنها، برنامه‌های جذاب و فریبنده در دستور کار مهاجمان قرار گرفته است. در جنگ نرم، مهاجمان با ارائه برنامه‌های جهت‌دار و از قبل طراحی‌شده، حتی کودکان را نیز مورد هدف قرار می‌دهند.

10. ایجاد شبهه

در جنگ نرم ارکان اساسی و مسلم اعتقادات جامعه به آرامی مورد‌ تردید و شبهه قرار می‌گیرد تا به ندرت به تغییر اساسی در باورها و اعتقادات بینجامد.

11. تفرقه‌انگیزی

استفاده از تعصب قومیت‌ها و گروه‌های مختلف جامعه از ویژگی‌های جنگ نرم است تا از این طریق، به جای استفاده از نیروهای جامعه در جهت تعالی و رشد، آنان به سوی تفرقه و اختلاف سوق داده شوند.

12. بهره‌گیری از نیروهای مقابل

یکی از ویژگی‌های جنگ نرم، بهره‌گیری از نیروهای مستعد طرف مقابل به نفع خویش می‌باشد. این نیروها با کمترین مقاومت، حاضرند با مهاجمان جنگ نرم همکاری کنند و به عنوان ستون پنجم آنها در داخل عمل نمایند.

 

 

انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز فرهنگ و معارف قرآن
مجری سایت : شرکت سیگما