خراسانی
1393/3/7 چهارشنبه نگاهی به پروژه های گروه دائرة المعارف قرآن کریم در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین خراسانی ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): حجت الاسلام و المسلمین علی خراسانی مدیر گروه دائرةالمعارف های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن به معرفی پروژه های این گروه پرداخت.

به گزارش ایسکا حجت الاسلام و المسلمین علی خراسانی مدیر گروه دائرة المعارف قرآن کریم اظهار داشت: وظیفه اصلی گروه دائرةالمعارف، تدوین دائرةالمعارف های قرآنی برای اقشار و اصناف مختلف است. وی ادامه داد: نخستین پروژه این گروه در زمینه دائرةالمعارف نویسی، دائرةالمعارف قرآن کریم است که برای اولین بار در جهان اسلام در حال تدوین است و به حمد الله تاکنون 11 جلد آن منتشر شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر دائرالمعارف، یک کار دیگری که  احساس شد برای نوجوانان باید انجام شود، دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان است، که از این جهت از سال 80 پروژه تدوین آن در قالب طرحی ارائه شد و از سال 84 پروژه آغاز شد.

وی ادامه داد: همان طور که عرض کردیم کمبود این اثر در مطالعات قرآنی و وجود جوانان و نوجوانان علاقمند به مباحثات قرآنی، تدوین چنین اثری را اجتناب ناپذیر می کرد .

حجت الاسلام و المسلمین خراسانی در ادامه ابراز داشت: در سال 84 این پروژه را آغاز کردیم و طبعاً انبوهی از اطلاعات در موضوعات مختلف داشتیم، لذا برای اجرای این پروژه تیمی از متخصصان مطالعات قرآنی و تیمی از متخصصان ادبیات کودک و نوجوان شکل گرفت و نسبت به چهارچوب و آیین نامه به بحث و مباحثه پرداختند و از همان سال، کار آغاز شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همان تیم مسئولیت تدوین این پروژه را عهده دار هستند. افزون بر انتخاب مدخل ها، نشر و ادبیات به کار رفته در مقالات، حجم مباحثات که در مقالات است، و همچنین محتوایی که در مقالات ارائه می شود، نکاتی است که در خود شیوه نامه به آنها توجه شد و با توجه به مجموعه این مباحث مدخل های این دانشنامه 1200-1400 مدخل می باشد که هر جلد مشتمل بر حدود 100 مدخل و موضوع است.

مدیر گروه دائرةالمعارف قرآن کریم ادامه داد: جلد اول این دانشنامه در اواخر سال 1391 منتشر شد. این اثر به شکل تمام رنگی و با استفاده از تصاویر و نقاشی ارائه شده که تصاویر همه برای انتقال مفاهیم در مقطع سنی نوجوانان بسیار تاثیرگذار است. با توجه به کاستی هایی که در  صفحه آرایی و تصاویر جلد اول وجود داشت، در جلد دوم این بخش ها را تقویت کردیم و ان شاء الله جلد دوم برای نمایشگاه قرآن کریم امسال ارائه می شود. طبعاً جلد دوم از نظر تصاویر وضعیت بهتری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: جلد دوم از مقاله اسباط شروع و به اعجاز قرآن ختم می شود. و مهمترین مدخل های این دانشنامه عبارتند از: اسباط، استبداد، استعمار، استراق سمع، استضعاف، استعاضه، استقلال، اسحق، اصراف، اسلام، اسماعیل، اسم اعظم، اعتدال، اعتکاف.

 

 

انتهای پیام/113

 

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز فرهنگ و معارف قرآن
مجری سایت : شرکت سیگما