عیسی زاده
1393/3/12 دوشنبه روش‌های جنگ نرم از نگاه قرآن ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن که در آن به بررسی روش های جنگ نرم دشمنان از منظر قرآن پرداخته است.


در طول تاریخ در موضوع جنگ نرم از روش‌های همانندی استفاده شده است و از همین‌‌رو می‌توان گفت بیشتر روش‌هایی که در گذشته مورد استفاده بوده هنوز به همان قوت و شدت مورد استفاده دشمنان قرار می‌گیرد.

در تمامی این روش‌ها تلاش بر آن است تا با بهره‌گیری از روان‌شناسی، عواطف واحساسات مخاطب تحت تأثیر قرار گیرد و با تغییر در آنها، اندیشه‌ها و افکار اشخاص عوض شود.

بدیهی است که انسان مجموعه‌ای از بینش‌ها و نگرش‌هاست و نگرش‌ها، ارتباط تنگاتنگی با سه مؤلفه شناخت، عواطف و احساسات و رفتار دارد. از آنجا که نمی‌توان در انسان، میان این سه مؤلفه جدایی مطلق افکند، تغییر و دگرگونی در هر یک از آنها می‌تواند در دو چیز دیگر نیز تغییر ایجاد کند. بسیار دیده شده که شخص از نظر شناخت نسبت به موضوعی در مقام اطمینان و علم عرفی است و یا حتی در مقام قطعیت نشسته، ولی از آنجا که عواطف و احساسات وی تحت تأثیر قرارگرفته و تغییریافته، برخلاف شناخت قطعی و یا علم عادی خود عمل می‌کند. مهم‌ترین روش‌هایی که در طول تاریخ جنگ نرم و جنگ ‌روانی گزارش‌ شده مجموعه‌ای از روش‌ها چون افتراء زدن، شخصیت‌سازی، تخریب شخصیت، شایعه‌سازی، تهدید، تحریم و مانند آن است.

1. روش افک و افترا

در روش افک و افتراء، دشمنان می‌کوشند تا جایگاه رهبران و مسئولان هر جامعه و نظامی را از جایگاه واقعی‌شان پایین آورده و تنزل دهند. در همین راستا، ترور شخصیت به عنوان مهم‌ترین روش در جنگ نرم مورد توجه و تأکید قرار می‌گیرد. در طول تاریخ اینگونه رفتارها از سوی دشمنان درباره پیامبران، بسیار به کار رفته است. همچنین اتهام بهره‌گیری از قدرت و ثروت برای مقاصد شخصی، بهره‌کشی از دیگران برای مقاصد پست دنیوی و هواهای نفسانی از جمله این تهمت‌هاست که همواره از سوی دشمنان نسبت به رهبران، مطرح شده است.

2. شایعه‌سازی

روش شایعه‌سازی و شایعه پراکنی، از دیگر روش‌هایی است که در جنگ نرم به شدت مورد توجه و کاربرد است.

باورپذیری از طریق متواتر خبر دروغین و شایعه، شیوه‌ای است که حتی خواص را فریب می‌دهد. شبکه‌های زنجیره‌ای که هر خبری را از یکدیگر می‌گیرند و پخش می‌کنند، باورپذیری را آسان می‌کنند.

این روش حتی در میدان جنگ برای کاهش روحیه سربازان به کار می‌رود. به عنوان مثال، دشمنان در جنگ احد، دشمنان با شایعه کشته شدن پیامبر(ص) تلاش کردند تا موجب اختلاف و فرار سربازان اسلام و از هم ‌پاشیدگی ارتش اسلام شوند.

در قرآن کریم گزارش‌های بسیاری درباره شایعه و نقش آن در تضعیف روحیه بیان شده که می‌توان به آیه 83 سوره نساء، 60 سوره احزاب و 174 و 175 سوره آل عمران اشاره کرد.

3. روش ایجاد تردید

از روش‌های جنگ نرم، بازی با ارزش‌های جامعه است. برخی از دشمنان مثل کافران و منافقان، با بهره‌گیری از این شیوه می‌کوشند تا تردید و دو دلی را در جامعه القا کنند. از این رو آنان گاه با ابزار ایمان و همدلی و همراهی ظاهری با مسئولان و مردم و رهبران دینی و سپس اظهار کفر و بی‌ایمانی نسبت به آنان می‌کوشند تا مردم را دچار تردید نسبت به آموزه‌ها و ارزش‌ها و باورهای خود کنند. همراهی با شخصیت‌های اجتماعی و رهبران و تأیید مواضع آنان و سپس مخالفت با آنان، بسیاری از سست ایمان‌ها و بیمار دلان را به تردید می‌افکند و زمینه اختلاف وتفرقه را فراهم می‌آورد.

قرآن کریم نیز گزارش می‌دهد که در دوره پیامبر اکرم (ص) هم دشمنان از این روش بسیار سود می‌بردند.[1]

4. شخصیت‌سازی

از دیگر روش‌های دشمنان در جنگ نرم می‌توان به شخصیت سازی اشاره کرد. در این روش، دشمنان می‌کوشند تا رقیبانی از درون همان جامعه، برای شخصیت‌های اصلی و رهبران جامعه ایجاد کنند و با کم‌ترین هزینه بیش‌ترین سود را ببرند.

در داستان حضرت موسی(ع) نیز آمده که فرعون کوشید تا نخست به وسیلة ساحران[2] و سپس با بلعم باعورا[3] به اهداف خود برسد و جایگزینی برای آن حضرت بسازد که از نظر او همتراز شخصیت موسی(ع) بودند.

در جهان معاصر نیز با اهدای جوایز بین‌المللی چون صلح نوبل و حقوق بشر و شخصیت‌سازی از طریق رسانه‌ها، همانندسازی و شخصیت‌سازی نسبت به رهبران صورت می‌گیرد.

5. ترویج فساد و فحشا

ترویج فساد و فحشا، یکی از بُرنده‌ترین روش‌های دشمنان در جنگ نرم می‌باشد. خداوند متعال در قرآن کریم، علت انحراف و گمراهی برخی امت‌ها را همین امر معرفی کرده و می‌فرماید:

«فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتّبعوا الشهوات[4]؛

سپس در پی آنها جانشینانی آمدند که نماز را ضایع کردند و از شهوت‌های (نفس) پیروی کردند».

وحشت و هراس دشمنان از بیداری و قدرت ناشناخته مسلمانان به حدی است که آنان به هرشکل ممکن برای فاسد کردن افراد جامعه اسلامی می‌کوشند، و در این مسیر، با راه‌اندازی ماهواره‌ها و سایت‌های مخرب، به صرف هزینه‌های هنگفت و إعمال سیاست‌های ضد بشری می‌پردازند تا روح و روان جوانان مسلمان را به فساد و فحشا بکشانند. فعالیت‌های تخریبی یکی از همین سایت‌های مورد حمایت دشمنان اسلام، که با ترویج فساد و فحشا، ضربات جبران‌ناپذیری را به ایمان جوانان وارد کرده است، نمونه‌ای از همین موضوع است. اعترافات تکان‌دهنده عوامل این سایت و کاربران فریب خورده این سایت، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.[5]

 

 


[1]. نساء (4)، آیات 137 ـ 138.

[2]. اعراف (7)، آیات 115 ـ 117؛ شعراء(26)، آیات 43 ـ 45.

[3]. اعراف (7)، آیات 175 ـ 176.

[4]. مریم (19)، آیه 59.

[5]. مشروح این جریان در پیوست 1 در پایان کتاب می‌آید.



انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز فرهنگ و معارف قرآن
مجری سایت : شرکت سیگما