میرعرب
1393/3/10 شنبه نگاهی به کتاب «علوم قرآن» ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): کتاب علوم قرآن اثر حجت الاسلام و المسلمین میرعرب عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن است، در زیر به بررسی اجمالی از این کتاب پرداخته ایم.

به گزارش ایسکا: نویسنده در کتاب «علوم قرآن» تلاش کرده تا در حد توان، روایات مربوط به علوم قرآن را در یک مجموعه تدوین و علوم قرآن قابل استفاده از روایات اهل بیت(ع) را ارائه و نشان دهد که همه­ی نویسندگان این فن ریزه­خوار خوان آن عالمان الهی هستند.

وی برای تامین این هدف، پژوهش حاضر را بر اساس معیارهای ذیل تدوین کرده است:

1- گردآوری روایات قابل استفاده در مباحث علوم قرآنی.

2- تنظیم موضوعی و تخصصی روایات بر اساس عناوین و مباحث علوم قرآنی.

3- عدم توجه به اسناد احادیث؛ زیرا چنین کاری مجالی واسع می­طلبد.

4- استفاده­های مکرر از احادیث مشتمل بر مباحث متنوع با تقطیع مناسب.

5- اختصاص استفاده از روایات، به منقول از اهل بیت(ع) و منابع امامیه، مگر در موارد نیاز و ضرورت، یعنی مواردی که که احادیث اهل سنت کمکی به فهم بهتر مطلب کند.

6- تلاش برای توضیح روایات و تبیین وجه استفاده از آنها.

7- کتاب با تاریخ قرآن که شامل وحی و نزول، جمع و تالیف و... است، آغاز شده و سپس مباحث مقدماتی تفسیر؛ مانند ظاهر و باطن، ناسخ و منسوخ، سلامت قرآن از تحریف، حجیت برداشت­های قرآنی و... ادامه یافته و در ادامه، خود تفسیر و به تبع آن تاویل مطرح شده است.

8- در ترجمه آیات از منبع خاصی استفاده نشده، بلکه گزینشی عمل شده و حتی در ترجمه یک آیه به چند ترجمه مراجعه شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: رسول خاتم(ص) اهل بیت(ع) را اهل ذکر خواند[1] و آنان را مرجعِ شناختِ کامل قرآن معرفی و امت اسلامی را به آنان ارجاع داد. علی(ع) که ناقل رهاورد نبوی است، فرمود: «إنّ القرآن مع أهل بیته، وهم التراجمة عنه، المفسرون له، وجب أخذ ذلک عنهم ومنهم، قال الله تعالى "فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون"[2]؛ قرآن همراه اهل بیت است (و این دو از هم جدا شدنی نیستند)، و آنان ناقلان معنا از جانب رسول خدا و (خودشان نیز) مفسران قرآن هستند، پس واجب است دریافتِ (نقل­ها و تفسیرها) از آنان؛ خدای تعالى فرمود: "از اهل ذکر بپرسید اگر نمی­دانید".[3]

خاتم الانبیاء(ص) بر هیچ مطلبی مانند رجوع به اهل بیت(ع) تاکید نفرموده؛ احادیثی نظیر: "حدیث ثقلین" که متواتر است، حدیث امان: «النجوم أمان لأهل الأرض من الغرق، وأهل بیتی أمان لامتی من الاختلاف...»[4]، حدیث سفینه: «مثل أهل بیتی مثل سفینة نوح من رکبها نجا ومن تخلف عنها غرق»[5] و نظایر اینها که بسیارند، همه تاکید دارند که برای شناخت کامل قرآن تنها مرجع اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

این همراهان قرآن، داناترین افراد بشر برای معرفی قرآن، مبیّن حقایق آن، و واسطه­ی فیض در بهره­مندی از انوار درخشان آن هستند؛ زیرا اهل بیت(ع) مخاطبان اصلی قرآنند و «إنما یعرف القرآن مَن خوطب به»[6]؛ (کُنه و ژرفای) قرآن را آن کس می­شناسد که خطاب به او (نازل) شده است.

