رضایت‌مندی هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، در بازدید از فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف در استان قم در تاریخ 1401/11/17 از پژوهشگاه بازدید کرد و نتیجه ارزیابی از پژوهشگاه پس از طرح در کارگروه تخصصی مربوط را مثبت و رضایت‌بخش اعلام داشتند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف در استان قم در تاریخ 1401/11/17 به سرپرستی جناب آقای دکتر حسن پهلوانی (رییس گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه قم و نماینده هیأت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان قم) به همراه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب (استادتمام دانشگاه قم) و سه نفر از کارشناسان متخصص در امور پژوهش، اداری و مالی و جذب، ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی از فضای کالبدی، کیفیت فعالیت‌ها و امکانات پژوهشی و اداری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بازدید به عمل آوردند و نتیجه ارزیابی از پژوهشگاه پس از طرح در کارگروه تخصصی مربوط را مثبت و رضایت‌بخش اعلام داشتند که در ادامه، نتیجه ارزیابی صورت گرفته به شرح زیر ابلاغ گردید.

گزارش هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) که از سال 1363 با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1384 با مجوز قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شد. این پژوهشگاه نهادی حوزوی، انقلابی، پژوهشی و علمی است که با هدف تبیین معارف ناب اسلامی، تبیین نظام‌مند اسلام و تأمین پشتوانه‌های علمی و نظری برای نظام‌بخشی و کارآمدسازی حکومت دینی و انقلاب اسلامی ایجاد گردیده است.
این پژوهشگاه دارای 13 پژوهشکده و مرکز و 39 گروه پژوهشی است که عبارتند از: «پژوهشکده فرهنگ و معار قرآن»، «پژوهشکده تاریخ و سیره  اهل‌بیت(علیهم‌السلام)»، «پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی»، «پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی»، «پژوهشکده اخلاق و معنویت»، «پژوهشکده فقه و حقوق»، «پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی»، «پژوهشکده الهیات و خانواده»، «پژوهشکده اسلام تمدنی»، «پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی»، «پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی»، «مرکز احیای آثار اسلامی» و «مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل».
همچنین حدود 100 عضو هیأت علمی تمام‌وقت و 8 همکار پژوهشی (هیأت علمی پاره‌وقت) و 32 محقق رسمی و بیش از 900 همکار پژوهشی ـ پروژه‌ای با این پژوهشگاه همکاری می‌نمایند.
با عنایت به بندهای 5 و 6 جزء «ب» ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آیین‌نامه مربوط، در بازدید به عمل آمده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورخ 17/11/1401 علاوه بر تکمیل گزارشنامه بازدید از مؤسسات پژوهشی، نکات ذیل جهت استحضار و دستور مقتضی ارسال می‌گردد:
ـ پژوهشگاه دارای یک کتابخانه با منابع غنی می‌باشد.

ـ مشکلی در انجام فرآیندهای تبدیل وضعیت، ارتقای مرتبه و ترفیع رتبه مشاهده نشد.
ـ پژوهشگاه کارهای بزرگی در زمینه چابک‌سازی، مدیریت کارها و وظایف روزانه انجام داده است که قابل تقدیر است.
ـ سامانه‌ای شخصی‌سازی شده، مشابه با سایت مدیریت وظایف و پروژه‌های شرکت Atlassian (Trello.com) در پژوهشگاه راه‌اندازی شده است که تمامی فعالیت‌ها و وظایف کارکنان در این سامانه تعریف، رهگیری و کنترل می‌شود. راه‌اندازی این ساماه باعث چابک‌سازی سازمان و نظم‌دهی به امور محوله شده است.
ـ نحوه تنظیم و ارایه گزارش از سوی پژوهشگاه نشانگر وجود نظم در انجام وظایف کارکنان می‌باشد.
ـ پژوهشگاه در زمینه برگزاری نشست، کرسی و کارگاه‌های دانش‌افزایی، فعالیت بسیار خوبی دارد.
ـ پژوهشگاه در زمینه پژوهش‌های مبتنی بر آینده‌پژوهی فعال می‌باشد و در حال‌حاضر تعداد هفت عنوان طرح پژوهشی فعال در این زمینه در دست انجام دارد.
ـ
پژوهشگاه دارای شش عنوان نشریه علمی ـ پژوهشی می‌باشد.
ـ ‌اطلاعات جامعی در سایت پژوهشگاه ارایه شده است و نقصی در این زمینه دیده نمی‌شود.
ـ پژوهشگاه به لحاظ کمی عملکرد بسیار خوبی در زمینه انتشار آثار پژوهشی دارد که گزارش کمی آن در جدول زیر آمده است.
ـ با عنایت به این که پژوهشگاه از مؤسسات زیرمجموعه دفتر تبلیغات اسلامی می‌باشد و کلیه فعالیت‌های اداری و مالی (از جمله تأمین اعتبار، ارایه گزارشات مالی و غیره) تحت نظارت دفتر تبلیغات اسلامی صورت می‌پذیرد و پژوهشگاه صرفاً در حد عامل در فرآیند مالی عمل می‌کند، لذا بررسی موارد اداری ـ مالی مجموعه با توجه به نکته ذکر شده انجام پذیرفته است.

ـ در خصوص احکام کارگزینی اعضای هیأت علمی، در سامانه ساعا ثبت گردیده است.
ـ تعداد کارکنان (مرد) براساس لیست بیمه 255 نفر می‌باشد.
ـ براساس مشاهدات عینی، پرونده کارگزینی اعضای هیأت علمی کامل و پرونده‌های ارتقای مرتبه نیز ممهور به مهر هیئت ممیزه می‌باشد.
ـ براساس سیستم حضور و غیاب و تعریف ساعات تعیین شده طبق مصوبه هیأت امنای پژوهشگاه و گزارش مدیریت آموزش، اعضای هیأت علمی براساس ساعات تعیین‌شده در پژوهشگاه حضور دارند.
ـ طبق برنامه تنظیم شده کلیه کارکنان به تفکیک با ارایه سئوالات مرتبط ارزیابی می‌گردند.
ـ در زمان حضور هیأت در پژوهشگاه، شکایتی که منجر به تشکیل پرونده شده باشد، مشاهده نگردید.

ضمن تقدیر و تشکر از رییس و مدیران و کارکنان محترم پژوهشگاه و با عنایت به مطالب عنوان شده، در مجموع عملکرد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مثبت ارزیابی می‌گردد.
منبع:روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

14:181402/2/23
تعداد بازدید: 1873
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1874
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما