مقالات
نشست تخصصی روش شناسی تفسیر تسنیم برگزار شد

دیپنا: نشست تخصصی روش شناسی تفسیر تسنیم به همت موسسه تحقیقاتی اسراء در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دین پژوهی ایران به نقل از خبرگزاری رسا، نشست تخصصی روش شناسی تفسیر تسنیم، چهاردهم مرداد از سوی موسسه تحقیقاتی اسراء در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست؛ حجت الاسلام علی اسلامی، پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به این که روش تفسیر راهی است که مفسر قرآن از الفاظ آیات به مرادهای خداوند پی می‌برد، ابراز داشت: روش تفسیر با گرایش تفسیری تفاوت دارد.

وی افزود: در گرایش تفسیری هر مفسر بر اساس توانمندی‌ها و علاقه‌مندی‌ها تفسیرش یک رنگ خاصی می گیرد همانند فقیهی که تفسیر او رنگ و بوی خاص فقهی پیدا می کند.

نوسنده کتاب مدخل فقه با بیان این که گرایش تفسیر تسنیم یک گرایش اخلاقی، اجتماعی و تربیتی است، اظهار داشت: می توان در سه کلمه منهج اجتهادی جامع را شیوه تفسیری آیت الله جوادی معرفی کرد.

وی با اشاره به این که روش تفسیری به روش های اجتهادی و روایی تقسیم می شود، ابراز داشت: تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم دارای روش اجتهادی است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که تفسیر قرآن به قرآن، روش تفسیری قرآن به سنت و تفسیر قرآن به عقل را از روش های استفاده شده در تفسیر تسنیم معرفی و خاطرنشان کرد: جمع آوری این سه روش یک منهج و یک منظومه جامع را تشکیل می دهد.

وی بیان داشت: در تفسیر قرآن به عقل مراد سلیقه های شخصی نیست بلکه منظور برهان قطع آور عقلی است.

حجت الاسلام اسلامی با بیان این که تفسیر قرآن به قرآن روش تفسیری اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: روایاتی که در زمینه تفسیر قران آمده است ابتدا باید بر قرآن عرضه شود و در مرحله بعد به عنوان روایت تفسیری استفاده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تفسیر به رای و کشف شهودی و عرفانی نمی توان آیات الهی را تفسیر کرد.

منبع: Dipna
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

خبرگزاري ديپنا
مجری سایت : شرکت سیگما