وجود اهل بیت(ع) نیاز همیشگی بشر به عالی­ترین استاد برای استفاده کامل از قرآن است. امام صادق(ع) فرمود: «إنّا أهل البیت، لم یزل الله یبعث فینا من یعلم کتابه من أوله إلى آخره»[7]؛ ما اهل بیتی هستیم که خدا، همواره در میان ما کسی را می­گمارد که قرآن را از آغاز تا انجامش می­داند (و می­شناسد).

با توجه به حقیقت یاد شده است که دانشمندان عصر اهل بیت(علیهم السلام)، به دانایی بی­نظیر آنان در تفسیر قرآن و سایر علوم معترف بودند.

ابن عباس می‏گوید: "آنچه از تفسیر فراگرفته­ام، از علی بن ابی‏طالب(ع) است."[8] و سعید بن مسیب می­گوید: «کسی از مردم، غیر از علی بن ابی طالب نگفته: «سلونی»[9] و عبد الملک بن سلیمان می­گوید: به عطا گفتم: آیا در میان اصحاب محمد عالم­تر از علی وجود دارد؟ گفت: «لا والله لا أعلمه»؛ نه به خدا کسی را نمی­شناسم.[10]

و اعترافاتی نظیر: «قرآن بر هفت حرف (هفت مرتبه طولی معنایی) نازل شده و کلمه­ای از قرآن نیست که ظاهر و باطنی دارد و براستی که علم ظاهر و باطن نزد علی بن ابی طالب است»[11]، از ابن مسعود و امثال او، در منابع اسلامی، اعم از امامیه و اهل سنت، شاهد صدق مدعاست.

در حدیثی قدسی که امام رضا(ع) از پدرانش از پیامبر(ص)، از جبرئیل از میکائیل، از اسرافیل، از خدا جل جلاله نقل می­فرمایند، از جمله مسئولیت­های علی(ع) بیان کتاب خدا عنوان شده است.[12]

روایات باب متشابهات به ما فهمانده­اند که اهل بیت (علیهم السلام) راسخان در علم هستند و آنان عالمان به تاویل قرآن می­باشند.[13]

پس، برای فهم صحیح قرآن، باید از محضرشان بهره برد و معیارهای تفسیرِ صحیح را که به دور از هوای نفس و تفسیر به رأی است، از آنان فراگرفت.

در میان معارف مربوط به قرآن، علوم قرآن تقدم رتبی دارد؛ زیرا قواعد و کلیاتی را به ما می­آموزند که قبل از ورود به خود قرآن به آنها نیاز داریم.

در علوم قرآن مجموعه مسائلِ حول قرآن کریم که تفسیر و تبیین ویژگی­ها و اهداف کتاب الهی جزئی از آن است، مورد بحث قرار می­گیرد.

علوم قرآنی، دانش­های مربوط به قرآن کریم است؛ مانند نزول، جمع، ترتیب، کتابت، قراءت، تفسیر، اعجاز، ناسخ و منسوخ و رفع شبهه از این کتاب الهی و علومی مانند آن.

با توجه به آنچه گفتیم، داناترین افراد به علوم قرآن بعد از پیامبر(ص)، علی(ع) و فرزندان معصوم او هستند.

بر اساس این اندیشه، بر آن شدیم تا در حد توان، روایات مربوط به علوم قرآن را در یک مجموعه تدوین و ارائه نماییم. ما در این نوشتار نه مدعی جامعیت هستیم و نه مدعی نهایت دقت، و فقط راهی را آغاز کرده­ایم که امیدواریم ادامه­ی مبارکی داشته باشد و ابتر نماند.

 



[1] - بصائر الدرجات، ص57و 58.

[2] - سوره نحل / آیه 43 و سوره انبیا / آیه 7.

[3] - بحار الانوار، ج90، ص2: نقل از تفسیر نعمانی.

[4] - المستدرک (حاکم)، ج3، ص149.

[5] - المعجم الأوسط، ج5، ص354.

[6] - الکافی، ج8، ص311، ح485.

[7] - بصائر الدرجات، ص214، ح6.

[8] - تفسیر القرطبی، ج1، ص35.

[9] - أسد الغابة، ج4، ص22.

[10] - همان.

[11] - فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج3، ص60.

[12] - وسائل الشیعة (الإسلامیة)، ج18، ص138، ح30.

[13] - الکافی، ج1، ص213، ح1.

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز فرهنگ و معارف قرآن
مجری سایت : شرکت سیگما